Pršteći romantizam u sjećanje na Barezu
Majstorski ciklus u spomen majstoru
Uz glazbu Dore Pejačević, Richarda Wagnera i Richarda Straussa, prilično popunjena Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog bila je mjesto posebne posvećenosti vrhunskome u glazbenoj umjetnosti, u skladateljskom, repertoarnom i izvedbenom smislu. Jer kako drugačije nego izvrsnošću odati počast maestru koji je cjelokupnim svojim djelovanjem težio upravo toj osobini i po njoj ostao upisan u hrvatsku, europsku i svjetsku povijest interpretacije.
Nikša Bareza preminuo je prije godinu dana, a njegov Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, koji s pravom možemo zvati njegovim jer mu je bio predvodnik gotovo puna dva desetljeća, pripremio je u četvrtak, 26. siječnja 2023. godine u Majstorskome ciklusu koncert in memoriam svojemu najdugovječnijem šefu dirigentu.
Orkestrom je u ovoj posebnoj prigodi ravnao Ivan Repušić, hrvatski dirigent iznimnoga ugleda koji već dugi niz godina uspješno gradi svjetsku dirigentsku reputaciju. Odabir koncertnog programa bio je dostojan sjećanja na maestra Barezu i njegovu glazbeničku ostavštinu, i to iz više perspektiva – obilježavanja kulturološki važne obljetnice, brige za hrvatsku glazbenu baštinu, njegovanja kasnoromantičarskoga simfonijskoga zvuka, težnje ka sveobuhvatnoj interpretacijskoj izvrsnosti.
Godina Dore Pejačević
Budući da je otpočela godina u kojoj hrvatska glazbena kultura obilježava stotinu godina od smrti najistaknutije skladateljice u povijesti hrvatske glazbe, Dore Pejačević, izvedba njezine Simfonije u fis-molu, op. 41, bila je okosnica koncertnog programa.
Stavivši je na početak koncerta, a ne u drugi dio kamo obično bivaju smještena simfonijska djela, Repušić i orkestar dali su naglasak na ovu važnu obljetnicu, ali i na određeni način “rekonstruirali” trenutak praizvedbe djela. Naime, na (prvoj cjelovitoj) praizvedbi Simfonije 10. veljače 1920. godine u Dresdenu upravo je djelo Pejačevićeve otvorilo koncert, a nakon toga su slijedile dvije kraće skladbe njemačkih skladatelja Maxa von Schillingsa i Richarda Wagnera.
Jedan od njih i ovoga je puta našao svoje mjesto na programu, a to je Richard Wagner s Čarom Velikog petka iz opere Parsifal, posljednje skladateljeve opere. Nakon Wagnera, večer je zaokružila izvedba simfonijske pjesme Smrt i preobraženje Richarda Straussa. Oba skladatelja obilježila su dirigentsku karijeru Nikše Bareze, stoga je bilo sasvim logično odabrati ih kao glazbenu posvetu maestru.
Repušićeva borba za izvrsnost
Nepregledne mogućnosti koje se kriju u tkivu simfonijskoga izvođačkog aparata privlačile su Barezinu pažnju, a tim stopama vidimo da kroči i Ivan Repušić. Pred orkestrom zrači snažnim dirigentskim autoritetom, ali ujedno i toplinom geste kojom prodire u minuciozne predjele partitura. Zbog toga od orkestra može dobiti što god poželi, a Repušić uvijek želi izvrsnost.
Barezinim stopama kroči i Ivan Repušić koji pred orkestrom zrači snažnim dirigentskim autoritetom, ali ujedno i toplinom geste kojom prodire u minuciozne predjele partiture
Moglo se to primijetiti u suptilnoj “mahlerovskoj” motivičkoj igri, gustim modulativnim kretanjima i karakternim kontrastima kojima obiluje Simfonija Pejačevićeve, u kreiranju Wagnerove beskrajne melodije koja orkestralnu teksturu nosi u kontinuiranoj idejno-strukturno-izričajnoj napetosti te u bogatstvu orkestralnoga bojenja programne niti Straussove Smrti i preobraženja. Upravo navedenim elementima Simfonijski orkestar HRT-a reagirao je na Repušićeve poticaje pokazavši veliku muzikalnost i jedinstvo u načinu iznošenja navedenih glazbenih djela.
