28
ruj
Intervju

Dino Blunt: „Trap je posvuda”

Dino Blunt

Dino Blunt

share

Sada već i ptice na grani znaju za trap, za taj već sada i ne toliko novi žanr u kojem vrijede neka druga pravila od onih na koje smo navikli u rapu stare škole. No, ono što je manje poznato jest činjenica da se u Hrvatskoj žanr toliko raširio da je središnji festival žanra pod prefiksom ‘Drito‘, od svog začetka sve do danas, odgojio cijelu novu generaciju klinaca koji će ovog petka imati – svoj festival.

Naime, High 5, Kuku$ Klan, Buntai, sve su to ‘djeca’ svih do sad održanih izdanja Drita na kojem su, uglavnom na pozornici Tvornice kulture, a kasnije i Boćarskog doma stvarali priču iliti ono što bi se u izravnom prijevodu s engleskog okarakteriziralo kao ‘nasljeđe’.

Zanimljivo je iskoristiti baš riječ nasljeđe, jer današnji intervju nije intervju o festivalu Drito iz Tvornice. Današnji povod druženja s mladim reperom Dinom Bluntom je Lil’ Drito, festival koji nas ovog vikenda čeka na gotovo stalnom mjestu ‘zločina’, u popularnoj Tvornici. Brend Drito i glazba koju promovira polako zatvara svoj ciklus i već sada nudi dvije generacije komplementarnih mu žanrova. Nakon običnog Drita, vrijeme je za mali Drito, Drito koji će predstaviti izvođače mlađe generacije publici koja je već apsolvirala diskografije svojih junaka s početka ovog teksta.

I upravo u toj šumi imena koja krase pano ispred Tvornice kulture, negdje između nekoga tko je odlučio repati pod pseudonimom mrzimteluka i sličnih, smjestio se Dino Blunt, junak današnje priče. Naravno, bilo bi nepošteno zanemariti i druge ‘igrače’ s popisa. Yung Bude je već godinama aktivan u bendu Buntai koji je također naveden na početku teksta.

Dino Blunt

Dino Blunt

Prisutna je u ovoj priči i Miach koja je nedavno izbacila singl sa sveprisutnim Hiljsonom Mandelom, ”NLO”,  oni koji prate rad Retfatlante poznaju i Massima Savagea itd. Ružno Pače je također ime o kojem bi se dalo pisati, no Dino Blunt je taj preko kojeg smo odlučili malo dublje zagrepsti u glazbeni svijet jedne nove, mlade generacije koja je odrasla na nekim drugim platformama i koja je svakako fenomen koji tek treba doživjeti svoj zenit.

Momak koji se iz podzemlja pojavio gotovo niotkud uz singl ”Frula Mira” na kojem gostuje Swana iz High5, u svega dvije godine postao je prepoznatljivo ime, ali i pojava na sceni. Gotovo u egalu s puno iskusnijim igračima. ”Frula Mira”, singl koji se pojavio taman pred lockdown 2020. godine, instantno je predstavio mladog Dinu s dredovima kako zajedno s već prekaljenim Swanom skače po centru Zagreba. Pamtljiva pjesma, melodija i to nešto sitno teksta što se lako pamti, i momak iz Zagreba koji je tada tek zagazio u dvadesete, ima hit.

Dvije godine kasnije, Dino ima dva albuma, suradnju s Hiljsonom Mandelom na singlu ”On My Neck”, a tu je, primjerice, i pojavljivanje u spotu za Vojkov popularni ”Tetejac”. S 23 godine na leđima, Dini ide sjajno. I upravo je to bio povod naše pojačane znatiželje da upoznamo umjetnika koji trenutno predvodi generaciju trapera, i koji je možda u ovom trenu i najaktualnija preslika glazbene industrije u kojoj pliva kao riba u vodi. No, kako smo saznali iz ugodnog razgovora u mirnom kafiću pokraj španskog nasipa, Dino je zapravo kudikamo drugačiji i zanimljiviji lik od, kako i sâm kaže, mumble rapa koji je dosad objavljivao.

