08
svi
2023
Priče

Od Balkana do Bronxa!

Ovi jugoslavenski sampleovi dobili su novi život zahvaljujući hip hopu

sample, jugoslavenski sampleovi, sempliranje, Tihomir Pop Asanović

(Izvor: Unsplash / Canva edit

share

Od prvog dana hip hop je počeo preslagivanjem već postojećih zvučnih zapisa i stvaranjem novog zvučnog krajolika. Kool Herc je primijetio da plesači čekaju break u pjesmi, dio u kojem bi bubnjar pokazao sve što zna, a vokali i ostali instrumenti bi često uzeli zasluženi odmor. Taj break je trajao prekratko kako bi svi plesači pokazali što znaju pa je Kool Herc izmislio tada inovativnu tehniku.

Sempliranje

Uz dvije iste ploče, svaku na jednom gramofonu, bi produžio break. Iskoristi break s jedne ploče, prebaci izvor zvuka na drugi gramofon gdje iskoristi break s druge (iste) ploče i tako u krug. Ono što je počelo u jednom kvartu se brzo raširilo gradom, a uskoro i svijetom. Ovo je prvi oblik sempliranja, kirurški preciznog uzimanja zvučne dionice i stavljanja u loop. Doduše, samo instant i privremeni oblik sempliranja čija je namjena bila „ovdje i sada”.

Kasnijim razvojem tehnologije, sempliranje je postalo kompleksnije. Od pukog uzimanja već postojeće dionice, dijelovi su se mogli rezati i preslagivati, a kasnije se moglo mijenjati i njihovo trajanje, pa čak i tonalitet. Sempliranje je omogućilo stvaranje glazbe čak i ljudima koji nisu znali glazbenu teoriju ili svirati instrumente. I dalje je sluh igrao veliku ulogu, ne zvuči sve dobro zajedno, a i unutarnji metronom pomaže u rezanju i slaganju semplova na pravom mjestu.

Kako ne bih uronio previše u samu tehnologiju sempliranja ili etičke i zakonske okvire preuzimanja tuđeg mukotrpnog rada, prebacit ću se na temu — ulogu jugoslavenskih semplova u svjetskoj glazbi, primarno hip hopu i srodnim mu žanrovima.

U početku su se semplirale funk, jazz i soul dionice. To više nije bilo dovoljno. Rodili su se producenti koji su htjeli nadmašiti kolege, ujedno i konkurenciju. Počelo je kopanje po gajbama s najrazličitijom glazbom, a pod nečije prste su došle i ploče iz našeg kraja svijeta.

Moram početi od pjesme koja je bila povod ovog teksta.

September kod Kendricka

Jedna od tri kralježnice pjesme “Duckworth” Kendricka Lamara je “Ostavi trag” Septembera.

Kakvo oduševljenje kada sam saznao da je jedan od semplova na najboljoj pjesmi predzadnjeg Kendrickovog albuma „naše gore list”. 9th Wonder je jedan od najdražih mi producenata, „potomak” J Dille koji je zanat izučio na računalu u softveru Fruity Loops, a nakon ranih početaka s grupom Little Brother je počeo surađivati s najvećim imenima — od Jay Z-ja do Eryke Badu.

Mislio je kako će se na albumu DAMN pojaviti jednom. Kada je dobio zahtjeve da pošalje sve korištene semplove, shvatio je da su u pitanju tri beata pa je zvao za pojašnjenje. Iz Kendrickovog kampa su mu rekli — ne, ne, i dalje je jedna pjesma, samo su u toj pjesmi tri instrumentala. Jedan od semplova je “Ostavi trag” benda September. Upravo to hip hop radi: širi svijest, produbljuje zečju rupu i utabava puteve među različitim žanrovima, ali i erama.

Tek sam nakon pronalaženja ovog sempla saznao kako je tekst za pjesmu uz Janeza Bončinu napisao i frontmen Timea, legendarni Dado Topić. Tihomir „Pop” Asanović je svirao orgulje u Septemberu, a originalna verzija pjesme “Ostavi trag” se zapravo pojavila na njegovom klasičnom albumu Majko Zemljo gdje je vokale odradila Josipa. Ne treba prezime, zna se tko je Josipa.

9th Wonder ju je vratio u život, a postoji i šansa da je je to iskra koja bi mogla svjetskim producentima produbiti interes za diskografije s ovih prostora.