Fantastične izvedbe pružili su članovi drvene puhačke sekcije orkestra, osobito u 2. i 3. stavku Simfonije u kojima Pejačevićeva vodi motivske elemente kroz pojedinačne instrumente i sve dionice, u raznim međusobnim kombinacijama, otkrivajući tako čitav spektar orkestralnih boja i vlastito umijeće instrumentacije. Vrlo sigurna i upečatljiva zvuka bili su i limeni puhači čija je uloga izrazito važna u odabranoj kasnoromantičarskoj vrsti repertoara. Rogovima u svojoj Simfoniji Dora Pejačević daje važnu ulogu (čak ih u 4. stavku traži šestero), stoga je izrazito važno zadržati maksimalnu koncentraciju jer jedna mala nesigurnost na ključnome mjestu – što se dogodilo – može znatno narušiti zvukovnu cjelinu.
No, izuzev tog trenutka u 1. stavku, rogovi su pokazali veliku tonsku skladnost i melodijsku pokretljivost koju od njih često traži Pejačevićeva. Gudači su nosili suštinu glazbenoga tkiva i karakterne promjene kojima obiluje partitura, a Repušić je znao balansirati zvukom orkestra kako bi u važnim trenucima došle do izražaja boje harfe ili udaraljki.
Izvođački izazov Wagnera i Straussa
Wagnerova glazba uvijek je potencijalno sklizak teren, a Simfoničari su Čar Velikog petka odsvirali kompaktnoga zvuka i tražene doze iščekivanja koje ne jenjava već teče u kontinuitetu prolazeći uvijek nove suptilne transformacije glazbenih ideja. Zavidnom samouvjerenošću Repušić je vodio orkestar kroz instrumentacijski i orkestracijski vrlo zahtjevnu partituru Straussove Smrti i preobraženja, punokrvne kasnoromantičarske simfonijske pjesme čija programna pozadina pronalazi u orkestralnim dionicama izuzetno širok spektar karakternih nijansi i time postavlja pred izvođače veliki zadatak. No, zadatak s kojim su se Simfoničari uspješno uhvatili u koštac i ostvarili odličnu izvedbu.
Uz Wagnera i Straussa kao neke od glavnih uzora, i Dora Pejačević je, kako njezina Simfonija u fis-molu pokazuje, stasala u umjetnicu respektabilnih skladateljskih sposobnosti.
Dora Pejačević danas pripada glazbenome svijetu što potvrđuju brojne recentne izvedbe njezinih djela, posebno onih strukturno opsežnijih i izvođački zahtjevnijih, o čemu govori muzikologinja Nataša Leverić Špoljarić u popratnome tekstu programske knjižice. Put jest bio dug, a na njemu posebno valja istaknuti zasluge akademkinje Koraljke Kos (u muzikološkom smislu) i Muzičkoga informativnog centra (u nakladničkom smislu), i što je najvažnije, urodio je plodom.
O Dori Pejačević više ne trebamo govoriti paradoksalnim terminima poput “žena skladateljica” ili “grofica koja je bila i skladateljica” – njezina glazba treba govoriti o njoj i o nama
Dora Pejačević više nije slabo poznato ime, njezina glazba više nije nedostupna i o njoj više ne trebamo govoriti paradoksalnim terminima poput “žena skladateljica” ili “grofica koja je bila i skladateljica”. Njezina glazba treba govoriti o njoj i o nama, a na širokoj glazbeno-obrazovnoj i glazbeno-reproduktivnoj zajednici je da tu zadaću nastavi kontinuirano sprovoditi.
Onim žarom i posvećenošću kojima je to za hrvatsku kulturu činio maestro Nikša Bareza.