Panel 'Note, brojke i nagrade: žene u glazbi'
Svjetski dan intelektualnog vlasništva u znaku žena autorica
Svjetski dan intelektualnog vlasništva se diljem svijeta obilježava upravo danas, i to s posebnim fokusom na temu osnaživanja ženskih autora. HDS ZAMP je tim povodom organizirao panel raspravu naslovljenu Note, brojke i nagrade: žene u glazbi. Na njoj su sudjelovale Lu Jakelić, Zrinka Posavec i Miach, a razgovor je moderirao Milan Majerović-Stilinović.
Panel Note, brojke i nagrade: žene u glazbi održan je povodom Svjetskog dana intelektualnog vlasništva, ali i kao svojevrsna najava nagrade Porin, koja će biti dodijeljena ovoga petka.
Ove je godine među 145 albuma ukupno prijavljenih za nagradu samo tri albuma koje su stopostotno producirale žene. Na 18 albuma su žene autorice, a na njih 35 su one izvođačice. Potonji se slučajevi odnose i na situacije u kojima su žene same autorice i izvođačice, ali i na one u kojima su na izdanjima radili i njihovi kolege.
Kantautorica Lu Jakelić je nominirana za Porina u kategoriji Najbolja ženska vokalna izvedba, a, premda joj to nije prva nominacija za nagradu, sprema se za svoj prvi nastup na njoj.
„Samo se jednom događa prvi nastup na Porinu. Velika je to odgovornost koja u meni izaziva osjećaj poštovanja“, rekla je Lu uvodno.
Glazbenica, pjesnikinja i nastavnica
Njezina kolegica Zrinka Posavec je objasnila kako temi žena u glazbi pristupa s tri kolosjeka – kao nastavnica pjevanja, autorica poezije te kao glazbenica.
„U školi nam je kolektiv pretežno ženski i voljele bismo imati više muških kolega. Što se tiče poezije, žene sve više pišu, zauzimaju određeni prostor. Stvari su se, po meni, tu jako promijenile posljednjih godina. A kad govorimo o glazbi, tu i dalje dominiraju muškarci. Trebat će nam još puno vremena da dođemo do balansa“, rekla je Zrinka.
Kada govorimo o još statistika vezanih uz Porina, među ukupno 379 prijavljenih pjesama je njih 120 na kojima su žene autorice glazbe, teksta ili izvođačice, a na 22 pjesme predložene za nominacije žene su stopostotne autorice i izvođačice.
Osobna iskustva nasuprot zbivanja u industriji
„Iz svojeg kuta gledanja i iskustva bih rekla da su brojke jedno, a stvarnost drugo. Ne možemo zanemariti činjenicu da se stvari u industriji mijenjaju. Pojavljuje se veći broj žena. Ne volim ljestvice, ali drago mi je primijetiti da su na njima sve češće žene. Žene koje predvode senzibilitet novih trendova, pjesama, pa i tema koje se obrađuju. Stvar je definitivno bolja no što je bila, recimo, u periodu u kojem sam ja bila u srednjoj školi“, rekla je Lu Jakelić, pa nastavila:
„Kada govorim malo manje službeno, o vlastitim iskustvima, treba puno snage biti to što jesi i ne dozvoliti da te uplaše činjenice, brojke, pravila industrije. Teško je u ovoj karijeri – bilo da si žena ili muškarac – držati konstantu i istovremeno prolaziti i neke svoje privatne promjene. Nakon dva albuma i dijela života koji se u tom periodu odvio mogu reći da se isplati biti to što jesi koliko god to bilo teško. I treba se okružiti ženama! Konačno sam našla menadžericu i to se osjeti“, zadovoljna je Lu.
Ističe kako su glazbeni producenti i dalje najčešće muškarci.
„Nismo mi bolje, a oni slabiji, niti obrnuto. Osobno kod muškaraca u svojem timu vidim promjenu senzibiliteta koja je potrebna s obje strane. Često sa svojim producentom pričam o tome zašto je normalno da on 20 sati sjedi u studiju i radi, a ja ne. Volim kad pričamo o tome. Moji dečki iz benda razumiju i na neki način štite sve što žene oko njih trebaju“, govori Lu.
