30. godina glazbene nagrade
Porin iza kulisa: „Porin je glazbena refleksija onoga što se događa u društvu“
Najvažnija hrvatska glazbena nagrada, Porin, ove godine slavi svoj jubilarni trideseti rođendan.
Veliko će se slavlje ove godine održati u petak, 28. travnja, u dvorani Boćarskog doma u Zagrebu koja će se posebno za ceremoniju dodjele nagrade transformirati u raskošnu svečanu dvoranu. Više nam je o događajima iza kulisa, organizaciji i pripremama za veliku svečanu večer ispričao produkcijski tim Porina: direktor nagrade Davor Drezga, glavna tajnica nagrade Ivana Martinac, glavna producentica Nina Bočvarov te Miro Hrg iz produkcijske agencije 21 Production.
Od Osijeka do Dubrovnika
S obzirom na to da je Porin putujuća ili „nomadska“ nagrada koja se tijekom trideset godina održavala u različitim gradovima diljem Hrvatske, ove je godine čast bivanja njezinim domaćinom pripala Zagrebu. Prisjetimo se, prva je svečana dodjela održana 1994. godine u Kristalnoj dvorani hotela Kvarner u Opatiji, a prošle je godine mjestom radnje bila dvorana Gradski vrt u Osijeku. „Kroz trideset godina glazbena nagrada Porin obišla je cijelu Hrvatsku, deset gradova – od Dubrovnika do Osijeka – i svugdje gdje se održala bila je lijepo dočekana od strane gradova domaćina. Ove godine slijedom okolnosti odlučili smo se za Zagreb, a od raspoloživih dvorana u Zagrebu – kojih je nažalost jako malo zbog trenutnih sanacija nakon potresa – odabrali smo dvoranu Boćarskog doma“, rekao je direktor nagrade Davor Drezga.
„U većini se gradova, zbog zahtjevne produkcije, Porin održava u (sportskim) dvoranama koje se za tu večer prenamjene u svečanu dvoranu sa zavidnom audio-vizualnom produkcijom kakvu hrvatski glazbenici zaslužuju prilikom dodjele nagrada onim najboljima“, dodala je producentica Nina. Ipak, Ivana, glavna tajnica nagrade, ističe kako se u trideset godina dogodilo mnogo anegdota i svaki je grad imao svoju specifičnost koja je i identitet samog grada, a budući da su svugdje bili lijepo primljeni i u svakom gradu uživali, ne može posebno izdvojiti ni jedan grad. U tome i jest čar.
Potpuna transformacija dvorane
Za transformaciju takvih dvorana, u kojem god gradu to bilo, već je dugi niz godina zadužena produkcijska agencija 21 Production, a više nam je o samom procesu ispričao Miro Hrg: „Proces transformacije dvorane traje okvirno deset dana, od čega polovica otpada na slaganje kompletne produkcije, a polovica na glazbene i vizualne probe, uključujući i završnu večer dodjele. Najvažniji su aspekti „pomiriti“ zahtjeve TV prijenosa i dodjele uživo u dvorani.“
Velik je to događaj, a raskošna je produkcija stalno obilježje Porina jer se profesionalci zaduženi za dizajn pozornice, rasvjetu, vizualne i audio elemente svake godine pobrinu za to da i najsitniji detalj bude pomno isplaniran i kvalitetno odrađen, te da sve prođe glatko, kako uživo, tako i na televiziji, pa je ljestvica podignuta na najvišu razinu. Koliko se produkcija ove glazbene nagrade tehnički razlikuje od produkcije nekih drugih projekata?
„Produkcija glazbenih događanja, bilo da je riječ o dodjelama nagrada, turnejama u sklopu tih nagrada ili samih koncerata načelno je slična, ali ovisi o samom konceptu, veličini i značaju. Glazbena nagrada Porin zasigurno je nagrada s najduljom tradicijom i značajem jer pokriva sve glazbene žanrove na hrvatskoj glazbenoj sceni i sukladno tome najzahtjevnija je i produkcija samog Porina“, rekla nam je Nina.
