10
lis
Izvještaj

2. međunarodni festival slobodno improvizirane i kreativne glazbe

Impronedjeljak u potrazi za mjestom na mapi glazbe neograničenih mogućnosti

Apeiron

share

Impronedjeljak, međunarodni festival slobodno improvizirane i kreativne glazbe koji vodi glazbenik i jedan od najaktivnijih protagonista domaće scene slobodno improvizirane glazbe, Damir Prica Kafka-Capri, od 27. do 29. rujna ove godine u klubu Močvara doživio je svoje drugo, uspješnije izdanje.  Tri dana i ukupno devet glazbenih setova dali su naznake moguće solidnije prisutnosti ove raznolike i obično disperzirane scene glazbenika i kreativaca u zvuku.

Impronedjeljak

Prostor za free

Opći je dojam da je impro scena u Hrvatskoj prilično skromna, neorganizirana i nepovezana. To je posebno postalo vidljivo nakon gašenja fenomenalnih NO jazz festivala Mate Škugora i Izloga suvremenog zvuka koji je vodila Davorka Begović u okviru Muzičkog salona SC-a. Čak ni ideja jednog od naših prvih nezavisnih impro glazbenika, eksperimentalnog gitarista i suosnivača legendarnog impro-sastava Cul-de-Sac, Dragana Pajića-Paje, koja je prethodila ovim festivalima, o osnivanju Impronedjeljaka kao radionice i koncerata slobodno improvizirane te elektroničke glazbe nije uspjela duže zaživjeti.

“Impromondays/Impronedjeljci su radionice improvizirane glazbe koje su se od 2006. svakog ponedjeljka održavale u ‘Skladištu tišine’ (Parainstitutu Indoš) u zgradi Tvornice Jedinstvo u Zagrebu. Okupljaju sudionike najrazličitijih profila i glazbenih praksi s idejom stvaranja glazbe oslobođene idioma, tzv. autorske glazbe u najužem smislu. Pokretač cijelog projekta je Dragan Pajić-Pajo.” – www.impromondays.net

Njegov serijal Impronedjeljci na kojima je sudjelovalo desetak glazbenika, uglavnom mlađe generacije kao što su Ivan Marušić Klif, Vid Jeraj, Franjo Glušac, Višeslav Laboš, Anna Ghalo, Miro Manojlović ili Kruno Jošt, također je nakon četiri godine postojanja konačno 2011. ugašen. Ipak, ono što svaku glazbenu ili umjetničku scenu općenito, bila ona i impro scena, čini žilavom, sposobnom za preživljavanje, su entuzijastični pojedinci zbog kojih one u svojim nevjerojatnim životnim ciklusima dobivaju i sposobnost regeneracije.

Ono što svaku glazbenu ili umjetničku scenu općenito, bila ona i impro scena, čini žilavom, sposobnom za preživljavanje, su entuzijastični pojedinci zbog kojih one u svojim nevjerojatnim životnim ciklusima dobivaju i sposobnost regeneracije

Takav je slučaj i sa serijalom Impronedjeljak koji je 2018. godine ponovno pokrenuo Damir Prica Kafka-Capri, saksofonist i klavijaturist, također suosnivač impro-sastava Cul-de-Sac, jedan od najvažnijih sudionika zagrebačke eksperimentalno-improvizatorske glazbene scene danas.

Serijal Impronedjeljci se u posljednje vrijeme (nakon što je zatvoren klub Vinyl u kojem je glazbeni program vodio Vedran Peternel), održava najčešće jednom mjesečno, rijetko dva puta. To je, naravno, premalo da bi impro scena bila prisutnija, zapaženija te da bi se širila i razvijala.