Više o sempliranju, ali i spomenutim pjesmama možete vidjeti u videu ispod: 


Javlja mi se neopisiv osjećaj kad vidim 9th Wondera zatvorenih očiju kako uživa u našim jezicima i glazbi.

“Ostavi trag” je posudio i producent Mndsgn za svoju stvar “Frugal Earth Prt 3”, ali će Duckworth ostati najveći svjetski proizvod koji je uzeo nešto „naše”.

Tihomir Pop Asanović za bboyse

Tihomir Pop Asanović za odrasle bboyse, Berlin II u pjesmi “Ill” Culinary Behaviour Dj Formata

Bez Popa nema hip hopa! “Berlin II” s “Majko Zemljo” je sempliran za potrebe DJ Formata na njegovom albumu Music for the Mature B-Boy. Ime Formatovog albuma savršeno opisuje Popovu glazbu, svaki b-boy koji je odrastao i glazbeno sazrio kad tad će naići na Popov opus, barem na ovim prostorima.

Dalibor Brun kod Logica i sina Willa Smitha

Vokal Dalibora Bruna je na pjesmi “Iconic”, suradnji Logica i Jadena Smitha

Nisam fan Logica. Ima okej pjesama, tehnika mu je dobra, ali je bezličan. Preslika je svojih suvremenika. Na ovoj pjesmi s Jadenom Smithom zvuči kao karbonska kopija J. Colea. I nije loša pjesma, ali se ne mogu otresti svog dojma o Logicu.

Epski uzvik „Deboraaaaaaaah” je možda i najbolji dio ove pjesme, preuzet iz istoimene pjesme rječkog benda Uragani. Možda o njima nije puno zapamćeno, ali vjerojatno ste čuli za Dalibora Bruna. Upravo njegov vokal je na ovoj pjesmi.

Jimmy Stanić meets Vinnie Paz

Glazba povezuje i uglađenog gospona Jimmyja Stanića s grubim Vinniejem Pazom

Kao ljut i neshvaćen klinac sam otkrio grupu Jedi Mind Tricks. Agresivni tekstovi, vrhunski instrumentali s predivnim semplovima. To mi je trebalo. Vinnie Paz je bio jedan od dva emceeja u toj grupi, onaj manje mi drag, ali i dalje je komplet zvučao neprocjenjivo. I prošao je Vinnie Paz puno plima i oseka u svojoj glazbenoj karijeri, od solo albuma do različitih kolektiva i grupa, ali fun fact koji mi se provlači kroz glavu kada se spomene njegovo ime je Stjepan Đimi Stanić

Kakva drama u pjesmi “Kaži, zašto me ostavi”! Upravo ta drama je bila potrebna Vinnieju Pazu za beat na stvari “Slum Chemist”. Rašpav glas Vinnieja Paza, nevjerojatan instrumental — komentari ispod pjesme sve govore.


„The most insane beat that I’ve ever heard”, „I wanna get that instrumental downloaded as my ringtone”, „omg that beat tho”

Pjesmu je stvorio Nikos Gounaris, Grk koji je američkim Grcima u kosti ulio tugu za starom zemljom, a pjesma je putovala preko Makedonije do Hrvatske gdje je najpoznatija verzija završila na Jugotonovoj singlici Jimmyja Stanića. O njenom putovanju govore i prezimena njezinih stvaratelja. Autor Veljanovski, aranžman Lukač, skladatelj Gunnaris.

Šteta što je Jugoton propao prije ere naplaćivanja korištenja semplova, mogli su zaraditi bogatstvo.

Blantovi u zraku s Indexima

Možda prvi producenti koji su hiperproduktivnost u sempliranju i stvaranju beatova doveli na novu razinu su J Dilla i Madlib, dvije strane istog novčića koji iza sebe imaju nevjerojatnu diskografiju, ali i još dužu listu iskorištenih semplova iz cijelog svijeta. J Dilla uveo je i revoluciju u modernu glazbu, ali to je tema za neki drugi tekst — ako ikad pronađem poveznicu s hrvatskom scenom.