„Sjećam se, u počecima, bilo je tu dosta hejta i neke negative od te baš baš starije garde koji su nosili taj boom bap rap i old school zvuk”

45 minuta je proletjelo u razgovoru o odgovornosti, rapu, utjecajima, obitelji, opterećenosti, egu, merchandiseu te planovima za bližu ali i dalju budućnost. Bilo nas je strah probiti Dininu vanjštinu, ali na kraju se ispostavilo da je naš današnji junak, zavaljen u kauč s trenirkom na ‘kostura’ – kakav je furao Jake Gyllenhaal u kultnom klasiku Donnie Darko – zapravo poprilično simpatičan i pristupačan tip. Isto tako, Dino je, moramo priznati – pojava.

Već smo se u šetnji prema kafiću dotaknuli nekih biografskih crtica. Primjerice, manje je poznato da je Dino već kao tinejdžer napustio dom i krenuo u svoju priču..

„Unajmio sam si kućicu na Srebrnjaku sa 19 ili 20 godina starosti. Tako nešto. Radio sam u autopraoni, odlično mi je bilo tada, imao sam svoju slobodu, radio sam što sam htio, prošao sam tada i tamo neke stvari”, otvara nam se polako Dino prije prelaska na fokus ove priče, a to je taj mali Drito koji nas čeka u petak. Opušteno nastavlja o počecima, o tome kako je Marina upozoravao (Utikach, producent na ”Fruli Mira” i drugim singlovima) da mu čuva beat za ”Frulu Mira”, o tome da je isti taj singl ostao u ladici neko vrijeme prije izbacivanja.

„Bio sam u studiju, čuo sam beat i odmah rekao Marinu ‘ovo je moja traka’. Ekipa koja je visjela sa mnom tada u studiju se isto nabrijavala na beat, ali morao sam tu odmah reagirati i svima dati do znanja da je stvar – za mene.” I dobro da jest. Odmah po objavljivanju, ova – kako ćemo kasnije u razgovoru saznati – sasvim slučajna ruka pomirbe za tada posvađane Swanu i Kuku$ Klan postala je veliki hit.

Dino Blunt

Dino Blunt

Singl je eksplodirao po pregledima i tako, krivog i dužnog Dinu lansirao na glazbenu trap mapu u Zagrebu. No, prije negoli se vratimo počecima, valja sjesti na kavu i vidjeti što je taj novi, mali tzv. Lil’ Drito. Dino je u glazbenoj ponudi festivala svakako jedan od headlinera.

„Razvilo se cijelo drugo koljeno od začetka scene. Sjećam se, u počecima, bilo je tu dosta hejta i neke negative od te baš baš starije garde koji su nosili taj boom bap rap i old school zvuk. Realno, High5 je dugo trebalo da dođe do svoje prepoznatljive razine. Mislim da ljudi puno previše gledaju druge, pa onda tek sebe, i ja sam to prije puno radio, kao, imaš neku potrebu istaknut se i privući pažnju na sebe. Uvijek se neka agresivna poruka glasnije čuje od miroljubive. Ima tu i ega. Zapravo, ima i ljubomore, čudno je to, ne znam.“

U nekom trenu smo skrenuli do same manifestacije repera. Priča nam Dino o tome da pjesme i cijela pojava preslikavaju njihov identitet, no, nekad su poruke i malo opasne.

„Sjećam se kad sam snimio “Ninu”, skužio sam da se puno klinaca nabrijava na oružje. Mislim, ja obožavam oružje, vidim da to klinci nekako to glorificiraju, i to je, zapravo, dosta loša manifestacija s moje strane. E zato ću sad izbaciti nove trake van, baš me zanima kako će ekipa reagirat.“

Sad kad smo došli do albuma, prije nego se bacimo na taj novi – kako ga Dino opisuje – drugačiji materijal, dotaknuli smo se i tih dovitljivih imena koja stoje iza nekih naslova na ovoj sceni. Kukusi su, primjerice, izbacili Anđele i Bombone kao jasnu referencu na roman Dana Smitha, a Dino pak ima Big Blunt Theory. Kome padaju na pamet takve stvari?

