24
srp
2024
Kolumne

TONSKA PROBA

Koncerti s otkaznim rokovima

Tonska proba

Je li stiglo vrijeme za ekonomičnije odlaske na koncerte? / Foto: Bojan Mušćet

share

Ako je prošlu godinu obilježila utrka u rasprodanim koncertima u zagrebačkoj Areni, ove godine trend bi mogao biti obratan – slaba prodaja ulaznica i otkazani koncerti. Dakako, prelije li se aktualni svjetski trend i na naše uzibane pozornice

Tonska proba

Bruce Springsteen otkazao je nekoliko koncerata na aktualnoj turneji zbog zdravstvenog stanja / Foto: Bojan Mušćet

Sve je više izvođača na svjetskim pozornicama koji otkazuju nastupe ili prebacuju koncerte u manje prostore. Posljednji bend koji je otkazao seriju svojih koncerata u nastupajućim mjesecima je grupa Blondie na svojoj američkoj turneji, i to bez obrazloženja.

Prošlog su mjeseca popisi ulaznica za nadolazeću turneju Black Keysa nestali s Ticketmastera. Black Keys nisu službeno objavili da prekidaju turneju i dali su izjavu tek nekoliko dana kasnije, nakon što su neki obožavatelji na društvenim mrežama nagađali o zdravlju dvojca. Na društvenim su mrežama napisali da se iz većih dvoranskih prostora sele u manje hale.

„Slično uzbudljivo, intimno iskustvo“ lijep je način da se kaže da je prodaja ulaznica bila toliko loša da će se povući u manje dvorane. Bilo je dosta online čavrljanja o tome što bi Black Keys uopće radili u arenama, ali u 10-ima su uživali u prodanoj seriji obilazaka američkih arena.

Tjedan dana kasnije, Jennifer Lopez je objavila da se njezina nadolazeća turneja koju je sama financirala neće održati jer „uzima slobodno vrijeme kako bi bila sa svojom djecom, obitelji i bliskim prijateljima“. U međuvremenu, izrazito komercijalni izvođači kao što su Justin Timberlake i Billie Eilish za svoje nastupe imaju ogroman broj neprodanih mjesta, i nije nemoguće da će i oni otkazati neke svoje nastupe.

Dakako, razlozi ne moraju nužno ležati u slabijoj prodaji ulaznica. Još jedan čest razlog za otkazivanje koncerata zdravstveni su problemi glazbenika. Profesionalci u glazbenoj industriji dobro znaju koliko turneje i nastupi mogu biti fizički naporni. Posao je zahtjevan, a zna uzeti i danak. Povrh zahtjeva posla, glazbenici su i obični ljudi. Susreću se s redovitim ozljedama ili bolestima, koje mogu dovesti do pomicanja i otkazivanja, kao što je u posljednje dvije godine bio slučaj s Bruceom Springsteenom ili u slučaju zagrebačkih koncerata – s Joshom Hommeom iz Queens of The Stone Age.

Queens Of The Stone Age / foto: Andreas Neumann

Queens Of The Stone Age otkazali su dva zagrebačka koncerta / foto: Andreas Neumann

Dva nastupa Queens of The Stone Age nisu jedini otkazani koncerti ove godine u Hrvatskoj. Otkazan je i koncert grupe Nazareth u Tvornici prošli mjesec. Kao razlog navedeni su tehnički razlozi, što je uobičajena istoznačnica za slabu prodaju ulaznica. Možda poklonici nisu bili zainteresirani vidjeti bend u kojem svira još samo jedan član iz originalne postave – basist Pete Agnew, dok je zaštitni znak grupe, pjevač Dan McCafferty preminuo prije dvije godine. Gotovo identičan slučaj bio je i s dolaskom grupe INXS u Zagreb nakon što je preminuo Michael Hutchence. Bez obzira na kvalitetu benda koji je uvježbao novog pjevača s bojom glasa vrlo sličnom Hutchenceovoj, karte se za zagrebački koncert baš i nisu prodavale.

Zapravo, povijest otkazivanja koncerata u Hrvatskoj nije nezanemariva. Prije dvadeset godina otkazan je koncert Metallice na stadionu Radnika u Velikoj Gorici, a u kratkom razmaku otkazan je i nastup Lennyja Kravitza u zagrebačkom Domu sportova. Zanimljivo je da su iste godine otkazani i koncerti Pink te Santane. Ista je agencija organizirala sva četiri koncerta pa se razvila sumnja da osim slabe prodaje karata iza otkazivanja stoje i neki drugi, pravni razlozi.

Neki put se to posve javno i iskomuniciralo te je tako otkazan koncert Petera Gabriela u Zagrebu zbog insolventnosti organizatora. Koncert je prebačen u Beograd, a kupcima ulaznica ponuđeno je da prisustvuju tom nastupu ili će im se vratiti novac.

