Panel na MENT-u
Preko algoritma do zvijezda: stručnjaci otkrili trikove za uspjeh glazbenika na mrežama
MENT, najveći showcase u regiji, dao je odgovore na brojna glazbenicima važna pitanja
Jedan od najposjećenijih, najkorisnijih i najkonkretnijih panela na prošlogodišnjem izdanju MENT-a bio je onaj posvećen trikovima za uspješniju prezentaciju glazbenika na društvenim mrežama, stoga ni ne čudi da su na ovogodišnjem, jubilarnom desetom izdanju najvećeg showcasea u regiji, odlučili ponoviti tu formulu u sličnom obliku.
Ovogodišnji panel nosio je naziv Short Form Killed the Video Star: Social Media Tips and Tricks, a moderirala ga je producentica, promotorica, muzikologinja i glazbenica Dominika Maša Kozar. Panelisti su bili artist relations manager i sada već profesionalni panelist Alek Bošković (Believe Music, Srbija), digital product menadžerica Ana Castillo (Sony Music, Španjolska) i digital accounts asistentica Bee Adamic (Liberty Music PR, Velika Britanija).
Prvo pitanje na panelu bilo je mogu li glazbenici danas uopće funkcionirati i imati uspješnu karijeru bez društvenih mreža.
„Važno je imati društvene mreže. Savjetujem artistima da izaberu barem jednu ili dvije i fokusiraju se na njih“, kaže Castillo. Bošković pak smatra da je trenutno najrelevantniji TikTok, a onda i ostale mreže, premda ističe da je zanimljivo da je Facebook platforma koja je u Hrvatskoj još uvijek jaka, dok je TikTok u Srbiji nesumnjivo preuzeo dominaciju. Ljudima je, smatra, dosadilo gledati prezentacije savršenih života na Instagramu i TikTok se tu istaknuo kao puno iskrenija i neposrednija mreža.
„Na TikToku ljudima nije neugodno podijeliti i svoju anksioznost ili neku drugu negativnu emociju ili stanje“, objašnjava Bošković trenutne trendove, a kolegice se slažu s tim da je danas ljudima želja na društvenim mrežama vidjeti nečije pravo lice. U slučaju glazbenika, lice koje nije na pozornici, nego iza nje.
„Preporučila bih glazbenicima da imaju osobu koja će posvuda ići s njima i snimati što više trenutaka“, kaže Castillo.
Ništa bez minimalnog edita
Ova je rasprava bila svojevrsni uvod u tajne teško dokučivih algoritama, koji se konstantno mijenjaju. Oni, između ostalog, prepoznaju kada se na različitim platformama objavljuje isti sadržaj, zbog čega je poželjno barem malo promijeniti ili urediti fotografije te videe koji se objavljuju na više mreža.
„To pomaže čak i ako su promjene neprimjetne. Dovoljno je malo urediti, skratiti video, staviti filter. Za ovo bih pitanje preporučila aplikaciju Opus Clip, koja uz pomoć umjetne inteligencije prilagođava videe za različite platforme“, podijelila je Castillo, a Bošković je dodao kako je važno i na vizualni sadržaj dodavati (vlastitu) glazbu jer, primjerice, TikTok isplaćuje umjetnike ovisno o broju korištenja određene pjesme.
„Na kraju 2023. svjedočili smo velikom uspjehu TikTok templatea koji su bili osmišljeni tako da korisnici u njega dodaju vlastiti sadržaj iz svakog mjeseca u godini te on na taj način tvori svojesvrsni presjek godine. Stvarali su ih i bendovi koji su za glazbenu pozadinu stavljali svoju pjesmu, koja je zahvaljujući tome postala viralna“, kaže Bošković.
@trendingcapcuttemplates End of Year 2023 Recap #2023 #2023recap #2023season #recap @CapCut #CapCut #templatecapcut #cccreator #alexwarren ♬ END OF YEAR 2023 RECAP – alex warren song bites
Adamic se nadovezala, tumačeći zvučne zapise na nekom sadržaju svojevrsnom novom verzijom tagova zbog kojih content ima potencijal doći do više ljudi, jer je uparen s popularnim pjesmama. Što se ‘klasičnih’ tagova na Instagramu tiče, savjetuje ne stavljati više od tri.
