Layka, žuж, Dronišnica i Krekativ
Čuješ?! Drugačije večeras u Attacku
Namjera programa Čuješ?! je pružiti manje afirmiranim izvođačima otvorenu pozornicu s punom produkcijskom i logističkom podrškom kako bi svoj rad predstavili publici, a ovaj put se naglasak nalazi na izvođačima eksperimentalnih, inovativnih i manje zastupljenih suvremenih glazbenih izričaja.
ZEZ je udružio snage s KSET-om i njihovim programom Čuješ?! formirajući platformu za nadolazeće izvođače eksperimentalne glazbe: Čuješ?! Drugačije. Koncert će se održati u četvrtak 23.11.2023. u prostorima AKC-a Attack koji je odlučio pomoći KSET-u u ovim neizvjesnim vremenima selidbe kluba. Na prvom izdanju predstavit će se 4 odabrana projekta s one strane granica žanra: Layka, žuж, Dronišnica i Krekativ.
Layka
Layka je bend iz Osijeka koji čine Ante Bilonić na bubnjevima i Ivor Bilonić na bassu i efektima. Njihov glazbeni projekt inspiriran inspiriran je mnoštvom različitih glazbenih stilova, a karakterizira ga energično sviranje uz česte izlete u improvizaciju. Do sada su održali nekolicinu lokalnih koncerata te dva inozemna nastupa, a trenutno rade na snimanju albuma.
žuж
ŽUŽ je novi multimedijski projekt nastao iz čiste intuicije i potrebe umjetnika Huga Barangera i Dore Fodor. Njegova ideja je da raste u različitim smjerovima dok istražuje različite oblike ritma, melodija i vizualnih medija. Žuž je za sada organizam koji odgovara današnjim društvenim konstruktima kroz slomljene beatove, noise, trap, tradicionalne vokalne fraze, poetične ali ciljane tekstove i eklektičan vizualni sadržaj. žuž prva pjesma nosi ime AMENE. Tekst pjesme je feministička deklaracija i poziv svima koji su u potrebi da se ujedine.
Nastalo od igre riječi hrvatskog jezika i riječi AMEN –„A MEN(E) ne možeš“ što bi značilo „MENI NE MOŽEŠ“. Koristeći vjerske simbole i koristeći ih u obliku u kojem služe društveno-političkoj državi iza koje stojimo, želimo stvoriti pjesmu koja zvuči kao molitva koliko i kao marš za više ravnopravnosti među nama. Srž pjesme temelji se na trenutnim katoličkim akcijama koje pozivaju muškarce da se pridruže i kleknu na glavnim trgovima diljem Europe i mole se protiv pobačaja, mole se da žene budu čistije i čednije, da muškarci budu duhovni vođe kućanstva itd.
Dora Fodor bavi se vokalnom i audiovizualnom izvedbenom umjetnošću s temeljima u sisačkom srednjoškolskom glazbenom obrazovanju (solo pjevanje) te studijem modnog dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, nastavivši studirati Nove medije pri Akademiji likovnih umjetnosti, gdje je 2019. i diplomirala. Svoje primarno polje interesa pronalazi u istraživanju društvenih i emocionalnih situacija, reakcija i odnosa, te njihovom prevođenju i pohanjivanju u glasovne, odnosno zvučne strukture.
Svojim radovima pristupa interdisciplinarno, kako kroz suradnje iz drugih umjetničkih područja tako do suradnji i izučavanja unutar nauka psihologije, antropologije, sociologije, fizike i računalnog programiranja. Glazbeno iskustvo gradila je kroz impro-elektronički duo NTWave ft FEN te druge eksperimentalno-improvizacijske sastave.
Rođen 1992. u Niortu (Francuska), Hugo Baranger je odrastao u Marais Poitevin, močvarnom području na zapadu Francuske, čije boje, zimska magla i krajobrazi čine temelj njegovoj ikonografiji, kako kaže. U dobi od pet godina dijagnosticiran mu je slab vid, jak astigmatizam i hiperopia. Diplomirao je 2016. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Angoulêmeu, gdje je osnovao kolektiv Nani$ôka Groupe. Bio je dijelom njihovih radionica u izvedbenom prostoru Espace 29 u Bordeauxu do kraja 2021. godine, a od listopada prošle godine živi u Zagrebu. Izlagao je u Kanadi, Kini, Francuskoj i Hrvatskoj.
