Kvartet Porin na Music-Mission-Vision
Svježina programa za podizanje svijesti o hrvatskoj glazbi
Projekt MUSIC – MISSION – VISION, Dani suvremenog muziciranja u zagrebačkom Centru za kulturu na Peščenici ove su godine svojim šesterodnevnim programom dali raznolik obol sceni suvremene glazbe.
MUSIC – MISSION – VISION – Dani suvremenog muziciranja
U želji za produkcijom i kvalitetnom promocijom vrijednih kulturnih programa, Centar KNAP se različitim projektima i suradnjama posljednjih nekoliko godina istaknuo na zagrebačkoj kulturnoj sceni, hrabro etablirajući ideju decentralizacije kulture izvan granica centra grada.
Tako je treći programski dan Festivala MUSIC – MISSION – VISION 2022., nakon solističkih koncerata Rolfa Hinda i Filipa Merčepa donio koncert zagrebačkog kvarteta Porin s programom djela hrvatskih skladatelja: od Berse, Ruždjaka, Detonija, do Ivana Josipa Skendera i Dubravka Palanovića.
Kvartet Porin i njegovi članovi, od svojih početaka na Muzičkoj akademiji u Zagrebu 1998. godine, uspješno izvode programe različitih stilova, a posebno one hrvatskih skladatelja, ostvarujući velik broj nastupa u Hrvatskoj i inozemstvu te osvajajući niz vrijednih priznanja za svoj rad. U njegovom stalnom sastavu djeluju violinisti Ivan Novinc i Val Bakrač, violistica Lucija Brnadić i violončelistica Neva Begović, koji su nastupili i u prigodi recentnog koncerta u Centru KNAP.
Ukupno svjež programski odabir djela Kvarteta Porin svoj je zajednički nazivnik našao u ekspresivitetu i emocionalnom naboju skladateljskih ostvarenja koja su djelovala vrlo zanimljivo i poticajno za slušanje. Iako publikom oskudan prostor male dvorane Centra KNAP, u njemu je uspješno postignuta akustička koncentracija i zaigrana komorna atmosfera u kojoj se aktivno sudjelovalo: od nekoliko učenika srednje škole do zainteresiranih seniora koji su glasnim odobravanjem pozdravljali izvedbe kvarteta Porin.
Svjež programski odabir djela Kvarteta Porin svoj je zajednički nazivnik našao u ekspresivitetu i emocionalnom naboju skladateljskih ostvarenja koja su djelovala vrlo zanimljivo i poticajno za slušanje
Početni hommage majstoru romantizma Blagoju Bersi (1873. – 1934.) s izvedbom skladateljeva Menueta za gudački kvartet, op. 14 iz 1986. godine djelovao je kao višak u dramaturški zanimljivom programu. Iako je riječ o skladbi koja se često nalazi na programima ovog kvarteta, uključujući i raniju izvedbu u Centru KNAP u lipnju 2021. godine, svojom je jednostavnošću forme najavila estetki drukčiji postavljen program.
Već dinamičan i pitak skladateljski rukopis Dubravka Palanovića (1977.), pun sugestivnih melodija i razigrane ritmike, dao je naglasak na glazbenom putovanju različitim skladateljskim koncepcijama prošlih vremena i imanigarnim svjetovima, od Palanovićevih Slika minulih ljetnih sutona, preko Skenderova ekspresivnog 1. gudačkog kvarteta, do klasika avangarde 20. stoljeća; skladbi Klasični vrt Marka Ruždjaka i Zaboravljenih muzika Dubravka Detonija.
Uvjerljivost interpretacije rastao je svakom kompozicijom, kulminirajući u agilnim i sugestivnim izvedbama Ruždjakove i Detonijeve skladbe. Manjak dinamičkih kontrasta, kao i preciznosti u izričaju ritamskih figura Palanovićevih Slika oduzelo je na jasnoći i uvjerljivosti izvedbe rapsodično razvijenih melodija i ukupno strastvene Palanovićeve partiture. Manjak motivacije ponešto se čuo u izvedbi Prvog gudačkog kvarteta Ivana Josipa Skendera (1981.), posebice predugog prvog stavka koji je zahtijevao hrabrije dinamičke kontraste, dok je treći stavak donio karakterno osvježenje u brzom tempu, unatoč sličnim problemima u manjku preciznosti, kao i u Palanovićevoj skladbi.
Ruždjakova je skladba na programu nastupila poput zvukovnog buđenja i svojevrsnog redefiniranja zvučnog prostora u kojem smo se nalazili. Klasični vrt skladatelj Marko Ruždjak (1946. – 2012.) napisao je još davne 1976. godine, ali svojom idejom i zvukovnošću nadilazi granice svog vremena i pripada u antologiju hrvatske komorne glazbe. Usmjerenost na zvuk i suodnose pojedinih dionica, fokusirali su pažnju glazbenika i publike na samu srž Ruždjakove partiture.
Svojom idejom i zvukovnošću Klasični vrt Marka Ruždjaka nadilazi granice svog vremena i pripada u antologiju hrvatske komorne glazbe
U njoj je skladatelj glazbom ocrtao, prema njegovim riječima „laternacije udisaja i izdisaja, kontrakcije i dekontrakcije“, sabirući zvukove instrumenata u specifičnu atmosferu posebno fino zaokruženu filigranskim pizzicatom koji je nadahnuto izveo Val Bakrač na samom kraju skladbe. Jedno od najpopularnijih i najizvođenijih djela Dubravka Detonija (1937.), skladatelja kojemu je u okviru ovog festivala planiran i poseban koncert u povodu 85. rođendana, Zaboravljene muzike izvedene su na samom kraju koncerta i svojim su majstorski skladanim nizom kraćih kontrastirajućih odlomaka donijele pravi kolaž različitih stilova i raspoloženja.
Ludička igra maštovitog skladatelja potaknula je glazbenike na sabiranje snaga, uvjerljivo se izražavajući kroz cijeli niz tehnika, uvijek u okviru i formalno zaokruženo. Od kabarea, parodije, humora do serioznih odlomaka avangardnog sloga, članovi kvarteta Porin pokazali su se uvjerljivim interpretima Detonijeva ekspresivnog jezika, intrigirajući publiku za aktivnim praćenjem još jedne antologijske skladbe iz opusa hrvatske glazbe, pozivajući članove kvarteta Porin i na izvedbu bisa posvećenog Pavlu Dešpalju.
Zvukovnom svježinom programa koncert je dokazao vrijednost predstavljanja raznolike hrvatske glazbe, kao i relevantnost malih, ali vrijednih festivala u promociji suvremene umjetničke scene
Ovaj je koncert (bez obzira na izmaknutost lokacije Centra KNAP izvan „centra“ grada) zvukovnom svježinom programa dokazao vrijednost predstavljanja raznolike hrvatske glazbe, kao i relevantnost malih, ali vrijednih festivala u promociji suvremene umjetničke scene koja živi vibrantan život i žudi za komunikacijom vlastitog rada, što se u slučaju koncerta Kvarteta Porin pokazalo uspješnim, unatoč nevelikom broju publike.