Glazbeni spotovi kao filmski traileri
Kadrovska služba: Reklamni Frankensteini s prijelaza tisućljeća
Jesu li ovi komadići glazbene povijesti zapečeni na vašim milenijalskim retinama?
Glazbeni spotovi su u svojoj srži reklame, prvenstveno dizajnirane za popularizaciju pjesama i izvođača. Međutim često se koriste i za promociju različitih proizvoda i usluga, od pizzerija, benzinskih pumpi, osiguranja, gaziranih pića i lokalnih OPG-ova do blockbustera.
Početkom osamdesetih, glazbeni spotovi su se pojavili kao snažan alat za filmski marketing. Kombinacija popularne glazbe i vizualnog pripovijedanja pojačavala je emocionalnu vezu publike s nadolazećim filmovima, stvarajući unosan most između glazbene i filmske industrije. Te multimedijalne suradnje osiguravale su da i pjesma i film odjekuju dugo nakon završetka odjavne špice.
Na domaćem terenu prvi takav spot pojavio se 1993. godine. Gibonnijeve i Žmegačeve “Zlatne godine” spojile su glazbeni s filmskim programom, ovjekovječivši u jednom video broju i pjesmu i film i duh vremena. Sličan primjer je “Peti element” Dine Dvornika koji je promovirao istoimeni SF film Luca Bessona. No te su pjesme napravljene s jasnom namjerom da bi promovirale specifičan film.
Drugo poglavlje te priče čine spotovi koji nerijetko nasumično spajaju pjesme domaćih izvođača s kadrovima iz svjetskih filmskih hitova. Taj iz današnje perspektive neobičan marketinški trend zaslužan je za videoteku s prijelaza tisućljeća iz koje danas izvlačimo sedam spotova. Uz listu kurioziteta prisjećamo se malih frankensteina sašivenih od holivudske prašine i hrvatske estrade. Krenimo redom…
1995. KOJOTI – “MOĆAN SAN” (ANĐEO PRAVDE)
Kadrove filma Anđeo pravde (u izvorniku Barb Wire) u spotu Kojota za pjesmu “Moćan san” vidimo na samo nekoliko sekundi, ali to nije razlog da vam ne ukažemo na ovaj klasik. Spajajući ljubav prema stripovima i žanrovskom filmu B produkcije Kojoti su napravili iznimno zabavan spot. On bi u našoj bazi podataka sigurno dobio ocjenu višu od 3.5, koliko na IMDb-u ima spomenuti akcijski SF s Pamelom Anderson u glavnoj ulozi. Scenarij i režiju ovog pop kulturnog kaosa potpisuje .
1996. ANNAMARIA – “SVOJA ILI NIČIJA” (STRIPTIZ)
Annamaria Đumbrek bila je jedna od najvećih crodance zvijezda devedesetih, a glazbenu karijeru prekinula je preselivši u Italiju, gdje i danas živi. Spot za njezinu pjesmu “Svoja ili ničija” izvrsno se stopio s kadrovima filma koji je promovirao, a to je bio legendarni zlatnom malinom nagrađeni Striptiz. Kopirajući ikonične scene iz tog golišavog klasika, Annamaria se potpuno poistovjetila s fatalnom Demi Moore. Provocirajući maštu plesnim pokretima i oskudnim kostimima vjerujemo da je probudila i poseban interes za film. Autor spota je Zoran Pezo.
1996. GIBONNI – “OVO MI JE ŠKOLA” (ENGLESKI PACIJENT)
Gibonni nas spotom za pjesmu “Ovo mi je škola”, koji je također djelo redatelja Zorana Peze, izvodi iz mraka promocije trash filmova. Naime za razliku od Anđela pravde i Striptiza, Engleski pacijent nagrađen je s čak devet Oscara, uključujući onaj za najbolji film. Premda nije riječ o spotu koji se po razini uzbuđenja može mjeriti s prijašnjima, on kvalitetno spaja kadrove ratne drame s onima Gibonnijeve šetnje po aerodromu. Pritom hvata atmosferu pjesme koliko i onu filma, kojemu nakon dodjele Oscara i istoimene epizode Seinfelda vjerojatno ni nije trebala reklama.
1997. URBAN & 4 – “ROBOT“ (VRANA 2)
Još jedan majstorski uradak Zorana Peze spaja Urbanovu pjesmu “Robot“ s kadrovima iz nastavka kultnog filma Vrana. Tih godina nevjerojatno popularna estetika urbane distopijske gotike skinuta je do kraja. Zbog toga spot i s vremenskim odmakom od skoro trideset godina djeluje očaravajuće. Damir Urban je 1997. godine imao jednu od svojih prvih filmskih uloga u domaćem indie klasiku Mondo Bobo. Stoga ne čudi što je u spotu s lakoćom poprimio lik tragičnog junaka Vrane. No možda je pomoglo i to što je glumio uz pravu vranu, iz reda vrapčarki.
1997. DIVAS – “PET” (OD SUMRAKA DO ZORE)
Polako ulazimo u zonu nasumičnih, da ne kažemo nemarnih, glazbeno-filmskih spojeva. Divasice u spotu za “Pet” dijele kadrove s Georgeom Clooneyem i Harveyjem Keitelom. Njihova pjesma odabrana je za promociju Tarantinova i Rodriguezova filma Od sumraka do zore. Između pjesme mladog R&B kvarteta i tex-mex akcijskog horora gotovo da nema poveznice, ni u slici, ni u zvuku.
Međutim Pjer Žardin i Radislav Jovanov Gonzo, autori spota, odlučili su da mogu i bez podilaženja filmskoj radnji ispoštovati ugovor s distributerskom filmskom kućom. Što reći, i pjesma i film su bili hitovi. Kao spona između njih može se tumačiti tek nezaboravna scena plesa, ali treba priznati da su i mlade Divasice po seksepilu bile daleko od Salme Hayek.
2001. IVANA BRKIĆ – “PUSTINJA” (POVRATAK MUMIJE)
S prijelazom iz devedesetih u novi vijek na velika vrata u naš život ulaze nove tehnologije. Zato se kadrovi koji prikazuju izvođača i oni filmski, osim montažnim rezovima, odjednom mogu spojiti i računalno generiranim slikama. Uz pomoć CGI-ja Ivana Brkić je u spotu za pjesmu “Pustinja” doslovno ušla u kadrove filma Povratak mumije. Pjesma nadahnuta Ivaninim posjetom Egiptu, ali i filmskim hitom Mumija, te je naknadno dobila dopuštenje za korištenje kadrova njegova nastavka. Rezultat je pomalo komičan, ali u usporedbi s “365”izgleda vrlo ozbiljno.
2004. SAŠA, TIN I KEDŽO – “365” (MRAK FILM 3)
Saša, Tin i Kedžo u spotu za “365” umjesto u film, ulaze u kino, i to sa svojim mentorima iz Story Super Nova Music Talents Showa Miroslavom Škorom i Đorđom Novkovićem. Svrha posjeta: gledati Mrak film 3. Za vrijeme tog opuštenog druženja oni piju Cocktu, gađaju se kokicama, gurkaju, guze, kao plešu, palčevima stalno pokazuju na nešto iza, Saša Lozar nikako ne uspijeva na prste izbrojiti 3-6-5, a Queen Latifah ih u jednom trenutku lupa muhomlatom. Kažu da se sve može parodirati, ali mislim da to ne vrijedi za ovaj spot. Razuvjerite me.
Za kraj vam ostavljamo jedan bonus video, bez suvišnih komentara.
SLAVEN BILIĆ & NEWERA – HANNIBAL ANTE PORTAS