“Uznemireni ovim pasivno-agresivnim pokretom, smatramo da je važno podsjetiti nas sve da to može biti veliki nazadak u čovječanstvu i dovesti do ponavljanja povijesti u kojoj se žene ne stavljaju u ravnopravan položaj, a djeca oba spola se uče da je to u redu živjeti pod ovom vrstom konstrukcija. Cijeli projekt i druge pjesme koje još nisu objavljene imaju za cilj obraditi društvene teme kao što su politička opresija, stereotipni toksični pristupi prema pojedincima i manjinskim skupinama, pasivnost građana kada treba govoriti i mnoge druge. Žuž želi utjecati na druge da ne okreću glavu kada je u pitanju potiskivanje pojedinaca zbog njihovog spola, spolnosti, boje kože, nacionalnosti, vjere i uvjerenja.”
Dronišnica
Trio Dronišnica osnovan je 2022. godine u Ljubljani, a čine ga Lan Štokelj Wu (1997.), Simon Turnšek (1995.) i Oskar Kandare (2000.) koji kažu kako su u početku djelovali kao bend eksperimentalnog zvuka, ali su s vremenom “shvatili svoju ulogu i odnos prema njoj. Tako su se ubrzo pretvorili u audiovizualni bend bučne i improvizacijske naravi.”
Kdo je Kandela W. Simoniti? je audiovizualni performans koji se bavi prostorom i vremenom u kojem se krećemo.
“Grubom zvučnom bukom odražavamo naš svakodnevni susret s tehnologijom koja sama rješava svoje probleme. Pritom nam uzrokuje kreativnu destrukciju, što dovodi do izumiranja ljudske vrste. Kandela W. Simonitti, imaginarni kiborg koji predstavlja dijalog između izvođača i uređaja. U samom početku uređaji rade zajedno s izvođačima i stvaraju ono što im se naloži. S vremenom se oni oslobađaju ljudske kontrole i rade neoperativno uz uspješne pokušaje ljudske kontrole, koji na kraju potpuno izmiču i ljudsko rješenje je isključivanje samih uređaja iz napajanja.”
Audio kompozicija započinje jednostavno, postojanim tonom koji se modulacijom pretvara u dijalog između dva izvođača. Tako se s vremenom stvara složena buka u kojoj slušatelj može čuti samo suptilne promjene u zvuku i ne može razumjeti svaku promjenu zasebno. Uz pomoć tehnologije, te promjene vizualni umjetnik interpretira u dinamičnu buku, koja u realnom vremenu reagira na promjene koje dolaze od izvora zvuka. U radu se stvara odnos između čovjeka i uređaja, gdje nas ograničava taman toliko da možemo raditi učinkovitije i početi istraživati suptilne promjene u okruženju našeg djelovanja, stoji u najavi.
Krekativ
Krekativ kao projekt postoji od 2023. godine, a nastao je kao rezultat želje dvojice prijatelja da se okušaju u eksperimentalnoj glazbi. Bend koristi bubnjeve i sintesajzer za izgradnju klasične melodije i ritma te gitaru i bas za efekte, odnosno ambijentalni zvuk. Članovi benda su: Nikola Kaužljar, Eugen Kalebić i Fran Halambek.
“Između ideje i njene manifestacije smješteno je eksperimentiranje. Između ideje i eksperimentiranja stoji volja, a između eksperimentiranja i manifestacije zamišljenog nalazi se ljudska sposobnost. Ne samo tehnička sposobnost za izvest ono što je u umu zacrtano već i sposobnost da dođe do spoznaje o tome kada je ideja prešla u manifestaciju.
Iz košmara međuprostora, i smještanja koncepata i radnji u isti, proizlazi ideja o eksperimentiranju. Zbog korijena u ustajaloj strukturi zapadne glazbe, članovi ovog projekta morali su, u svrhu ideje, pustiti dio naučenog otprije te sami pronaći i otkriti nepoznato, istovremeno dopuštajući si da uče od nepoznatog.
Kada ton zamjene teksture i buka potrebna su nove činjenice i znanja o performansu sa zvukom. Ono što nas je nepoznato naučilo je da posebnu pažnju prilikom performansa obraćamo na okruženje i frekvencije koje u njega puštamo. Zvuk je u okruženje pušten, tamo živi te nam se kroz njega vraća i obraća tako da u konačnici okruženje ima veliki utjecaj na završni izgled samog performansa.
S obzirom na ulogu okoline u izvedbi iz jedne ideje proizlazi velik broj njenih manifestacija. Može se reći da manifestacija u našem slučaju živa i uvijek će biti. Savladali smo znanja koje nam je nepoznato dalo te smo spremni i željni prenijeti barem jednu manifestaciju eksperimentalne ideje u okruženje,” piše Krekativ.
View this post on Instagram