Koncert iz Splita
Dalmatino - Live 2022.
Čuveni trener Arsene Wenger jednom je o biti nogometa izrekao „nogomet je igra koja ima svoja pravila i ograničenja, no u kojoj mora ostati prostora za slobodu izražaja. Ključ uspjeha je pronaći pravi balans između organizacije momčadi i slobode ukazane igračim.“
Tako je i s popularnom glazbom. Posebno uspijevaju hrabri i oni koji sami uzmu slobodu i slijede istraživački duh. Dakako, u temelju svega mora biti nepobitan talent. Takav slučaj u hrvatskoj popularnoj glazbi je splitski Dalmatino. Našli su balans između pravila pop-glazbe i istodobnog odbacivanja pravila te slobode – posebice kantautora Ive Jagnjića i njegovog partnera Zdravka Sunare, a koji je mnogo više od inovativnog bubnjara i perkusionista.
Istina, trebalo je godina da najširi auditorij prihvati njihov ponekad hermetičan izraz jer su odgurnuli od sebe uobičajene pop trivijalnosti, pop- sheme bez dilema, skandale u medijima ili tome slično: „Što će nam skandali, imamo pjesme!“
Pa ipak i baš zbog toga evo u ovoj godini su eruptirali uspjehom na tržištu. Triput su rasprodali Lisinski (mogli su i pet; kapacitet dvorane je 1700 ljudi), splitske Gripe (7000 ljudi) a za 21. prosinca 2022. Dalmatino je zakazao susret u zagrebačkoj Areni. Očekivano, baš ovih dana ubacuju u igru album Dalmatino: Live 2022 sa snimkom splitskog koncerta.
Zašto baš koncert iz Splita?
Suvišno pitanje jer je ‘Split njihov grad i oni su splitska dica’. Ali istodobno voljeni od Hrvatske, Kanade pa do Australije i svugdje ih komplimentiraju kao band koji je napravio pomake u dalmatinskoj pop-glazbi, da su dio pop-kulture te kako su „jedna od rijetkih grupa ‘di svaka pisma ima smisla i da nije čisto nabrajanje riči samo da se slažu“.
Sa svime ovime bih se složio.
Među prvima koji je Dalmatinu odao priznanje jest Oliver Dragojević koji je još početkom milenija snimio duet “Ditelina s četiri lista“, ali isto tako je i samostalno interpretirao pjesmu “Dođi noćas u moj san” i uvrstio na album Trag u beskraju. Uvik je Oliver znao sebi biti vrstan art director i procijenitelj vrijednosti Jagnjića i Dalmatina.
Ljubav kao imperativ
Album Live 2022 pruža prizmatičan pogled na najnoviji trend u hrvatskoj popularnoj glazbi. Pjesme piše – i glazbu i verse – pjevač Ivo Jagnjić. Na početku koncerta šturo je samo rekao: „Dobra vam večer. Svirali smo po svitu, ali u Splitu je, naravno, posebno. Ništa politika, ništa korona. Ništa negativno. SAMO LJUBAV!“
Ljubav, nego što? K’o da to nije imperativ pop-pjesme,i tu je Ivo naš majstor. Ne znaš gdje više, u divnim melodijama ili versima što djeluju emotivno intravenozno. Ljubav uspoređuje s jematvom, kriškom žute naranče, cvitom od kamena, lozjem… I uvijek je tu priča poput one Lozju: „Uz komin dite si zibala/Oprosti mi sve/Tebe sam cili život tražija/A ti si bila uz mene“. Naziv jedne od pjesama može zavarati. “Sestre blizanke” pjesma je o Slavoniji i Dalmaciji! I sve to ljubitelji ili je bolje reći ljubiteljice Dalmatina pjevaju u zboru s bandom.
Publika – nije riječ za njih
No, ovdje treba nešto račistiti. Dalmatino ne voli one koji im dolaze na koncerte nazivati publikom. Zdravko Sunara kaže: „Publika? To hladno zvuči. Svi koji nas vole i poštuju zovemo našom glazbenom obitelji i uvijek ćemo im uzvratiti i ljubav i poštovanje.“
Tako je bilo i u Splitu. No u nekim pjesmama bila je fascinatna ta obitelj Dlamatina. Na primjer, u klasičnoj pjesmi Dalmatina “Da san ti rič” nakon što band ode s pozornice u Gripama potpuno spontano pjesmu pjeva tisuče predivnih glasova – djevojaka uglavnom. Usklađene kao da su dugo vježbale i iznad svega – to me stvarno fascinira – RADOSNO. Takvog pjeva nisam u životu čuo! Koliko to govori o pjesmi, aranžmanu banda, da i ne ističem riječi i koliko je Ivo Jagnjić uvjerljiv: „Nevrime i nesrića neće nikad na nas/Dođe li i jedna tvoja suza do neba/Slidin tvoje korake/Rukan tiran oblake/ I dajen ti rič da s tobom ću ić ravno prid boga“.
Nije čudo što tisuće mladenaca svoj prvi ples plešu uz ovu pjesmu Dalmatina. Ova pjesma ima puno veće značenje jer njome mladi obilježavaju najposebnije trenutke u životu. Nije čudo što je jedan fan napisao u povodu ove pjesme na You Tubeu: „Dalmatino svojim glasom i stavom pravog muškarca može svaku ženu osupnuti!“.
Slično je i sa pjesmom “Refužo“, suptilnoj baladi koja i u prijevodu (neupakirano, rasuto) izaziva intrigu i misterioznost, a govori u obranu ljubavi s kojom se ne bi trebalo olako razbacivati i dozirati je rifuzno: „Oni što se vole znaju da samo ljubav izuva postole/I ka rukom skida svaku bol/I da se ljubav ne daje na fete i stavlja stol.“
Obožavateljica je na You Tubeu u povodu “Refužo” pak napisala za Ivu Jagnjića: „Blago njegovoj ženi… sigurno je jako voli kad može napisati ovakvu pjesmu… Jednostavan, divan, pravi muškarac koji zna voljeti ženu. Poput Petrarce uzdiže ženu na pijedestal. Bravo! Još ima iskrenih ljubavi.“
Dalmatino je i zbog ovdje opisanih situacija uzbudljiviji uživo nego na studijskim snimkama jer tu je njihova publika – pardon obitelj – od nekoliko tisuća radosno raspjevanih duša koje se međusobno potču. Pjesme su jednostavno, ali efektno aranžirane izvedene, dramaturški dobro raspoređene i, iako je naravno sve podređeno pjesmi, na nekoliko mjesta intrumentalistima je dano da se razmašu, naročito gitaristima sa solima s mjerom i ukusom.
Bubnjar grupe zaslužuje posebnu pozornost, ne samo za temeljno bubnjarsko umijeće (jednostavnost koja oduševljava izvrsnošću) nego svu maštovitost obogaćivanja aranžmana. Sunara finom svirkom punoj detalja obogaćuje svaku izvedbu Dalmatina. Sofisticirano pojačava bajkovitost cijele ove priče o Dalmatinu.
U današnje vrijeme pjevati o istinskoj ljubavi i braku bez interesa, časti, viteštvu, a sve u prirodnim prostorima dalmatinskog prelijepog podneblja može biti samo bajka. Pogotovu u njihovim neobičnim pjesmama koje se natječu i pobjeđuju na top-listama prodaje i klikanja, a nisu trkači konji nego, neke od njih, prava mala umjetnička djela.
Izdanje: CD/DVD (live)
Izdavač: Dancing Bear