„Haha, ma random, naravno. Skejtali smo na SC-u i nešto se zajebavali, pušili, ovo ono i kao kako će mi se zvati album i ovaj jedan moj frend vikne ‘Big Blunt Theory’. Ekipa se krenula smijati, to uglavnom tako krene i ostane. Zapamtio sam to i kasnije iskoristio za ime.“

E sad, koliko se uopće Dino kao Blunt smatra ozbiljnim, bez obzira na visoki produkcijski standard koji je dosegla ova cijela scena? U jednu ruku, u pjesmama mu se uglavnom samo redaju reference i šale.

Dino Blunt

Dino Blunt

„A ono, ni jedan posto ozbiljnim koliko se planiram predstaviti. To sve s prva dva albuma se ispucalo kad sam živio taj život. Sad sam prošao dovoljno toga da mogu okrenut neku novu stranicu. Realno, te sve trake nemaju nikakvu poruku, osim možda jedne ili dvije. Ista stvar i “Frula Mira”, nema tu nečega. “Nina” je stvar o pištoljima.“

Vraćamo se sada na novi materijal koji će, kako je i sâm najavio, biti puno drugačiji. Fanovi su, pak, navikli slušati i gledati nešto sasvim drugo. Što ako materijal dobije lošu kritiku od publike, dira li ga to?

„Mislim, ja to radim zbog sebe. I ono tada sam bio ja, i ovo sada sam ja. To je tako. Ionako već dobivam dosta hejta. Treba gurati dalje svoju priču, biti uporan. Srećom, ja sam se snašao, zbilja radim na sve strane…“

Savršeno nam je u ovom trenu uletjela prilika propitati ga o merchandiseu koji promovira na svojem Instagram profilu. Dino ima već sada široku ponudu odjeće, kako ide taj cijeli dio ‘igre’?

„Ide odlično. Radim sa Glitchboyem, on mi pomaže s novim merch dropom. Hoću da to izgleda europski, moderno, ne ono da bude bezveze nabacano. Vizuali su isto bitni. Moraš uložiti tu da bi dobio. Treba se znati snaći. Ja volim robu, svašta bih ti sad pričao, ali ne smijem dok ne izbacim! Hiperaktivan sam s idejama, nije to samo merch. Idem sad s ovim probati pa vidjeti koliko mogu napraviti. Sve ti to na kraju daje i kredibilitet.“

„Svi smo mi ionako isti, samo se neki više trude za ono što vole“

Uskoro smo se vratili na festival koji nas čeka ovog petka. U ovom trenu na sceni zbilja ima prostora za nova imena, do te mjere da su dobili svoj vlastiti festival. Je li ovo sada najbolji trenutak za takvu glazbu?

„Znaš što, u neku ruku mislim da sam dosta pomogao toj mlađoj ekipi. Uletio sam s tim singlom i napravio cirkus, mislim da je to neke klince dosta nabrijalo na ono ‘ako može on mogu i ja’. Zbilja ima toliko nove glazbe, novih artista. Svaki dan dobivam masu poruka u inbox. Novi beatovi, ovo ono. To ti je ta generacija 16-19 godina starosti.“

Diže li to malo i ego? U neku ruku, takva demografija je poprilično predana glazbi. Uostalom, nije to samo mlađa ekipa, Drito puni dvorane uz širi raspon generacija.

„Naravno da diže ego, osjećaš se kao zvijezda kad te klinci na cesti zaustavljaju nekad. Al treba ostati humble i skroman. Svi smo mi ionako isti, samo se neki više trude za ono što vole. Uvijek pokušavam svojim fanovima biti pristupačan.“

U neku ruku se logično nametnulo pitanje i tome tko je Dini bio uzor i svojevrsni mentor kada je počinjao i probijao se po sceni. Na kraju se, kroz struju misli, ispostavilo da Dino sve svoje novije versove izvodi freestyle.