„Ljudi sve više stavljaju duge opise jer se publika, ako ih sadržaj zanima, dugo i zadržava na objavama. A riječi iz opisa danas služe i kao ključne riječi preko kojih ljudi mogu doći do objave preko search opcije“, objasnila je Adamic. Još jedna preporuka je koristiti tekst i na videima, fotografijama, storyjima. I ne samo tekst, nego i emojije, GIF-ove, tagove, lokacije… Što više featurea, to veći reach objave.
Kvaliteta > kvantiteta
Instagramov algoritam, kažu stručnjaci, voli veliki broj objava. TikTok, pak, cijeni kontinuitet i važno je ne posustati u objavljivanju. Tu može biti dobrodošla pomoć platforme Hootsuite, koja služi za planiranje objava na društvenim mrežama, dok se za praćenje utjecaja i statistike često koristi Chart Metrics.
„TikTok danas promovira duge videe, no važnije od trajanja ipak je zanimljivost sadržaja“, kaže Castillo.
Bošković se prisjetio i jednog prošlogodišnjeg panela na kojem je gostovao glazbenik Fran Vasilić, koji je stekao enormnu popularnost na TikToku i prije nego je uopće ikada uživo zasvirao pred publikom.
@fran.vasilic i saw a lot of really cool lyrics in the comments so i wanted to give you guys a chance to use them ! #music#heather#songwriter#eyesblue#fyp#lyrics ♬ original sound – Fran Vasilić
„On je, recimo, primijetio da objave bolje prolaze kad je u prvom kadru cijelo lice u okviru. Puno je sličnih sitnica koje algoritam voli. Recimo, jedno su vrijeme bolje prolazile objave čiji je opis počinjao prvim malim slovom“, rekao je Bošković.
Vrlo je važan i tajming objava.
„Nemojte objavljivati svoje promotivne sadržaje kad je, recimo, u tijeku Dora. Na praznike, kad je većina ljudi kod kuće, objavljujte što više“, kaže Bošković.
Threads who?
Za glazbenike je iznimno važno držati pod kontrolom platforme direktno vezane za njihovu glazbu, poput Spotifyja i YouTubea.
„Svakako bih preporučio korištenje aplikacije Bandsintown, na kojoj glazbenici mogu prijaviti svoje evente, a oni su potom prikazani na Spotifyju prilikom slušanja nekog artista. Imamo sjajan recentni primjer koji pokazuje koliko je to važno. Kolege iz Aquarius Recordsa organizirale su LIFT festival, a oko 20 posto ulaznica prodano je upravo preko Spotifyja. Taj je detalj vrlo važan, posebice kod evenata kojima je ciljana publika generacija Z“, objasnio je Bošković.
Kad je u pitanju YouTube, ističe kako je iznimno važno i tamo održavati svoj profil. I to ne samo novom glazbom.
„Ako svakih 90 dana ne promijenite profilnu i naslovnu fotografiju na YouTubeu, algoritam će smatrati vaš račun neaktivnim. Također, važno je koristiti opciju Shorts. Nedavno mi je jedan bend rekao kako su zahvaljujući kratkim videima – konkretno, osam kratkih videa – dobili čak sto tisuća pregleda svojih spotova“, kaže Bošković.
On je za zanimljiv primjer vođenja mreža istaknuo i onaj beogradskog kluba Drugstore, koji za najave svojih evenata koristi memeove s kojima se publika povezuje i dijeli ih iz razloga puno širih od informacije o događanju.
View this post on Instagram
„A što je s novim Threadsima? Nitko ih ne spominje“, glasilo je jedno od pitanja iz publike.
„Mislim da si si sam odgovorio na pitanje. Upravo to – nitko ih ne spominje“, zaključio je Bošković.