03
srp
Priče

Prvu pop-rock misu snimio je Splićanin Dalibor Ivanišević s grupom Metak

Pop-rock misa

Splitska grupa Metak

share

U pedesetak godina postojanja Cro sacro scene dvadesetak autora skladalo je šezdesetak pop, rock i beat misa, a prva snimljena misa je Uskrsnuli je među nama, Misa za mlade Dalibora Ivaniševića koju su odsvirali članovi grupe Metak, premda taj podatak nije naveden na ovitku

Pop-rock misa

Ovitak prve snimljene pop-rock mise Uskrsnuli je među nama

 

Zagreb je u subotu, 25. lipnja ugostio Misu Mediterana Tončija Huljića koju je on zamislio i realizirao kao sakralni pop koncert s liturgijskim tekstom. Nije to prva misa koju su hrvatski autori tijekom ovih pedesetak godina – koliko postoji hrvatska glazbeno-duhovna scena – skladali na njima prihvatljiv i suvremen glazbeni izričaj. Oni su uglavnom samozatajni autori o kojima se u medijima vrlo malo zna, iako se neke njihove mise izvode širom Lijepe naše, pa čak i puno šire.

 

Prva beat misa izvedena nakon mise

Ohrabreni okretom Crkve na Drugom vatikanskom koncilu mladi vjernici, ali i mladi studenti teologije, počeli su sredinom šezdesetih godina prošloga stoljeća aktivnije sudjelovati u misnim slavljima koji se organiziraju na njima pristupačniji način. U tim misama mladi počinju koristiti i glazbu ponešto drugačiju od dotadašnjih crkvenih oblika. Pjesme su bile u duhu glazbe koju su slušali, izvodile bi se obično uz akustične i električne gitare, elektronske orgulje i bubnjeve. Takav glazbeni izričaj počinju uvoditi u liturgiju te tako nastaje posebna glazbena vrsta u početku nazvana duhovna šansona ili crnačka duhovna pjesma, ovisno o izvoru ili sličnosti s nekim glazbenim pravcem. Ubrzo je stvoren pojam beat mise, a prvu takvu misu izveli su na Uskrs, 6. travnja 1969., dakle prije 53 godine, u dubrovačkoj dominikanskoj crkvi Orlandovi dječaci koji su nedugo zatim promijenili ime u Veritas te pod tim imenom djeluju i danas. S obzirom na to da tadašnji dubrovački biskup Severin Pernek nije dopustio da se misa slavi na takav način, prva tzv. beat misa izvedena je nakon mise u koncertnom obliku. Krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih godina u crkvama na hrvatskom prostoru najviše su pjevane dvije uglazbljene mise: Radost moje mladosti koju je napisao Maurice Debaisieux te Misa mladih koju je skladao Marcello Giombini.

 

I mi imamo svoju misu

Tijekom ovih pedesetak godina postojanja Cro sacro scene svaka veća zajednica mladih imala je i svoje cijele uglazbljene mise ili barem njihove pojedine dijelove. U tome su svakako sredinom osamdesetih prednjačile zagrebačke zajednice mladih iz Frankopanske, Siget i Kefa iz crkve sv. Petra te Dominik iz Splita.

Popis skladatelja koji su dosad komponirali misu u suvremenu glazbenom izričaju je poprilično velik: nekih dvadesetak autora skladalo više od šezdeset misa koje se izvode po misama mladih u crkvama širom Hrvatske. Ovo su neke od njih:

 

Uglazbljene mise Damira Šimunovića

Damir Šimunović, dugogodišnji voditelj zborova mladih u crkvi Svetog Križa u Sigetu zasigurno je autor s najviše napisanih misa u Hrvatskoj. Prva napisana misa od sredine devedesetih nosi naziv Misno slavlje, a bila je toliko uspješna da više od deset godina nije bilo potrebe za pisanjem nove mise. Onda mu je krenulo, pa je od 2003. do 2018. skladao desetak novih misa: Misa Gospodine moj! (2003.), Misa za braću i sestre (2004.), Misa 2012. (2012.), Misa 2016. (2016.), Hrvatska misa (2017.), Latinska (2017.), Misa 2017. (2017.), Misa 2018-II (2018.).