„Mi smo si svi u neku ruku bili i mentori i podrška jedni drugima od početka, barem otkad sam ja ušao u igru. Ali taj cijeli flow ideja koje prođu kroz studio, evo ja više uopće ne pišem tekstove sada. To sam prije radio, sad puštam beatove, odmah ulazim u booth i snimam kako mi dođe inspiracija. Kad sam prije pisao tekstove, ušao bi u studio za dva dana i ne bi mi to više bio taj osjećaj kao kada sam napisao.“

Dino Blunt

Dino Blunt

„Inače, opet me gitara sve više zanima, bit će na novim materijalima i toga.“

I onda je tu u priču ušao mumble rap. Mnogi kritičari tvrde, takva glazba nema smisla, tekstovi su posve nerazumljivi. Kako Dino na to gleda kada i sâm prakticira taj stil znaju oni koji su ga slušali, obilato.

„Istina skroz, ja prvi ne kužim neke svoje stvari kad ih slušam. “On My Neck” pogotovo. Ja prvi put kad sam čuo trap, i to kao klinac koji je kroz srednju furao boom bap, to mi je bilo bez veze. Tako da i kužim te hejtere. Mislim, kad sam prvi put uletio u to, kad sam čuo Chief Keefa… ja sam gledao i mislio si ‘je li ovo normalno?’. Tek kad sam kasnije sve to istraživao skužio sam da sve to može biti trap. Da je trap toliko, zapravo, širok. I neke Bieberove trake mogu biti trap. S vremenom se privikneš na sound, otkriješ ga nekako.“

I tu smo, zapravo, saznali da je Dino uronjen u glazbu od malena. Otac mu je glazbenik…

„Da, stari mi svira u bendu, rock’n’roll, blues i to. Uvijek sam bio oko gitare kao mali, slušao sam Johnnyja Casha, toga se prvo sjećam. Onda bi kasnije, kad sam već krenuo skejtati, kad bi mi pukla daska ili nešto, ako bih žicao za novu, stari bi mi dao neki zadatak.

“Blackbird” od Beatlesa. Šteta što ne sviram više, nekad tu i tamo gitaru primim u ruke. Više imam energije za bubnjeve. Možda jedan dan snimim nešto sa starim. Inače, opet me gitara sve više zanima, bit će na novim materijalima i toga.“

Naravno, slušao je Dino i ploče, i u šali nastavlja da može slušati baš sve osim cajke. To mu je, kaže, katastrofa. Ne znamo ni sami više zašto, vjerojatno jer smo spomenuli gitare, pa samim time i novi materijal, Dino nastavlja s pričom o novom albumu koji bi trebao ugledati svjetlo dana možda već u listopadu.

„Album će se zvati Bigger Than Us, prva pjesma s njega će se zvati “Save Me”. Cijeli album je napravljen kao neki život. Od početka pa sve do same smrti. Imat će 17 pjesama, jedva čekam. Bacamo sve van sad nakon Drita u Tvornici. Trake su gotove, imam par verzija za neke, sad to sređujem, ali album je gotov.“

Dino je bio pun iznenađenja, točnije, materijala, pa je tako odmah ubacio da će do kraja godine možda svjetlo dana ugledati i jedna zanimljiva kolaboracija…

„Snimio sam album s Kirilom. Rus koji živi u Beogradu. Išao sam kod njega tamo, snimili smo cijeli album, imamo bangere. Mislim da idemo van s time do kraja godine. Samo moram vidjeti oko ove cijele situacije u Ukrajini. Dečko je kao ja, možda ja oko tog i zabrijavam, ljude nije briga za to uopće tko je od kuda. Nekad u prosincu bi to trebalo izaći van. Ono, ima tu i problema, ne može on ni otići od tamo baš, boji se.“

Morali smo, vjerojatno u duhu samog razgovora koji je svakako u slobodnoj formi narativa, obradio puno tema, nekako doći i do mode, točnije, prezentacije. Naime, neki od repera sa scene, prvenstveno krenuvši od Hiljsona, kao da su na sceni kroz godine i nebrojena pojavljivanja u najmanju ruku zanimljivim odjevnim izdanjima nekima, uglavnom kritičnima prema trap glazbi, izgledali kao karikature? U priči takve ekspresije nalazi se i Dino, koji smatra kako je ključ biti iskreno zaljubljen u to.

