09
stu
2022
Izvještaj

Koncert eksperimentalne i improvizirane glazbe u Rojcu

Koncert eksperimentalne i improvizirane glazbe u Rojcu Foto: Aleksej Orel

share

Nove vrijednosti nepredvidivih situacija

U Dnevnom boravku Društvenog centra Rojc u Puli u ponedjeljak su Koncert eksperimentalne i improvizirane glazbe održali: Pavle Jovanović (gitara, predmeti, elektronika, live processing), Marco Quarantotto (bubnjevi, predmeti), Neven Radaković (Rhodes el. piano, analog synth, glas, semplovi, elektronika, live processing), Miroslav Tovirac (električni bas, elektronika, live processing) i Marko Grbac Knapić (meta-midi keyboards, fx, live processing).

Savez udruga Rojca koncert je organizirao u sklopu projekta R.O.J.C.: Razvijamo- Omogućavamo- Jačamo- Cijenimo koji provodi u partnerstvu s Gradom Pulom i udrugama Čarobnjakov šešir, Merlin i Zelena Istra. Produkt je, nadalje, suradnje s udrugom Rondo Histriae te Soundpainting platformom Pula i dio ciklusa Koncerata Nove, eksperimentalne i improvizirane glazbe_0.3.

“Koncert eksperimentalne i slobodno improvizirane glazbe na sjecištu jazza, elektroakustičke, konkretne, noise i drone glazbe istražuje procesualnost nastajanja eksperimentalne kompozicije, spajajući elemente glazbe, sound arta, kazališta i performansa u prizmi radikalnog i progresivnog suvremenog zvuka.”

Radaković je umjetnički voditelj i producent Soundpainting platforme Pula, po formaciji akademski dirigent koji je tijekom svojeg rada surađivao s raznim ansamblima, orkestrima i zborovima, a od 2011. godine započinje svoj autorski put u području eksperimentalne, improvizirane i Nove glazbe, s fokusom na konceptualnoj, performativnoj, eksperimentalnoj i intermedijalnoj kompoziciji.

Po osnutku platforme pronalazi prostor za snažnije javno djelovanje, što kroz produkciju, što kroz edukaciju, a sve kako bi doprinio razvijanju i soundpainting metode kreacije (znakovnim jezikom za skladanje u realnom vremenu). Gotovo deset godina, upravo u Društvenom centru Rojc, događaju se tako susreti improvizatora kreativaca različitih glazbenih (a i ne isključivo glazbenih) formacija i iskustva koji otvaraju vrata dijalogu kakav izuzetno teško nalazi mjesto izvan institucionalnog, akademskog konteksta.

Foto: Aleksej Orel

Upravo ta činjenica govori u prilog trudu koji sasvim razvidno ima svoj izvor u želji za neposrednim druženjem u oblikovanju uvijek novog zvuka/komunikacije, onog koji ne garantira sigurnost u ispisanim stranicama ili strogim okvirima, već stvara nove vrijednosti novim izazovima i nepredvidivim situacijama.

U pravilu takve procese kreacije stvaraju pojedinci prepoznatljivih karaktera i zavidnih rezultata

Prava je šteta da takve produkcije, sad već toliko dugo vremena, ne pronalaze dinamičnije susrete s različitim publikama, pozornicama, jer gotovo u pravilu takve procese kreacije stvaraju pojedinci prepoznatljivih karaktera i zavidnih rezultata. A to je bitan podatak jer nerijetko jamči uspostavljanje reda, a izbjegavanje neartikuliranog kaosa i/ili samodostatnosti u oblikovanju materijala. To nije lak zadatak kod prilika kakve se stvaraju u inovativnim praksama kakva je ova kojom se bave ovi koji se okupljaju oko Soundpainting platforme i kad istraživanje može ili mora teći paralelno sa zaključkom.

Primjetna je i priprema i koncept, i temelj ideje, i kretanja, a i odlično je odmjereno vrijeme (vrijeme u svakom smislu). Svako očekivano skretanje prolazi neprimjetno i u skladu s improvizacijskim trenucima u kakvima su svi ovi glazbenici suvereni.

Koncert eksperimentalne i improvizirane glazbe u Rojcu

Foto: Aleksej Orel

Jovanović i Quarantotto akademski su jazz glazbenici austrijskih škola u Klagenfurtu, Beču i Grazu, iza sebe imaju značajne nagrade, priznanja, produkcije, albume i suradnje. Život na nekim od najživljih scena, poput njujorške (obojica) i londonske (Quarantotto), omogućio im je renomiran status. Posljednji album, Fallout, Jovanović izdaje upravo ove godine i to za Unit Records u Švicarskoj, dok Quarantotto, nakon preko četrdeset izdanja na kojima je sudjelovao, a u različitim glazbenim žanrovima, 2019. godine osniva autorski trio ŪROK i iste godine izdaje album prvijenac za Chant Records u New Yorku.

Svako očekivano skretanje prolazi neprimjetno i u skladu s improvizacijskim trenucima u kakvima su svi ovi glazbenici suvereni

Album je uvršten u listu najboljih jazz albuma godine u Rolling Stone Magazinu Best Of Jazz 2019. Tovirac je od 2009. godine stalni član Vasil Hadžimanov banda s kojim je snimio tri albuma: Can you dig it, Alive i Lines in sand, a od 2012. do 2021. stalni je član Rambo Amadeus banda. Grbac- Knapić je multi-instrumentalist i skladatelj iz područja elektroničke, kazališne, plesne i filmske glazbe. Snima akustična okruženja i stvara zvučne instalacije za, do sad, domaće i inozemne etikete i produkcije. Stvara u vlastitu studiju Armazonex u pulskom Rojcu.

Moglo bi Vas zanimati