21 Production iz godine u godinu pokazuje svoju veliku profesionalnost, pa je tako pratio i Porin diljem Hrvatske, ali i mnoge druge velike projekte. Detalje produkcijskog procesa s tehničke strane ispričao nam je Miro: „Svako scenografsko rješenje na kojemu mi iz 21 Productiona radimo drugačije je samo po sebi, no kod Porina je riječ o nizu specifičnosti i izazova koji se moraju uskladiti prilikom dizajniranja izgleda pozornice te cijelog vizualnog identiteta događaja. Počevši od toga što je svaki put riječ o drugoj lokaciji na kojoj se Porin održava, što je samo po sebi specifično jer se u odabrani prostor mora smjestiti cijela tehnička oprema potrebna za realiziranje događaja.
Pored toga, postoji niz specifičnosti što se tiče samog prostora potrebnog za različite varijante glazbenih nastupa s obzirom na to da na samoj pozornici imamo orkestar od skoro trideset članova, zajedno s bendom koji broji još dodatnih dvadeset, tako da je jedan od naših zadataka isto tako napraviti dizajn pozornice koji je vizualno atraktivan i u skladu s današnjim tehničkim dostignućima, a ujedno i funkcionalan i umjeren, kako bi se glazbenici ugodno osjećali na samoj pozornici.
Naravno, pored svega navedenog, u publici su prisutni i nominirani i gledatelji, pa je jako bitno da se uz odličan vizualni dojam za TV prijenos postigne isto takva atmosfera i u publici, što je također jedan od izazova s kojima se susrećemo na ovom projektu. U svakom slučaju, iz godine u godinu riječ je o novom izazovu, ali i o velikoj časti što kao produkcijska kuća možemo biti velik dio ovog događaja.“
O ovogodišnjoj nam estetici, izgledu pozornice i vizualnom identitetu Porina ipak nisu htjeli puno otkrivati. „Svake se godine prilagođavamo scenografski i produkcijski lokaciji na kojoj se nalazimo, a Boćarski je dom sličan sportskim dvoranama u gradovima u kojima je Porin ranije bio. Više od toga ne bismo otkrivali, ostavljamo gledateljima i posjetiteljima malo iznenađenja“, kaže Miro. O veličini eventa ne moramo posebno ni raspravljati, a nemoguće je ne primijetiti kako Porin raste iz godine u godinu. Raspitali smo se i o njegovoj organizaciji, kako ona izgleda, od početnih ideja do dana održavanja ceremonije te koliki je tim ljudi potreban za njegovu realizaciju.
Godina dana pripreme
„Pripreme za novi Porin počinju prvi radni dan nakon održane glazbene nagrade. Prvi je dio posla priprema i eventualne korekcije pravilnika, popisi kategorija te početak prijava. Nakon zaprimljenih prijava, čiji broj često prelazi dvije tisuće, kreće se u kontrolu istih, a zatim se sastaju stručne komisije. Nakon komisija slijedi nam prvi krug glasanja, zatim proglašenje nominiranih i u konačnici proglašenje dobitnika“ objašnjava Ivana, a Davor dodaje kako se u međuvremenu dogovaraju lokacije za narednu godinu, kontaktiraju se sponzori te revidiraju kategorije i glasači.
„Nakon glasanja priprema se sâm program Porina. Tijekom godine Porinom se bavi tim od četvero ljudi, a kako se sama manifestacija približava, broj ljudi se povećava te na kraju, na samoj manifestaciji, radi veliki broj ljudi u produkciji, kolege s HRT-a te izvođači produkcije, naravno uz veliki broj glazbenika koji nastupaju ili su nominirani“, zaključuje Ivana.
Najveća je briga produkcijskog tima na sami dan ceremonije, kratko i jasno kaže Nina, „da sve funkcionira kako je zamišljeno.“ Neki su od najvećih izazova s kojima se produkcijski i organizacijski timovi Porina susreću svake godine isti, ali se svake godine iznenade i nekim novim elementima. „S obzirom na to da u konačnici radi veliki broj profesionalaca, većina se izazova uspješno savlada“, zaključio je Davor.
