05
svi
Vijesti plus

Cantus Ansambl i Slowind u finalu sezone - 4:1 u gostima

Cantus Ansambl Ivana Kiš Lamentation

Berislav Šipuš i Cantus Ansambl u praizvedbi skladbe Lamentation Ivane Kiš

share

Završni koncert sezone Cantus Ansambla u ponedjeljak, 9. svibnja, u KD Blagoje Bersa s početkom u 19:30 sati, donosi gostovanje slovenskog ansambla za suvremenu glazbu Slowind. Posljednja je to ovosezonska prilika da uronite u avanturu upoznavanja nove (i Nove) glazbe ako inače niste publika takvih koncerata. Ako ste pak ljubitelji suvremene glazbe, ne propustite ovo koncertno finale!

Cantus Ansambl domaćin slovenskim glazbenicima

U prosincu je na koncertu u Ljubljani Cantus Ansambl praizveo djelo na na na na Ivane Kiš, koje su kasnije izveli i na koncertu u Slavonskom Brodu, a ovaj će koncert te svoju koncertnu sezonu pred zagrebačkom publikom zaključiti izvedbom njezine skladbe Lamentation (is When the Grief Pours Out).

Na istom je koncertu u Ljubljani, kojim je zaključen festival Slowindovo proljeće, hrvatska reprezentacija suvremene glazbe, Cantus Ansambl, izvela djela hrvatskih autora te jednu skladbu slovenskog skladatelja Vite Žuraja.

Cantus Ansambl u Ljubljani na festivalu ansambla Slowind

Ovo je stoga ‘uzvratni susret’ na kojemu osim skladbe Ivane Kiš ostatak programa čine skladbe slovenskih skladateljica i skladatelja – odabrana četiri djela iz istaknutih opusa slovenske suvremene glazbe. No, prije svega, želimo vam predstaviti jedinu skladbu iz repertoara hrvatskih autorica i autora odabranu od strane domaćina, a koju će zajedničkim glazbeničkim snagama zagrebačkoj publici izvesti Slowind i Cantus.

Riječ je o djelu autorice zanimljivog opusa, pristupa i zvuka, Ivane Kiš. O njezinom ciklusu za gitaru i video objavili smo ranije recenziju Martine Bratić, a osim tog CD-a, na nedavno objavljenom izdanju s generacijski joj bliskim skladateljicama (u izdanju Cantusa d.o.o.) objavljena je i skladba koju slušamo u ponedjeljak.

Što stoji iza Lamentacije?

„Nikakva komplicirana filozofija nije idejna pozadina skladbe“ upozorila je Ivana Kiš prije prvog izvođenja tog dojmljivog djela za ansambl. Ususret praizvedbi, o skladbi je zapisala: „Izrazito mi je teško izbaciti duboke emocije, zaplakati, zavrištati, slomiti se, slomiti nešto drugo… Imam osjećaj da bih trebala, a ne znam kako. Dala sam instrumentima da zaplaču umjesto mene, i to je to.”

Upravo su glazbenici Cantus Ansambla ostvarili izvedbu zabilježenu na diskografskom izdanju, a skladateljica nije skrivala oduševljenje njihovom interpretacijom te je nakon autorskog koncerta na kojemu je Lamentation praizvedena Kiš izjavila:

„Rijetko kada dogodilo se da je koncertna praizvedba toliko slična onome djelu koje sam bila zamislila, budući da u svojim skladbama glazbenicima ostavljam velik prostor za interpretaciju. U tome je smislu praizvedba Lamentacije bilo mirno ali katarzično iskustvo, baš onakvo kakvo pristaje atmosferi kompozicije i kakvo je bilo zamišljeno.“

Ivana Kiš i Berislav Šipuš nakon praizvedbe skladbe Lamentation

Slowind i generacijski presjek nove glazbe

Program slovenske glazbe pomno je promišljen i odabran. Skladateljsku reprezentaciju predvodi legendarni skladatelj i dirigent (koji je k tome i arheolog po struci!) Lojze Lebič. Njegovi Dogodki II (Događaji II) otvorit će koncert. Prva verzija istoimene skladbe praizvedena je na Muzičkom biennalu Zagreb 1975. godine, a ušavši u rad na inačici za Slowind, 2002. godine, skladatelj je (kako to često biva) načinio – novo djelo.

Nina Šenk pripada skladateljskoj kategoriji koju bismo mogli bez sumnje nazvati međunarodnim zvijezdama scene suvremene glazbe. New York Philharmonic Biennial, Salzburger Festspiele i BBC Proms tek su neki od festivala gdje se može čuti njezina glazba, a nedavno je bila gošćom festivala Novalis, o čemu smo također izvijestili. Netom nakon što je napisala skladbu koju imamo prilike uživo čuti u ponedjeljak, Šenk je nagrađena prestižnom slovenskom nagradom Prešernove zaklade koja je tek jedna u nizu postignuća ove propulzivne skladateljice.

U Zagreb se vraća glazba dragog gosta, trombonista, skladatelja i improvizatora, Vinka Globokara. Njegovo su djelo članovi Cantus Ansambla izveli i koreografirali u svome ranijem ciklusu u sklopu koncerta posvećenog plesu, a gostovao je i na jednom od recentnih izdanja Muzičkog biennala Zagreb, festivala čijim je ‘zlatnim godinama’ ovaj slovensko-francuski uvijek mladi autor i sam doprinijeo.

U djelu Avguštin, dober je vin Globokar proširuje mogućnosti izraza puhačkoga kvinteta kakvima ih on čuje, a praizveo ga je baš ansambl Slowind na svojem festivalu 2002. godine. Mijenja li se recepcija ovog djela dvadeset godina kasnije, čut ćemo na završnom koncertu Cantusove sezone.

Kako stoji u najavi koncerta, skladateljsku tehniku Larise Vrhunc engleski je muzikolog Niall O’Loughlin nazvao „besramno modernističkom“ i njezinu glazbu „konstantno inovativnom“, a na koncertu 9. svibnja čut ćemo njezinu skladbu Grajska (Chateauesque), odnosno Dvoračka. To djelo izvest će zajedničkim snagama ansambli Slowind i Cantus, pridružit će im se sopranistica Irma Dragičević. Izvedbom ravna umjetnički voditelj i osnivač Cantus Ansambla, Berislav Šipuš.

Više o koncertu, dvorani, sezoni te načinu kako možete doći do ulaznica za ovaj koncert pročitajte ovdje.

Moglo bi Vas zanimati