Jedan od Dillinih štićenika je Guilty Simpson, također stanovnik Detroita, grub emcee koji je nastavio putem koji je započeo sa sada već pokojnim Dillom. Ne čudi što beatovi preko kojih repa podsjećaju na Dillu, a ne čudi ni riznica semplova. Tako su i sarajevski Indexi dobili hip hop tretman. Guilty Simpson mi je jedan od likova s najboljim aliasom. U pjesmi “Blunts in the Air”, Guilty bira najbolje slogove, a australski producent Katalyst je zagrabio duboko u vreću semplova i izvukao je “Da sam ja netko” od Indexa


Katalyst je zajedno s Portisheadovim Geoffom Barrowom osnovao kolektiv Quakers u kojem je preko trideset članova, a potpisao je i s legendarnim kalifornijskim izdavačem Stones Throwom, labelom čiji je stanovnik bio i J Dilla. Sve se vrti u krug.


Đuka Čaić u trku našao put do Trickyja

Kad smo već spomenuli Portishead, evo još jednog lika iz Bristola. Tricky je na svom zadnjem albumu semplirao ni manje ni više nego Đuku Čaića. Čuješ od samog starta da zvuči kao Đuka. Nevjerojatna produkcija, ali nisam upoznat s Đukinom diskografijom. Jednom prilikom ću iskopati točno o kojoj je pjesmi riječ, ali nisam još spreman za taj posao.


Možda su i Krankšvesterovci 3ki i Sett semplirali Đuku na ponekoj pjesmi, što ovaj put nije tema, bristolski Tricky dobiva redove.

Vjenčanja neće biti kad sat zakuca. Iskorišteno u pjesmi Boss Clock Snyp Lifea i Styles P-ja

“Vjenčanja neće biti” dolazi u nekoliko okusa. Meni je najdraži od Krunoslava Kiće Slabinca s kojim je moj ujak nekoć svirao po nastupima, ali novi život je dobila verzija Arsena Dedića koju su semplirali i Tramovci za “Zlo i naopako”. Izvan granica Lijepe naše je sempl iskorišten i za pjesmu Boss Clock Snyp Lifea i Styles P-ja (člana grupe the Lox). Koliko često slušam tu pjesmu? Nikad, ali je u ovom roll callu morala biti prisutna.

Nije Brega nego je Antwoord i Zabranjeno Pušenje

Godina je 2014. godina. Izlazi tada novi spot od Die Antwoorda. “Pitbull Terrier”. Odmah me ispaljuje u prošlost kada sam od bratića na dva spržena CD-R-a dobio Kusturičin film Crna mačka, beli mačor. Jedna od najpamtljivijih scena ovdašnje filmografije, barem u mojoj glavi je dobila novo, još luđe ruho. Do istraživanja za ovaj članak sam mislio da je Goran Bregović upetljan u soundtrack film, a zapravo su krivci Zabranjeno pušenje.

Zašto sam „krivio” Bregu? Neki reprint soundtracka je krivo naveo da je Bregović napravio soundtrack pa je ta (dez)informacija obišla svijet. Čak i na WhoSampled stoji da je pjesma njegova iako embed kaže Emir Kusturica i No Smoking Orchestra. Nadam se samo da čekovi za otplatu sempla stižu na pravu adresu.


Tone Loc semplirao Josipu i Karla 

Two-hit-wonder Tone Loc je uzeo “Ne štedi se” Josipe Lisac i Karla Metikoša

Tone Loc je jedan od onih likova čije ploče nalazim u lokalnim second hand dućanima. Često se naziva one hit wonderom iako su iza njega čak dva mainstream hita. Ne zvuči puno, ali na prijelazu iz osamdesetih u devedesete su bili potrebni baš takvi hitovi kako bi hip hop postao vidljiviji u mainstreamu.

Ako ste u hip hopu duže vremena, sigurno ste barem jednom čuli singl “Wild Thing” koji semplira Van Halena, pjesma koja se popela na vrh Billboarda. Nakon “Wild Thing” došla je i “Funky Cold Medina”. Zanimljiv komad trivije je kako je Tone Loc uzeo sempl Josipe Lisac i pjesme “Ne štedi se” za pjesmu “On Fire”, singl kojim je započeo svoju karijeru na legendarnom labelu Delicious Vinyl. 


Josipa Lisac i Karlo Metikoš su pjesmom “Ne štedi se” obradili pjesmu “Love is alive” Garyja Wrighta. Iz logističkih razloga, možda su veće šanse da je sempl Wrighta zapravo na Tone Locovoj pjesmi, ali ako ćemo vjerovati srcu, ušima i jedinoj online referenci — Josipa je u pitanju. Baš kao što je slučaj i s Teslom, prisvojit ćemo kad nam paše.

Moglo bi Vas zanimati