TONSKA PROBA
Zlatne godine i duge karijere

Izvjesno je kako provjereni izvođači od kojih većina nema aktualne velike hitove promišljenim propagandnim taktikama mogu privući velik broj publike svih uzrasta. Od dvanaest hrvatskih izvođača s dugotrajnijom karijerom na ljestvici samo ih je tri objavilo albume u posljednjih pet godina: Dražen Zečić, Željko Bebek i Psihomodo Pop. Od svih 15 izvođača koji su 2024. godine prodali najviše ulaznica samo je jedan lani objavio svoj album – Psihomodo Pop!

Domaći bestselleri 2024.
Generacijski jaz na hrvatskome glazbenom tržištu širi se prigodom dodjele svake godišnje nagrade ili relevantnih pokazatelja uspješnosti pojedinih izvođača u prethodnoj godini. Porin, najvažnija hrvatska diskografska nagrada tomu je najbolji primjer. U medijima i na društvenim mrežama zakovitlala se bura jer je struka odabrala pjesmu Marka Perkovića Thompsona kao jednu od 20 najboljih, a istodobno vlada muk zbog činjenice da među predloženim pjesmama nema niti jednoga trap izvođača zbog činjenice da YEM, njihov izdavač nije prijavio niti jednoga. Ti izvođači, uglavnom, mlađeg uzrasta pune dvorane, a opet, prema broju prodanih ulaznica po službenim podacima prema evidenciji HDS ZAMP-a među petnaest najuspješnijih samo je Grše, dok mu se od mlađih izvođača pridružio, očekivano, samo Baby Lasagna. Štoviše, u trogodišnjoj liniji nalaze se četiri izvođača od kojih dvoje ima polustoljetnu (!!!) karijeru: Parni valjak i Željko Bebek, dok Doris Dragović ima više od 40 godina scenske nazočnosti, a Severina više od 35.
Nakon nultoga kruga na Porinu gotovo nestvarno djeluje činjenica da za Pjesmu godine konkuriraju dvije pjesme izvođača koji je preminuo pred 6,5 godina (Oliver), 13 pjesama izvođača koji su djelovali pred 30 godina, odnosno 16 pjesama izvođača koji su djelovali prije 20 godina. Još konkretnije – 18 pjesama izvođača koji su djelovali prije deset godina! Samo Baby Lasagna i Martin Kosovec imaju po godinama profil većine nominiranih za pjesmu godine na Grammyju.
Pogledamo li pak popis 15 izvođača koji prodaju najviše ulaznica, čak dvanaest ih je aktivno nastupalo prije 30 godina. Samo troje imaju recentniju karijeru – malo vremešniji Silente (10 godina) te navedeni Grše i Baby Lasagna.
Ovakva statistika ukazuje na nekoliko tipova anomalija. Kod Porina možemo raspravljati o činjenici da pojedini izdavači nisu prijavili izdanja svojih izvođača, ili su ciljano – slučajno ili namjerno – propustili prijaviti pojedina izdanja u određenim kategorijama. Tako je, na primjer, vrlo iznenađujuće da izvrstan album Jonathana Everyone Else is OK nije prijavljen u kategoriji Albuma godine, dok ga nalazimo među prijavljenim rock-albumima. Drugo, što je očito već dugi niz godina, struka, odnosno glasači imaju neke svoje kriterije među kojima je minuli rad vrlo važna stavka, za razliku od recentnih dometa. Da je tomu tako, dokaz je činjenica da se među 20 nominiranih albuma za Album godine nalazi samo četiri koja su bila u Nacionalovom tradicionalnom Topu 10 koji bira 32 glazbena kritičara. Dakako, kritičarski odabir ne mora se slagati s odabirom drugih glazbenih dionika, no utisak je kako ove godine Porin ima sijaset problema.
Kad je posrijedi Top 15 na popisu HDS ZAMP-a, vrh ljestvice drži Prljavo kazalište. Pretpostavljam da tom uspjehu nisu pridodane ulaznice alternativnoga Prljavog kazališta, u kome pjeva Davorin Bogović, a bubnjeve svira Tihomir Fileš. Mjerimo li medijskim aršinom, prema kome su rasprodane zagrebačke Arene glavni kriterij poslovnog uspjeha, onda je njihova dominacija logična: rasprodali su tri Arene, dan za danom. Od ostalih 14 izvođača, u Areni su uspješno prošle godine nastupili Dražen Zečić (6. mjesto), Nina Badrić (7. mjesto), Miroslav Škoro (8. mjesto), Tony Cetinski (10. mjesto, objavio i live album s nastupa), Psihomodo Pop (12. mjesto) te Sanja, Marinko i Zec (15. mjesto s oproštajnim koncertom Novih fosila). U Areni su ranije nastupili Severina (3. mjesto), Doris Dragović (4. mjesto), Željko Bebek (9. mjesto) te Parni valjak (14. mjesto). Njihove pozicije među 15 najprodavanijih glazbenika očito su zaslužene na drugim pozornicama.
Tako je i s izvođačima koji još nisu nastupili u Areni: Thompson, Baby Lasagna, Grše i Silente. Thompson je objavio live album s nastupa u Dugopolju, Baby Lasagna uspješno korisni eurovizijski zamah, dok Grše i Silente čestim nastupima privlače sve više publike.