Nastao po uzoru na Grammyje, Porin je od početka bio iznimno cijenjen i velik, a struka se brine za to kako bi njegov ugled samo rastao. Iako su mnogi Porinom nagrađivani glazbenici i danas vrlo aktualni i cijenjeni, u trideset se godina održavanja nagrade mnogo toga promijenilo – i glazba, i ljudi, i žanrovi, a toga su srećom svjesni i organizatori, pa se brinu i za to da nagrada bude progresivna i u korak s vremenom, a napredak njezina konstanta.
„Mislim da je prirodno da se nagrada prilagođava vremenima u kojima se održava i glazbena je refleksija onoga što se događa u društvu. Neki će uvijek govoriti da je prije bilo bolje, a neki će vidjeti današnju situaciju kao onu bolju. Trudimo se biti u korak s vremenom, a ponekad nam to ide uspješnije, ponekad manje uspješno. Napredak je neminovan, a Porin ima pravilnike i protokole koji ga drže relevantnim kroz trideset godina, ali se ne oslanja na tradiciju, osim što promovira i takav žanrovski tip glazbe“, pojašnjava Davor.
2129 prijava u 37 kategorija
Iz tih razloga njegova popularnost samo raste, a svake je godine oboren novi rekord pristiglih prijava. Osim relevantnosti nagrade, dokaz je to i kreativnosti i produktivnosti naših glazbenika. Ove je godine zaprimljeno čak 2129 prijava u 37 kategorija. Davor kaže da je tomu doprinijela činjenica da „unazad više od pet godina svatko tko smatra da je neko glazbeno djelo vrijedno prijave, ima mogućnost poslati mail na [email protected] i prijaviti ga kao prijedlog nominacija. Također, u posljednjih nekoliko godina vidljivo je da se ne ponavljaju dobitnici, da su česta iznenađenja u kategorijama te da se u većini slučajeva nagradi zaista ono najbolje iz tekuće godine. Uz to, i sama se glazbena produkcija povećava iz godine u godinu, pa je to i čista matematika.“
Čini se kako veliki broj prijava ipak i nije veliko iznenađenje, no saznali smo i očekuju li nas iznenađenja na ceremoniji jubilarne 30. dodjele.
„S obzirom na to da je ovo 30. dodjela, pripremili smo neka iznenađenja za retrospektivno obilježavanje dosadašnjeg rada, ali ćemo svakako dati dovoljno prostora i ovogodišnjim nominiranima da pokažu zašto su baš oni odabrani kao najbolji ove godine.“ Imena su izvođača na dodjeli, kažu, poznata, ali ih ne žele još otkrivati.
„Svake se godine vodimo logikom da nastupe oni koji su nominirani, što je i pravilo Porina, a prednost imaju oni iz kategorija Albuma, Pjesme, Novog izvođača godine te Klasičnog i Jazz albuma godine. Potom, ovisno o duljini trajanja programa, istaknemo izvođače iz još nekoliko kategorija pazeći na to da ne ponavljamo iste kategorije svake godine“, pojasnila je Ivana. Kada sagledaju retrospektivu Porina i osvrnu se na prijašnja izdanja, kažu da su ponosni na to što je Porin, uz brojne ljude koji su sudjelovali u organizaciji svih ovih godina, ostao najrelevantnija glazbena nagrada u Hrvatskoj.
„Svako izdanje donijelo je pregršt zanimljivih glazbenih brojeva i bilo poticaj glazbenicima za daljnji rad, a isto smo tako putem imali i greške koje bi se ispravljale u budućim godinama“, naglasila je Ivana. Na kraju, direktor nagrade zaključuje kako bi u budućnosti Porina voljeli „da izdrži test vremena i u idućih trideset godina Porin postane još relevantniji, kao i da izdrži sve izazove koje nam digitalni tehnološki napredak bude donosio u glazbenoj industriji“.