23. Memorijal Darko Lukić
Osječki glazbeni susreti
Početak studenog, uz neodoljive jesenske nijanse, okupao je grad Osijek glazbom i svom ljepotom njezina stvaranja. Prvi vikend u mjesecu privukao je u pitoresknu i uvijek gostoljubivu Slavoniju brojne pripadnike glazbene scene, još jednom upisavši Osijek na popis poželjnih mjesta susreta kulturnih dionika. I dok su se u Hrvatskome narodnom kazalištu i Kulturnom centru nizali koncerti suvremene glazbe u izvedbama uglednih hrvatskih i inozemnih glazbenika – isprepleteni s ostalim podjednako zanimljivim programima u sklopu 60. Glazbene tribine Hrvatskog društva skladatelja – u Arheološkom muzeju tradicionalno je održan 23. Memorijal Darko Lukić, međunarodni susret mladih klavirista.
Jedinstvena manifestacija, koja se bijenalno izmjenjuje s Memorijalom Franjo Krežma, međunarodnim susretom mladih gudača, održana je od 3. do 5. studenog u predanoj organizaciji Glazbene mladeži Osijek, u suradnji s Glazbenom školom Franje Kuhača. Zadržavši i ove godine provjereno uspješnu programsku koncepciju, koja tijekom triju večeri okuplja sve generacije mladih pijanista – od učenika osnovnih i srednjih glazbenih škola, preko studenata glazbenih akademija, do mladog pijanista u usponu – Memorijal je još jednom potvrdio svoju neupitnu vrijednost koju njeguje i gradi od osnutka, 1976. godine.
U povodu njegova utemeljenja tada je održan koncert na kojem su nastupili kolege studenti i prijatelji Darka Lukića, rođenog Osječanina, pijanista iz klase Svetislava Stančića, koji je preminuo na vrhuncu svoje zavidne karijere. Bili su to Zvjezdana Bašić, Stjepan Radić, Jurica Murai i Vladimir Krpan, nakon kojih je tijekom godina nastupio čitav niz danas uspješnih pijanista i pedagoga, počevši od Ive Pogorelića. Zahvaljujući tome, Memorijal je do danas ostao neodvojivom sastavnicom hrvatske klavirske umjetnosti, ali i razvoja osječkoga glazbenog života, uz neupitan doprinos profesora i ravnatelja osječke glazbene škole te uglednoga osječkog profesora Damira Sekošana.
Prve večeri Memorijala Darko Lukić, na podiju ispunjenoga Arheološkog muzeja, izvrsnim nastupima predstavili su se nagrađeni učenici osnovnih i srednjih glazbenih škola iz Osijeka, Požege, Zagreba i Rijeke, Adrian, Gabriel i Tomislav Šubarić, Anabela Šunić, Matej Markulić, Klara Magjarević, Nuo Cheng, Mara Spiz, Glorija Pinturić, Yurii Kartuzov i Fran Leko (odnedavno student Muzičke akademije u Zagrebu). Neopterećeni bodovima i ocjenjivanjem, najmlađi sudionici Memorijala svojim su pomno pripremljenim izvedbama, uz sviračku vještinu, prikazali i iskrenu radost muziciranja, u čemu su imali svesrdnu, no nenametljivu podršku svojih profesora i članova obitelji.
Drugi koncert protekao je u znaku nadahnutih nastupa studenata glazbenih akademija iz Osijeka, Novog Sada, Ljubljane i Zagreba. Studentica 1. godine diplomskog studija na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku iz klase profesora Konstantina Krasnitskog, Martina Kuterovac, otvorila je večer moćnom i dojmljivom izvedbom stavka Allegro moderato iz romantičarski bujne Sonate u d-molu, op. 28, br. 1 Sergeja Rahmanjinova.
Uslijedio je nastup Bogdana Spasića, studenta 4. godine Akademije umetnosti u Novom Sadu, iz klase profesora Doriana Leljaka. Introspektivnost i maštovitost u iznošenju glazbenog sadržaja ispreplitale su se tijekom njegovih izvedbi dviju Bagatela (op. 126, br. 1 i op. 119, br. 1) Ludwiga van Beethovena, dva Preludija (op. 32, br. 5 i op. 23, br. 1) Sergeja Rahmanjinova i izbora iz Preludija, op. 34 Dmitrija Šostakoviča.
Uz izbor iz lirskog ciklusa Fantazije, op. 116 Johannesa Brahmsa i Etidu-sliku u d-molu, op. 33, br. 5 Sergeja Rahmanjinova, Marija Jovanović, studentica 3. godine Akademije za glasbo iz Ljubljane, iz klase profesora Vladimira Mlinarića, izvela je i tri slikovita Preludija Lucijana Marije Škerjanca.
Koncertnu večer impresivnim je nastupom zaključio pijanist Ivan Petrović-Poljak, student 2. godine klavira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u klasi profesora Rubena Dalibaltayana, izvevši Sonatu u h-molu, S. 178 Franza Liszta. Obimno ostvarenje visokih tehničkih zahtjeva pod prstima mladog, iznimno usredotočenog, ali i opuštenog pijanista, koji je predstavljao Hrvatsku na Euroviziji mladih glazbenika u Montpellieru 2022., zvučalo je virtuozno i bogato glazbenim sadržajem.
Treća koncertna večer Memorijala osmišljena je kao koncert mladog umjetnika u usponu, a ove je godine ta čast pripala Janu Nikoviću. Nedugo nakon pobjede na 20. Međunarodnom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Ferdo Livadić u Samoboru, mladi pijanist, koji studira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi profesora Rubena Dalibaltayana, a uz to se usavršava kod Natalije Trull, zainteresiranoj osječkoj publici predstavio se cjelovečernjim recitalom, satkanim od stilski i karakterno raznolikog programa.
Dobitnik Rektorove nagrade te niza visokih nagrada na hrvatskim i međunarodnim natjecanjima, Jan Niković nastupao je i kao solist uz orkestre kao što su Zagrebačka filharmonija i Simfonijski orkestar HRT-a, ali i uz slavnog pijanista Lang Langa.
U prvom dijelu svoga osječkog recitala prikazao je izvrsnu artikulaciju i visoku razinu tehničke spreme, izvevši tri skladbe Jean-Philippea Rameaua, 3. sonatu u B-duru, K. 281 Wolfganga Amadeusa Mozarta i 1. baladu u g-molu, op. 23 Frédérica Chopina. Maštovitost i izniman senzibilitet u oblikovanju glazbenog sadržaja mladi je pijanist u svoj punini prikazao u drugom dijelu večeri, koji je otvorio introspektivnim ciklusom Estampes Claudea Debussyja, a nastavio možda najupečatljivijom izvedbom večeri, potresne skladbe Ljubav i smrt: balada iz živopisnog ciklusa Goyescas Enriquea Granadosa.
Zaključak inspirativne koncertne večeri donijela je izvedba virtuozne 10. mađarske rapsodije u E-duru, S. 244 Franza Liszta, nakon koje je na pljesak publike Niković odgovorio dodacima, prvim i posljednjim dvama Preludijima iz opusa 16 Aleksandra Skrjabina, ispunivši prostor Arheološkog muzeja istinskom glazbenom čarolijom.