Kajana Pačko i Danijel Detoni u Splitu - Autentična strast za komornu glazbu
Godine 2014. započelo je putovanje dua koji podjednako oduševljava izvođačkim vještinama, skladom izvedbi te odabirom programa. Najnoviji programski koncept Kajane Pačko i Danijela Detonija predstavljen je u Zadru, Splitu i Rijeci, a slijede utisci s njihovog debija u koncertnoj dvorani Hrvatski dom Split održanog 9. prosinca.
Koliko je neizvjestan život glazbenika u pandemijskom vremenu osjetila je i violončelistica Kajana Pačko u svojoj novoj njemačkoj domovini. Od 2015. podučava na Sveučilištu za glazbu i kazalište Felix Mendelssohn Bartholdy u Leipzigu, gradu bogate glazbene tradicije u kojem su uslijed pogoršanja epidemiološke situacije krajem studenog otkazani svi javni kulturni događaji do 9. siječnja 2022.
Na svom Facebook profilu violončelistica je objavila kako joj ne preostaje ništa drugo nego da počne vjerovati u Djeda Božićnjaka. Uslijedila je lista želja, odnosno popis njezinih koncerata u prosincu i molba Djedici da se isti ne otkažu kako bi mogla nastaviti dijeliti prekrasnu glazbu s publikom. Izgleda da se Djedica tehnološki modernizirao te prima i pisma putem društvenih mreža, jer se popis krenuo ostvarivati na obostranu radost glazbenice i publike.
Violončelistica impresivne biografije, koja je studij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu započela sa samo četrnaest godina, uspjela je gotovo nemoguće: preokrenuti 2021. godinu u svoju korist! Postala je članicom trija Clara Haskil koji je snimio debitantski album à Clara u čast rumunjsko-švicarskoj pijanistici po kojoj su nazvani.
Strastveni zaljubljenici u komornu glazbu lako se prepoznaju
Još veći iskorak u karijeri napravila je izvan izvođačke ‘zone komfora’, kao umjetnička ravnateljica međunarodnog festivala klasične glazbe ZAGREBplus, koji je u rujnu u Hrvatskom glazbenom zavodu otvorio novo poglavlje zagrebačkoga glazbenog života popunivši tako i prazninu nakon ukidanja Zagreb Kom-a. Njezin istančan glazbeni ukus prati i odličan smisao za odabir suradnika. Strastveni zaljubljenici u komornu glazbu lako se prepoznaju. Baš kao Kajana Pačko i pijanist Danijel Detoni.
Od kada su u izdanju Croatia Recordsa objavili nosač zvuka Journey trough Europe 2014. započelo je putovanje dua koji podjednako oduševljava izvođačkim vještinama, skladom izvedbi te odabirom programa. Danijel Detoni izvođačku karijeru također uspješno kombinira s pedagoškom te predaje klavir i komornu glazbu na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji. Glazbenik je to koji s lakoćom premošćuje stilske i kompozicijsko-tehničke postavke djela pa bi ga svaki glazbenik zasigurno rado imao u timu. Najnoviji programski koncept dua Kajane Pačko i Danijela Detonija predstavljen je u Zadru, Splitu i Rijeci, a slijede utisci s njihova debija u koncertnoj dvorani Hrvatski dom Split održanog 9. prosinca.
Program je otvoren Petom sonatom za violončelo i klavir u D-duru, op. 102 Ludwiga von Beethovena, koja se smatra tehnički i duhovno najzahtjevnijim djelom za violončelo i klavir napisanim prije dvadesetog stoljeća. Već u prvom stavku Allegro con brio duo je pokazao odličnu suradnju u dinamičkim promjenama vješto prebacujući dominaciju s jednog na drugi instrument. U drugom stavku Adagio con molto sentimento d’affeto Beethoven je pjevnost melodije i istaknutiju ulogu namijenio violončelu, a nježnost i mekoća tona Kajane Pačko učinila ga je posebno ljupkim. Pačko i Detoni skladni su i ravnopravni partneri, što je naročito došlo do izražaja u trećem stavku Allegro-Allegro fugato u kojem je svaka linija jasna te postaje jednostavna za praćenje, iako je riječ o zahtjevnoj fugi.
Buru emocija Edvard Grieg prenio je na notni papir uobličivši prvu i jedinu Sonatu za violončelo i klavir u a-molu, op. 36, koju je napisao za brata violončelista. Navodno je upravo u razdoblju njezina nastanka 1883. godine proživljavao bračnu krizu. Svađe, sumnje, mirenja i prevlast ljubavi mogu se zamisliti i kao programska podloga Sonate, naročito prvog stavka Allegro agitato. U dočaravanju kompleksnosti emocija takvog odnosa duo je zadržao skladan partnerski odnos. Iako drugi stavak nosi naziv Andante molto tranquillo, ni on nije bio pošteđen valovitih promjena emocija, ali u manjem opsegu od prethodnog ili zaključnog stavka Allegra molto e marcato.
Program dua zaključen je Velikim tangom Astora Piazzolle napisanog za ruskog violončelista Mstislava Rostropoviča, kojom su obilježili i stotu obljetnicu skladateljeva rođenja. Iako je riječ o jednostavačnom djelu, u njemu se također nadzire trodijelna struktura s načelom kontrasta.
Pitanje forme ili osobnog puta ka otkrivanju i izražavanju emocija
Tako složen programski koncept koncerta dua može se promatrati iz aspekta kronološkog slijeda nastanka djela, okosnica može biti i sonata, odnosno komorna skladba trodijelne strukture dijelova nizanih po načelu kontrasta, ili kao put čovjeka, odnosno skladatelja, ka otkrivanju i izražavanju emocija.
Beethoven se u posljednjoj stvaralačkoj fazi približava oslikavanju emotivnih stanja iz pozicije pojedinca. Privatni život i egzistencijalna stanja tako su znatno utjecali na njegovo stvaralaštvo i bili su predmetom psihosocioloških i biografskih istraživanja u muzikologiji. Grieg je u tom aspektu još otvoreniji, dok je kod Piazzolle okosnica opusa tango, ples karakterističan po strastvenim i progresivnim pokretima.
Emocije su dominirale i u dodatku programu u izvedbi Ariosa iz Rapsodije concertante Borisa Papandopula, kojeg je duo posvetio prerano preminulom splitskom violončelistu Mihovilu Karuzi koji nas je napustio prošle godine.
Vjerujemo da će Kajanu Pačko i dalje pratiti samo sretne emocije te da će joj se ostvariti i posljednja želja s popisa, nastup na Novogodišnjem koncertu u splitskom HNK, gdje bi uz orkestar pod vodstvom Jure Bučevića trebala izvesti Varijacije na rokoko temu Petra Iljiča Čajkovskog.