10
velj
Vijesti

Objavljen Riječki prvi val, 3CD box-set sa snimkama riječkog rocka 60-ih

Riječki prvi val

Riječki prvi val

share

Riječka rock-scena 60-ih kronološki je prvo poglavlje hrvatskog rocka. Pa i ne samo njega. Zahvaljujući temeljima postavljenim koncem 50-ih, riječka scena prva je jugoslavenska, štoviše prva rock-scena tadašnjega socijalističkog dijela Europe. Tu je otvoren prvi rock-klub (1957.), formiran prvi ju rock-sastav (1960.), skladane su prve domaće autorske teme (1962.), tu je nastupio prvi britanski bend u socijalističkom dijelu kontinenta (1960.).

O kakvom je senzibilitetu, riječ saznajemo iz glazbenih radova koji su našli mjesto na tri CD-a izdanja „Riječki prvi val“ koji su objavili Melody i KUD Baklje.  Ti su CD-ovi zvučni nastavak monografske knjige Velida Đekića (ujedno i autora ovog izdanja) Red! River! Rock!, koja govori o 60-ima riječju i fotografijama, a sada se o toj istoj dekadi govori onim što je glazbi najpoželjnije – tonovima.

Prvi CD pripada Uraganima, premijernoj jugoslavenskoj rock-formaciji, koja je krenula radom 1960. i imala sreću da je za desetogodišnjeg djelovanja objavila nekoliko zapaženih EP ploča i nesreću da do današnjeg dana ne doživi uobličavanje toga rada u albumskom formatu. Ovo izdanje ispravlja tu povijesnu nepravdu, usprkos tomu što se na CD-u – kao i na ostala dva u paketu – ne nalazi ono što bi prikazalo ukupnost djelovanja Uragana na najbolji način, nego samo ono što se na njemu moglo naći, tragom ograničenog broja studijskih snimaka benda, zbog čega je priliku dobio veći broj skladbi snimljenih uživo. No, te se žive snimke istovremeno mogu doživjeti informacijom više, prilikom za uvid u izvođačke sposobnosti grupe na ključnom rockerskom terenu, tamo gdje se prolazi ili pada, oči u oči s publikom.

Drugi CD posvećen je folk-triju Neda, Miljenko i Dario, prvoj jugoslavenskoj formaciji tog usmjerenja. Na djelu je studijski snimljen materijal. Dio toga materijala je početkom 70-ih ugledao oficijelno izdavačko svjetlo u obliku nekoliko EP izdanja, ali se ponovio fatum Uragana (u maštovitijoj interpretaciji možda i zbog kadrovskih spona trija s bendom) – album se nije dočekalo. Kao kuriozum spomenimo kako je vjerojatno najveća uspješnica trija, skladba “Mala iz III. B”, našla put do diskografskog svjetla tek četiri desetljeća od svog izlaska u javnost, dakle 2012. godine. A i to ne na nekom od izdanja riječkih glazbenika, nego na kompilacijskom albumu Drage Britvića, autora teksta skladbe.

Treći CD u izdanju mjesto je kolektivnog istrčavanja na palubu riječkoga glazbenog broda s desetak izvođača. To su: Eti Juvan, Sonori, Plave zvijezde, Bohemi, Tois, Henric III., 6. stepenica, Toccata in re, Nota Brevis i Grupa 777. Takvu podjelu prostora nije krojila urednička procjena autorsko-izvođačke kvalitete uključenih imena, odnosno važnosti njihova udjela na generacijskoj sceni. Završnu riječ imala je raspoloživost zvučnih dokumenata o nečijem djelovanju. A ona svjedoči kako je gradska scena toga vremena imala  raznovrsne žanrovske rukavce, inficirane soulom, power-popom, hard-rockom, jazz-rockom, psihodelijom i tko zna čime sve ne.

Zadnje, ne i manje važno – izdanje Riječki prvi val, posvećeno gradskoj rock-glazbi 60-ih, priziva u misli izdanje, Riječki novi val, posvećeno gradskoj rock-glazbi 80-ih. Nije to slučajno. Spona dvaju naslova upućuje na čvrstu povijesnu vertikalu riječke rock-scene. Jednostavno, generacijske poetike bile su različite, ali strast prema rocku – zajednička.

Moglo bi Vas zanimati

Više od autora