Rolling Stonesi su u Zagrebu održali tri koncerta, no njihovi koncerti su bili još toliko puta najavljeni, ali su isto tako otkazani, no razlozi su bili poznati, od zabrinutosti oko sigurnosne situacije u regiji do pada Keitha Richardsa sa stabla.

Rolling Stones

Rolling Stonesi imaju bogatu povijest otkazivanja koncerata u Zagrebu / Foto: Bojan Mušćet

Poseban slučaj bio je s otkazanim koncertom Enriquea Iglesiasa u Areni Zagreb. Koncert je otkazan zbog neispunjenja ugovornih obaveza organizatora prema izvođaču. Zbog pravne zavrzlame novac od karata nije se mogao vratiti kupcima ulaznica.

Mnogo ljudi kupilo je ulaznice za nastupe Whitesnakea, Celine Dion, Rage Against The Machine, Uriah Heep i drugih čiji koncerti nisu održani. Neki su bili samo najavljeni – AC/DC, Motley Crue, Pantera, Prince i drugi, no nije bilo sreće.

Pritom nisu samo inozemni izvođači oni koji otkazuju, bilo je toga i s našim glazbenicima, iz raznih razloga. Doris Dragović započela je koncert u zagrebačkom klubu Mint, ali ga je zbog tehničkih nepogoda morala prekinuti, Daleka obala se usred turneje opet raspala, a Goran Bare i Majke otkazali su koncert u Ciboni jer dvorana nije udovoljavala tehničkim uvjetima.

Zapravo, praksa pokazuje da će naši glazbenici svirati za publiku bez obzira na to koliko ljudi dođe i koliko se karata prodalo. Čuo sam anegdotu da je Elio Pisak i njegov bend nastavio svirati na nekom rovinjskom trgu nakon ogromnog pljuska, kad se publika razbježala. Nakon pljuska i odsvirane prve pjesme čuo se pljesak samo nekoliko dlanova, ali Pisak je uljudno rekao: „Hvala svima!“

Doris Dragović

I Doris Dragović otkazuje koncerte kad tehnički uvjeti ne zadovoljavaju / Foto: Pixell/Karlo Klasić

Naši glazbenici doista će svirati gdje mogu i to za fiksni honorar, ali vrlo dobro paze da veliki koncerti uistinu budu veliki i ne budu financijski promašaj. Više nema velikih turneja i onda su mogućnosti takvih promašaja smanjeni – zahvaljujući vrsnoj propagandi na društvenim mrežama i medijskoj podršci. Vrlo je vjerojatno da će se koncerti u velikim hrvatskim dvoranama bez problema rasprodati. Tako imamo gotovo paradoksalnu situaciju da je izvjesnije da neki izvođač prije neće uspjeti rasprodati malu dvoranu Doma sportova u Zagrebu, negoli Arenu. Dakako, koncert u Areni ne znači automatski i rasprodanu dvoranu: bilo je u njoj koncerata na kojima je više mjesta na tribinama bilo prazno, nego što li je bilo publike, osobito one s kupljenim ulaznicama.

Situacija tijekom pandemije koronavirusa bila je drukčija, koncerti su se otkazivali ili odgađali iz razumljivih razloga. Isto tako, razumljivo je kako je od 2022. krenuo novi koncertni bum, s obzirom na to da je publika bila željna svirke uživo, pa je ponuda proširena, ali su se i podignule cijene ulaznica. Zapravo, kad su posrijedi inozemni izvođači, u većini slučajeva, cijene ulaznica izjednačile su se s onima u drugim zemljama Europske Unije. Isto tako je i s merchom, rast cijena vani znači da će isto biti u Hrvatskoj. Cijena tour-majice koja je na europskim nastupima prije pandemije bila 25 eura danas je 40 eura, kako u Europi, tako i u Hrvatskoj.

Čini se da se taj koncertni balon polako ispuhuje, s obzirom na snažnu inflaciju, ali i bogatu ponudu. Za razliku od ranije kad je publika jednostavno vapila za nastupom nekog izvođača, danas imamo drukčiju situaciju: ponajprije će razmisliti za koga će otvoriti novčanik. S druge strane, i troškovi organizacije koncerata su sve veći (a sponzori isto tako žele svoje, pa se cijena pića na koncertima i festivalima diže na kvartalnoj bazi), pa je posve izvjesno da će zakon ponude i potražnje vjerojatno drukčije uvjetovati koncertne itinerere.

Tada kriterij neće biti koliko je neki izvođač rasprodao nastupa u zagrebačkoj Areni, nego koliko je nastupa bio prisiljen otkazati zbog nedostatne prodaje ulaznica. Dakako, i jedno i drugo su neki komercijalni pokazatelji koji tek donekle upućuju u realni potencijal pojedinog glazbenika, no po svemu sudeći – koncertni biznis silazi s vala silne potražnje u posljednje dvije godine.

 

parni valjak, aki rahimovski, nina badric, filip rudan, arena

Hoće li Arena Zagreb i dalje biti kriterij uspješnosti izvođača?

Moglo bi Vas zanimati