Regionalni bestselleri 2024.
Usporedbe radi, od pet najuspješnijih regionalnih glazbenika prošle godine prema broju prodanih ulaznica, četvero su rasprodali Arenu – Aleksandra Prijović, Lepa Brena (pet puta, ali održala je tri koncerta), Dragana Mirković i Marija Šerifović. Peti izvođač, Zdravko Čolić, nije prošle godine nastupao u Areni, ali ima rasprodane koncerte u godinama ranije. Indikativno, svi petero izvođača stilski balansira između popa i urbo folka.
Od pet najprodavanijih inozemnih izvođača tri su nastupila u Areni: Nick Cave & The Bad Seeds, Sting i Andre Rieu & Johan Strauss Orchestra. Izvođač s najviše prodanih ulaznica, Ed Sheeran, nastupio je na zagrebačkom Hipodromu, a peti na ljestvici, Andrea Bocelli rasprodao je dvije pulske Arene.
Od 25 izvođača na tri ljestvice HDS ZAMP-a, tako njih pet nije nastupilo u zagrebačkoj Areni, što nas upućuje na činjenicu da je uistinu posrijedi koncertni prostor koji generira najveći broj prodanih ulaznica i mjerilo je za uspješnost samostalnih koncerata.
Indikativno je da od tih pet izvođača jedino Thompson ima karijeru koja je započela još u prošlom stoljeću, dok su ostali ili svjetske zvijezde ili još nemaju kritičnu masu s kojom bi mogli rasprodati Arenu. No, Baby Lasagna i Silente rasprodali su Šalatu, a Grše Dom sportova, pa bi u dogledno vrijeme letvica mogla biti podignuta na razinu Arene Zagreb. Pitanje je hoće li to biti ove godine i hoće li im se pridružiti nešto mlađi izvođači, osobito oni koji su trendingu na YouTubeu i na streaming servisima. Utisak je kako su izvođači glazba kojih se može čuti na radijskim postajama upravo oni koji pune Arenu Zagreb i veće koncertne prostore dok oni koji haraju Billboardvom ljestvicom najslušanijih pjesama u Hrvatskoj ne mogu baš dobaciti među veliku petnaestorku.
Izvjesno je kako provjereni izvođači od kojih većina nema aktualne velike hitove promišljenim propagandnim taktikama mogu privući velik broj publike svih uzrasta. Od dvanaest hrvatskih izvođača s dugotrajnijom karijerom na ljestvici samo ih je tri objavilo albume u posljednjih pet godina: Dražen Zečić, Željko Bebek i Psihomodo Pop. Od svih 15 izvođača koji su 2024. godine prodali najviše ulaznica samo je jedan lani objavio svoj album – Psihomodo Pop! To govori u prilog činjenici da se na koncerte dolazi sve manje radi novih pjesama, a sve više radi doživljaja koji koncert može pružiti uključujući neizostavnu karizmu i sviračko umijeće izvođača.
I upravo tu se stvara određeni generacijski jaz uz činjenicu da mlađi nerijetko nastupaju na festivalima ili skupnim eventima, a oni su zabilježeni na drugim listama. Svih pet najuspješnijih festivala: Ultra, INmusic, Sea Star, Hideout i Dekmantel Selectors festivali su na kojima dominiraju inozemni izvođači, dok je među pet evenata s najviše prodanih ulaznica jedino zagrebačko Ljeto u MSU temeljeno na koncertnom pristupu.
Također, dio izvođača popularnost stječe ili obnavlja na eventima gdje se ulaznice ne naplaćuju, od korporativnih nastupa do božićnih zabava. To je ipak posebna kategorija, a ZAMP-ova ljestvica ukazuje na nešto drugo: podatke koje dostavljaju organizatori glazbenih događanja. Tu zacijelo može biti odstupanja, ali ne previše. Hrvatska publika jednostavno voli odlaziti na nastupe izvođača koje su, po svemu sudeći, već vidjeli uživo: ako ne oni, onda roditelji ili bake i djedovi. Reklo bi se: od stoljeća sedmog.

Inozemni bestselleri 2024.