Cantus Ansambl i Slowind u finalu sezone - 4:1 u gostima
Završni koncert sezone Cantus Ansambla u ponedjeljak, 9. svibnja, u KD Blagoje Bersa s početkom u 19:30 sati, donosi gostovanje slovenskog ansambla za suvremenu glazbu Slowind. Posljednja je to ovosezonska prilika da uronite u avanturu upoznavanja nove (i Nove) glazbe ako inače niste publika takvih koncerata. Ako ste pak ljubitelji suvremene glazbe, ne propustite ovo koncertno finale!
Cantus Ansambl domaćin slovenskim glazbenicima
U prosincu je na koncertu u Ljubljani Cantus Ansambl praizveo djelo na na na na Ivane Kiš, koje su kasnije izveli i na koncertu u Slavonskom Brodu, a ovaj će koncert te svoju koncertnu sezonu pred zagrebačkom publikom zaključiti izvedbom njezine skladbe Lamentation (is When the Grief Pours Out).
Na istom je koncertu u Ljubljani, kojim je zaključen festival Slowindovo proljeće, hrvatska reprezentacija suvremene glazbe, Cantus Ansambl, izvela djela hrvatskih autora te jednu skladbu slovenskog skladatelja Vite Žuraja.
Ovo je stoga ‘uzvratni susret’ na kojemu osim skladbe Ivane Kiš ostatak programa čine skladbe slovenskih skladateljica i skladatelja – odabrana četiri djela iz istaknutih opusa slovenske suvremene glazbe. No, prije svega, želimo vam predstaviti jedinu skladbu iz repertoara hrvatskih autorica i autora odabranu od strane domaćina, a koju će zajedničkim glazbeničkim snagama zagrebačkoj publici izvesti Slowind i Cantus.
Riječ je o djelu autorice zanimljivog opusa, pristupa i zvuka, Ivane Kiš. O njezinom ciklusu za gitaru i video objavili smo ranije recenziju Martine Bratić, a osim tog CD-a, na nedavno objavljenom izdanju s generacijski joj bliskim skladateljicama (u izdanju Cantusa d.o.o.) objavljena je i skladba koju slušamo u ponedjeljak.
Što stoji iza Lamentacije?
„Nikakva komplicirana filozofija nije idejna pozadina skladbe“ upozorila je Ivana Kiš prije prvog izvođenja tog dojmljivog djela za ansambl. Ususret praizvedbi, o skladbi je zapisala: „Izrazito mi je teško izbaciti duboke emocije, zaplakati, zavrištati, slomiti se, slomiti nešto drugo… Imam osjećaj da bih trebala, a ne znam kako. Dala sam instrumentima da zaplaču umjesto mene, i to je to.”
Upravo su glazbenici Cantus Ansambla ostvarili izvedbu zabilježenu na diskografskom izdanju, a skladateljica nije skrivala oduševljenje njihovom interpretacijom te je nakon autorskog koncerta na kojemu je Lamentation praizvedena Kiš izjavila:
„Rijetko kada dogodilo se da je koncertna praizvedba toliko slična onome djelu koje sam bila zamislila, budući da u svojim skladbama glazbenicima ostavljam velik prostor za interpretaciju. U tome je smislu praizvedba Lamentacije bilo mirno ali katarzično iskustvo, baš onakvo kakvo pristaje atmosferi kompozicije i kakvo je bilo zamišljeno.“
Slowind i generacijski presjek nove glazbe
Program slovenske glazbe pomno je promišljen i odabran. Skladateljsku reprezentaciju predvodi legendarni skladatelj i dirigent (koji je k tome i arheolog po struci!) Lojze Lebič. Njegovi Dogodki II (Događaji II) otvorit će koncert. Prva verzija istoimene skladbe praizvedena je na Muzičkom biennalu Zagreb 1975. godine, a ušavši u rad na inačici za Slowind, 2002. godine, skladatelj je (kako to često biva) načinio – novo djelo.
Nina Šenk pripada skladateljskoj kategoriji koju bismo mogli bez sumnje nazvati međunarodnim zvijezdama scene suvremene glazbe. New York Philharmonic Biennial, Salzburger Festspiele i BBC Proms tek su neki od festivala gdje se može čuti njezina glazba, a nedavno je bila gošćom festivala Novalis, o čemu smo također izvijestili. Netom nakon što je napisala skladbu koju imamo prilike uživo čuti u ponedjeljak, Šenk je nagrađena prestižnom slovenskom nagradom Prešernove zaklade koja je tek jedna u nizu postignuća ove propulzivne skladateljice.
U Zagreb se vraća glazba dragog gosta, trombonista, skladatelja i improvizatora, Vinka Globokara. Njegovo su djelo članovi Cantus Ansambla izveli i koreografirali u svome ranijem ciklusu u sklopu koncerta posvećenog plesu, a gostovao je i na jednom od recentnih izdanja Muzičkog biennala Zagreb, festivala čijim je ‘zlatnim godinama’ ovaj slovensko-francuski uvijek mladi autor i sam doprinijeo.
U djelu Avguštin, dober je vin Globokar proširuje mogućnosti izraza puhačkoga kvinteta kakvima ih on čuje, a praizveo ga je baš ansambl Slowind na svojem festivalu 2002. godine. Mijenja li se recepcija ovog djela dvadeset godina kasnije, čut ćemo na završnom koncertu Cantusove sezone.
Kako stoji u najavi koncerta, skladateljsku tehniku Larise Vrhunc engleski je muzikolog Niall O’Loughlin nazvao „besramno modernističkom“ i njezinu glazbu „konstantno inovativnom“, a na koncertu 9. svibnja čut ćemo njezinu skladbu Grajska (Chateauesque), odnosno Dvoračka. To djelo izvest će zajedničkim snagama ansambli Slowind i Cantus, pridružit će im se sopranistica Irma Dragičević. Izvedbom ravna umjetnički voditelj i osnivač Cantus Ansambla, Berislav Šipuš.
Više o koncertu, dvorani, sezoni te načinu kako možete doći do ulaznica za ovaj koncert pročitajte ovdje.