Iz svog velikog iskustva Capri smatra kako ovdje ni novac nije toliko presudan, ali veliki problem predstavlja prostor. Klub Močvara – u kojem se svakodnevno održavaju koncerti, predstave, izložbe – jedini je prostor u Zagrebu u kojem se mogu održavati Impronedjeljci i vrlo je teško naći slobodan termin. Zato je Capri prošle godine pokrenuo ambicioznu ideju o festivalu koji bi prezentirao i promovirao europsku te svjetsku scenu slobodno improvizirane i kreativne glazbe. Aplicirao je Gradskom uredu za kulturu i Ministarstvu kulture i medija te s vrlo skromnim iznosom koji je dobio ipak vrlo uspješno organizirao festival. Ove je godine od 27. do 29. rujna ponovno u klubu Močvara festival doživio svoje drugo i još uspješnije izdanje.

Apeiron 2022.

Izgradnja međunarodnog karaktera i mreže suradnji

Još važnije, kao organizator serijala Impronedjeljci / Impromondays, Capri se u posljednje četiri godine povezao sa Zavodom Sploh iz Ljubljane i Austrijskim kulturnim forumom, koji su financijski podržali sudjelovanje svojih glazbenika i time omogućili da festival dobije međunarodni karakter. Tako su osim domaćih glazbenika, u vrlo bogatom programu nastupili i renomirani impro glazbenici iz Austrije, Danske, Italije, Srbije, Slovenije, Novog Zelanda i SAD-a.

Capri već niz godina prati svjetsku impro scenu i poziva glazbenike čija mu se glazba sviđa i za koju smatra da je vrijedna predstavljanja, no sve češće se i sami glazbenici javljaju. Neke od gostujućih glazbenika prvi je put upoznao na festivalu gdje se na licu mjesta i dogovara tko će s kim svirati. To je ujedno i najbolja prilika za domaće glazbenike da sviraju sa svojim inozemnim kolegama. I ciklus koncerata i festival Impronedjeljci posebna su prilika da glazbenici čuju i upoznaju jedni druge te uspostave suradnju.

Impronedjeljak 2022.

Ove je godine u tri dana trajanja festivala program svaku večer bio podijeljen na tri seta, odnosno tri više-manje ad hoc sastavljene skupine glazbenika. Festival su otvorili vrlo ekspresivni Austrijanac Georg Wissa kao vokal uz razne objekte i Ivan Mršić, hrvatsko-novozelandski interdisciplinarni umjetnik, udaraljkaš, skladatelj i improvizator čiji rad uključuje istraživanje zvučnog potencijala odbačenih svakodnevnih predmeta koji postaju sredstva za skladanje, improvizaciju i eksperimentiranje u izvedbi te zvuku.

Foto: Mirjana Vodopija

Nakon njih nastupio je domaći trio s Tenom Novak na violini, Danijem Bošnjakom na flauti i Svenom Buićem na kontrabasu, da bi večer u kvartetu zaključili domaćoj sceni već poznata srpska saksofonistica i kompozitorica Jasna Jovičević, uz zagrebačke kolege Brunu Vorbergera na bubnjevima, Borisa Janju na kontrabasu i domaćina festivala Damira P. Kafku na saksofonu i klavijaturama.

Lijepo je bilo vidjeti i jaču zastupljenost žena na festivalu. Na prošlogodišnjem festivalu gostovale su austrijske glazbenice Annette Geisriegel i Elizabeth Harnik te slovenska klaviristica Mojca Zipančič. Naime, dok su na međunarodnoj impro sceni, pogotovo u Austriji, glazbenice mnogo prisutnije, u Zagrebu djeluju tek njih nekolicina, među kojima su najistaknutije violinistica Tena Novak, vokalistice Dina Puhovski, Vesna Pisarović, Ana Ghallo, Maja Rivić, violončelistica Neva Begović i violinistica Lucija Stanojević.

Druga je večer bila u cijelosti međunarodnog karaktera. Tako su u prvom setu u triju nastupili: bas-klarinetistice Susanna Gartmayer iz Austrije i Jasna Jovičević iz Srbije te Tomaž Grom iz Slovenije. Nakon njih uslijedila je vrlo zanimljiva all stars kombinacija s austrijskom violinisticom, pjevačicom i skladateljicom Miom Zabelkom s „automatskim sviranjem“ kako naziva svoj jedinstveni glazbeni jezik, berlinskim trubačem Axelom Dörnerom i Amerikancem s berlinskom adresom Chrisom Pitsiokosom na alt-saksofonu.