 

Uglazbljene mise Nikše Krpetića

Nikša Krpetić je zasigurno jedan od najplodonosnijih autora suvremene kršćanske glazbe u Splitsko-makarskoj nadbiskupiji. Napisao je nekoliko stotina skladbi koje su izvodili mnogi sastavi kao što su: Dominik, Agnus, Izidor, Andrijane, Gospine ruže te Marijanski tići, ali i poznati izvođači zabavne glazbe kao što su: Danijela Martinović, Tomislav Brajša, Maja Blagdan, Đuka Čaić i mnogih drugih. U svojemu dugogodišnjem bavljenju duhovnom glazbom krenuo je početkom sedamdesetih godina sa sastavom Gospa od Zdravlja, a nastavio s Dominikom. Nikša je skladao pet misa za mlade i to: Misa za mladež Sustipan (1972.), Misa za mladež Dujam (2003.), Misa za mladež Telegrin(2005.), Misa za mladež Sveti Jere (2007.) te Misa za djecu Bernardica (2004. godine).

 

Uglazbljene mise ostalih autora

Fra Milan Jašić skladao je čak osam misa prikladnih za izvođenje na dječjim, ali i misama mladih koje se nalaze u njegovoj pjesmarici Pustite k meni malene objavljenoj u Šibeniku 2009. godine. Fra Marin Karačić je skladao tri mise: Misa I (2008.), Misa Latinska (2012.) te Misa II (2013. godine). Po dvije mise skladali su: Emilio Kutleša i autor ovih redaka Slavko Nedić.

Po jednu misu skladali su: fra Ivan Matić i fra Ivan Široki, fra Danijel Rajič, vlč. Tihomir Kosec, Branko Bardun, Čedo Antolić, Viktor Lenert, Branko Ivošević, Ivan Rakonca, Juraj Brlić, Darko Robinić, Marija Bekić, Zoran Čurič, Marta Kranjčec, David Cindrić…

 

Uskrsnuli je među nama, prva snimljena pop rock misa u Hrvatskoj

Većina tih misa napisana je za izvođenje u svojim zajednicama. Neke uspješnije su višestruko prešli granice župe te se izvode po mnogim crkvama diljem Lijepe naše, a i šire. Budući da nije bilo društvenih mreža ili YouTubea, note misa su se širile kopirajući ili ih prepisujući. Ipak, neki su uspjeli skupiti hrabrosti (što je tada bio sinonim za pronalaženje dovoljno novaca) te snimili vlastite mise. Prvu misu koja je doživjela diskografsko izdanje skladao je Splićanin Dalibor Ivanišević. Riječ je o misi pod nazivom Uskrsnuli je među nama, Misa za mlade koju je na istoimenom albumu 1979. godine kao LP ploču objavio Samostan sv. Josipa iz Splita u suradnji s Jugotonom (Jugoton ULS-524). Zanimljivo je da su solo dionice na albumu pjevali: Zlatko Kokeza, Živko Budimac, Vinko Varvodić i Mirko Tripalo, a instrumentalnu pratnju svirali članovi grupe Metak: Matko Jelavić na bubnjevima. Zlatko i Željko Brodarić na gitarama, Mirko Krstičević na bas gitari kao i Joško Banov na klavijaturama. Nažalost, iz tada režimskih razloga oni na ploči nisu potpisani, ali je njihov svirački doprinos vrlo značajan. Ploča danas predstavlja veliki diskografski raritet.

 

Dies Domini Misa zbora Maranatha

Godine 1993. grupa Kefa upustila se u posao da na jednom albumu (kaseti) snimi svoju cijelu autorsku misu, uključujući i sve pjesme koje se pjevaju na misi. Materijal je sniman, ali, nažalost, nikada nije u tom obliku objavljen. Grupa je na albumu Kruh (Nakladnik RKT župa sv. Petra Zagreb) objavila samo pjesme, ali nepromijenjeni misni dijelovi, nažalost, nikada nisu diskografski objavljeni. No, to što Kefa nije realizirala napravio je Zbor mladih Maranatha iz župe BDM Žalosne u Zagrebu. Oni pod vodstvom Matije Škvorca i Mate Matoševića od 1995. godine predvode pjevanje u svojoj župi. Njihova prva uglazbljena misa skladana je 2003. godine i nazvali su je vrlo jednostavno: Misa zbora mladih Maranatha. Oni su 2020. godine objavili album Dies Domini koji sadrži sve glazbene dijelove mise od ulazne do izlazne pjesme, uključujući i nepromjenjive misne napjeve.

Moglo bi Vas zanimati