Dvije hrvatske skladateljice na festivalu Wien Modern 2022.
Wien Modern poznat je kao jedan od najvećih festivala suvremene glazbe, unutar polja umjetnosti koje ne preza pred kompleksnošću, još od Druge bečke škole otprije sada već 120 godina. Razmišljajući o glazbi kao umjetnosti koja implicitno uključuje kompleksnost, organizatori su je doveli u korelaciju sa stanjem svijeta u 2022. godini te su 35. izdanje ovog festivala oblikovali u 100 pokušaja nošenja s kompleksnošću.
Činjenica da je bečka glazbena scena imala vrsan pristup Novome dijelom je tu zahvaljujući suosnivaču festivala WIen Modern, Lotharu Knesslu, koji je nedavno preminuo u dobi od 95 godina.
Zato na koncertu njemu u čast, sutra, 3. studenog, Simfonijski orkestar Austrijskog radija iz Beča, ORF-ov program posvećen Novoj glazbi Zeit-TOn te Wiener Konzerthaus gledaju u budućnost novim djelima koja su skladali Angélica Castelló, Milica Djordjević, Matthias Kranebitter te dvije hrvatske autorice, Mirela Ivičević i Sara Glojnarić.
View this post on Instagram
U središtu programa koncerta je novo, mlado i eksperimentalno, a upravo to je ono što zahvala Lotharu Knesslu traži, pišu u najavnom tekstu organizatori. Suosnivač Wien Moderna preminuo je 6. kolovoza ove godine, a za života je odlučno pomlađivao glazbeni život Austrije sa strašću i posvećenošću.
Fragilnost, svijet snova i podsvjesno teme su kojima se u svom skladateljskom i zvučnome dijelu sound art prakse bavi Angélica Castelló, a ovaj put usmjerava pogled publike prema nebu i svemiru u skladbi Star Washers.
Milica Đorđević sjajna je beogradska skladateljica koja je nedavno već dijelila pozornicu s međunarodno istaknutom splitsko-bečkom skladateljicom Mirelom Ivičević. Bilo je to na koncertu ansambla Modern u Grazu, u sklopu festivala musikprotokoll, kada je Ivičević ostvarila još jednu praizvedbu, o čemu možete više čitati ovdje. Na dodjeli nagrade Zaklade Ernst von Siemens za mlade skladatelje koja je 2019. godine dodijeljena Mireli Ivičević, svirao je također taj sjajni bečki ansambl koji se hrvatskoj publici predstavio na MBZ-u 2017. godine.
Skladbu Black Moon Lilith Mirele Ivičević, koju ovaj put izvode Bečani, naručio je i praizveo Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije kojim je tom prilikom u VD Vatroslava Lisinskog na Muzičkom biennalu Zagreb ravnao finski dirigent Ari Rasilainen, a jedna je to od partitura ove skladateljice kojom je zaslužila brojne komplimente za sjajnu orkestraciju. Sutrašnjom će izvedbom ravnati istaknuta američka dirigentica Marin Alsop koja, osim u Beču, ravna i Simfonijskim orkestrom u Baltimoreu.
Milica Đorđević je ove godine ostvarila niz vrijednih suradnji i predstavila svoju glazbu na brojnim poznatim festivalima, među kojima su i Dani suvremene komorne glazbe u Wittenu, gdje je prvi put izvedena glazba koju ovom prilikom predstavlja i bečkoj publici na festivalu Wien Modern. Skladba je to pod naslovom O drveću, nežnosti, Mesecu …, gdje u orkestralnom ruhu donosi noćnu atmosferu.
Matthias Kranebitter, čiji će prominentni ansambl Black Page Orchestra također nastupiti na ovogodišnjem festivalu, u skladbi 60 Auditory Scenes for Investigating Cocktail Party Deafness zajedno s radijskim orkestrom iz Beča istražuje psihoakustičke elemente i efekte koktel zabave.
Još jedna hrvatska skladateljska zvijezda suvremenoglazbene scene, Sara Glojnarić, najmlađa od troje dobitnika nagrade Erste Bank Kompositionspreis, pojačava gustoću “mikromehanikom savršenstva” u skladbi sugarcoating #4, četvrtom djelu iz serije pod naslovom sugarcoating, a koje će ovom prilikom imati svoju svjetsku praizvedbu. Kao dobitnica skladateljske nagrade Erste Bank Kompositionspreis, Sara Glojnarić u središtu je i programa ansambla Klangforum Wien. 17. studenog.
Dostojan završetak koncerta osigurat će posjetiteljima organizatori na poslijekoncertnom druženju u tamošnjem bifeu, obećavajućeg naslova – Party Modern: Roses and slivovica, a dojmove i izvještaj s koncerta pročitajte za koji dan na Glazba.hr.