Impronedjeljak

Dörner, osim što je prepoznatljiv po svojoj firebird trubi odnosno trubi s povlačkom (kakvu je, uostalom, među prvima svirao Maynard Ferguson), važan je i po svojim suradnjama s umjetnicima kao što su Otomo Yoshihide, Ken Vandermark ili Mats Gustafsson. Zato ne treba čuditi da je u Zagrebu nastupio uz fenomenalnu Zabelku i svjetsku impro zvijezdu, Amerikanca Chrisa Pitsiokosa čiju su „iznenađujuću originalnu viziju“ prepoznali i časopisi Rolling Stone te Downbeat.

Nevjerojatna je činjenica da je Pitsiokos sa svojih navršenih trideset i dvije godine već nekoliko puta imao turneje po Japanu, Južnoj Americi i Europi, ali i rezidenciju u kubu The Stone Johna Zorna. U svom nastupu u triju na Impronedjeljku vrlo je vješto proizvodio zvukove svojim piskom umočenim u čašu vode.

Treći set u četvrtak sačinjavali su Slovenac Cene Resnik na saksofonu, Talijan Andrea Massaria na električnoj gitari i danska bubnjarska impro zvijezda Peter Ole Jørgensen. Osim što usko surađuje s Davidom Thomasom iz PERE UBU, Jørgensen je zagrebačkoj publici poznat i kao član dansko-hrvatskog eksperimentalnog glazbenog kvarteta T.I.G. (Telepathic International Group), koji sačinjavaju Zlatko Burić Kićo, legendarni glumac zavidne međunarodne karijere, glazbenik i performer, pokretač KUGLA glumišta te Henning Frimann i Jørgen Rasmussen.

Zagrebački improvizacijski kolektiv

Otvaranje posljednjeg dana festivala bio je rezerviran za trio pjevačice Vesne Pisarović koja je, uz Axela Dörnera i slovenskog kontrabasista Tomaža Groma, izvela svoj impro set i ujedno najavila mini turneju po Sloveniji u istom sastavu.

Impronedjeljak

Nakon njih nastupili su u novoj kombinaciji Chris Pitsiokos i Peter Ole Jørgensen, uz Slovenca Roka Zalokara na klavijaturama.

Capri je za zatvaranje festivala predvidio nastup sastava Apeiron – Zagreb Free Impro Collectivea koji u svojoj osnovi uključuje cjelokupnu lokalnu impro scenu. Tako su za ovu priliku kao Apeiron nastupili Dani Bošnjak, Boris Janje, Franjo Glušac, Neven Jurić, Pavle Jovanović, Tena Novak, Igor Pavlica, Damir P. Kafka, Dina Puhovski, Maja Rivić, Darko Rundek, Bruno Vorberger, Chris Pitsiokos, Axel Dörner, Leo Beslać, Peter Ole Jørgensen, Tomaž Grom i drugi.

Foto: Melanija Pović Jagarinec

Bez obzira na to što je za scenu slobodno improvizirane glazbe neusporedivo bolja situacija u Austriji, Sloveniji, Njemačkoj ili skandinavskim zemljama, a Berlin, Ljubljana, Graz ili Beč su gradovi u kojima se učestalo održava veliki broj koncerata i festivala na kojima sudjeluju glazbenici iz cijelog svijeta, Zagreb se ove godine zahvaljujući festivalu Impronedjeljak krajem rujna zaista svrstao na važnu kartu glazbe neograničenih mogućnosti. Dokaz su tome i glazbenici koji su s mnogobrojnom (unatoč lošem vremenu) i zahvalnom publikom u klubu Močvara nesebično podijelili trenutke čiste te iskrene vječnosti.

Moglo bi Vas zanimati