Glazba kao zahtjevna profesija
Zrinka Posavec nominirana je za Porina u kategoriji World Musica. Od 13 albuma njih šest izvode žene.
„Dečki vladaju našom industrijom. Glazbenici su, tonci su, u studiju su. Oni na neki način dominiraju glazbenim prostorom, ali moram istaknuti da su – po meni – to sve dobri dečki. Nemam nikakvo loše iskustvo, ali je i dalje problem to što nedostaje cura. I sama sam prilično dugo radila samo s muškim bendom. A glazba je zahtjevan posao. Dvorane su nekada hladne, putovanja su daleka, morate biti dobro raspoloženi jer scena ne pita kako ste doista“, govori Zrinka.
Pomoglo joj je, govori, kada je u svoj bend dovela pijanisticu.
„Energija se promijenila. A meni je bilo jednostavnije. Napokon je još netko od nas imao lak za kosu, špangicu, šminku. Olakšalo mi je to. Stvari ispred nas se događaju tolikom brzinom da nitko od nas to više ne može pratiti. I ima jako puno mladih žena u glazbi. Mislim da idemo prema tome da jaz između spolova nestane. Međutim, u velikim filharmonijama žene nisu mogla uopće dobiti posao. Zvuk orkestra se mijenja ako jedna žena ode na porodiljni dvije godine. Povijesni kut nam nameće mišljenje da se žene ne mogu istovremeno posvetiti poslu i obitelji“, ukazuje Posavec.
Smatra da žene nisu bolje od muškaraca, niti obrnuto.
„Kada kažem da je glazba zahtjevan posao, mislim na to da se radi o poslu koji traži cijelo vaše izuzeće. Tu vaše privatne obaveze vrlo često padaju u drugi plan. No stvari se mijenjaju. Žene se danas kasnije udaju, kasnije rađaju, i vjerujem da će to doprinijeti tome da lakše i češće dođu na neke pozicije. Bilo bi odlično kada bi žene gurale žene, no najprije trebamo imati dovoljan broj tih žena. Ja i dalje neke dijelove svojeg posla ne mogu obaviti bez muškaraca. Još uvijek nisam imala nijednu producenticu. No i to će doći, samo trebamo biti ustrajne“, govori.
I dečki pjevaju ljubavne stihove
Mlada glazbenica Miach je nominirana u kategoriji Novog izvođača godine. Od 84 prijave, 22 čine žene.
„Okružena sam muškarcima kada dođem na svirke. Oni su svi dragi prema meni i odlično su me prihvatili, no malo jest zastrašujuće kada ja sama dođem među, recimo, 15 kolega glazbenika. Vjerujem da bi i njima bilo da se nađu s hrpom žena. Ali ja nisam mala zastrašena cura. Prije dva tjedna smo nastupali u Boćarskom domu i bila sam doista iznenađena pozitivnom reakcijom na moj nastup. Većinom kolege repaju, a moj je žanr nekakav r’n’b pop. Publika je znala sve moje pjesme, bilo je puno dečkiju u publici i svi su pjevali moje ljubavne pjesme, što je bilo divno“, govori Miach.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Lu Jakelić se nadovezala i otvoreno progovorila o tome kako smatra da se našla u situacijama u kojima ipak nije imala prilike koje su jednake onima koje dobivaju muški i stariji kolege.
„Nervira me ako moja pjesma ne prođe negdje jer muški autorski tim ima prednost. Ono što mi je najvažnije jest da nisam doživjela nikakvu nepravdu u svojim bliskim odnosima. No osjetila sam nepravdu u prilikama koje su mi pružene, i to ne samo zato jer sam žena, nego i zato jer sam mlada glazbenica. Odlučila sam ne cenzurirati se i otvoreno govoriti o postojanju dugotrajnih autorskih timova koje uglavnom čine muškarci. Mislim da se to treba mijenjati i da treba postojati više prilika da se žena stopostotno izrazi. Da ne mora uvijek za svoj tekst uzimati producente koji su prominentniji“, smatra Lu.
Miach je na koncu dala svoj zaključak cijele teme.
„Mislim da je ključ u tome da muškarci i žene dođu u balans te da svi učimo jedni od drugih“, rekla je.