„Htio bih biti u svijetu entertainmenta. Volim to, moram to raditi.“

„Mislim da je ključ da to ne možeš raditi na silu. Mislim da je tu malo i moja krivica što su klinci nakon tog mog ulaska na scenu sa svim tim ludilom počeli isto to furati. Ali ja sam furao to svoje zbog sebe, napravio sam si dredove jer sam gledao to od malena, te repere, htio sam biti kao oni. Svako treba nekako isfurati nešto svoje. Mislim da me po modi skate najbolje odgojio. Skejteri imaju najviše stila.“

Kad smo već cijeli razgovor proveli u znaku opuštenog ćaskanja o raznim temama, priupitali smo Dinu što ga onda u cijeloj ovoj priči opterećuje?

„A brine te svašta, brine te hoće li sve dobro proći, hoće li ovo, hoće li ono. Rastu ti apetiti. Bude puno puta, slušam album koji treba izaći, vidim se u punoj Tvornici, ubijam. Drugi dan, zna biti dan da se pitam što ja uopće radim sa svime ovime. Zato mislim da će ovaj novi album biti možda i najbolja reprezentacija mene. Do albuma idu i singlovi van, i jedan spot, rokat ćemo to u Tvornici. Spot snima Bagra iz Sarajeva. Spot smo rokali sve skoro tu po kvartu. Vidjet ćeš brzo.“

Popričali smo i o avanturama van trapa. Umjetnost je široka pojava, a Dino se okušao i pred kamerom. Vidjeli smo ga, izvan spotova kod sebe samoga, i kod Vojka V, a kako sam otkriva, ima afinitete probati i to.

„Želim glumiti, da, apsolutno. Trebao sam dati i voice-over za jedan crtić, vidio sam kasnije da je Hilje to odradio. Taman sam išao u Srbiju snimati album, nisam mogao. Htio bih biti u svijetu entertainmenta. Volim to, moram to raditi.“

Malo po malo, stigli smo i do kraja razgovora, točnije, približili smo se onim zadnjim pitanjima, a jedno od njih je, svakako, o dometu koji Dinina glazba može dosegnuti. Koji je tzv. endgame za njega u toj rap igri?

„Želim nastupati vani, želim puniti dvorane, želim izbaciti nešto i na engleskom. U jednom trenutku planiram malo zaokrenuti cijelu priču, vidjeti kako to ide. Snimao sam i prije dijelove pjesama na engleskom. Vidjet ćemo. Ali vokabular i izražavanje su tu najbitniji.“

Za kraj, dotaknuli smo sveopće popularnosti žanra. Trap je postao popularan i relevantan, kao da je s pozornice izgurao starije igrače. Dino kaže, ta glazba je ušla u pop kulturu.

„Evo gledao sam neki dan film na Netflixu, neka obitelj se vozi u autu, prolaze kroz Houston. Pita klinka u autu kao hoćemo li mi biti jedini crnci u Houstonu, a majka odgovara ‘zar nisi nikada čula za Meghan Thee Stallion?’. Trap je posvuda.“

I zbilja jest. Žanr koji je posljednjih desetak godina zagospodario među mlađim generacijama, davno je nadišao stadij neshvaćenosti. Trap je već u zreloj fazi onoga što nazivamo glazbeni mainstream i pravo je pitanje koliko ta cijela priča daleko može otići. Kako je krenulo, ovo nije kraj. Ako ništa, u to se možete uvjeriti i u petak na malom Dritu koji zapravo ima velika imena.

Moglo bi Vas zanimati