08
2024

Zrcalo skladateljeve imaginacije

Dubravko Palanović: Autorski album

Dubravko Palanović: Autorski album

Diskografsku godinu 2023. priveli smo kraju osvrtom na recentno izdanje Hrvatskog društva skladatelja i nakladničke kuće Cantus iz serije Hrvatski suvremeni skladatelji. Riječ je o izdanju posvećenom Dubravku Palanoviću, kontrabasistu Zagrebačke filharmonije, skladatelju koji iza sebe već ima niz zapaženih glazbenih djela, aranžeru koji rado istražuje različite svjetove glazbe te osnivaču i voditelju ansambla Acoustic Project koji mu pruža platformu za istraživanje i eksperimentiranje u sučeljavanju tih raznolikih svjetova.

S ansamblom Acoustic Project objavio je dva nosača zvuka u rasponu od deset godina (Acoustic Project 2012. i Furious dance 2022.), više njegovih skladbi snimili su razni hrvatski glazbenici i ansambli te objavili na diskografskim izdanjima, a sada je pred publikom samostalno autorsko izdanje, prvo ovakve vrste u Palanovićevoj glazbeničkoj karijeri. Za izdanje u seriji Hrvatski suvremeni skladatelji Dubravko Palanović odlučio se predstaviti novijim skladateljskim radovima te je odabrao šest djela nastalih u proteklih osam godina.

Dubravko Palanović: Autorski album

Ovim je odabirom pokazao širok raspon autorskih zamisli, osobnih afiniteta, instrumentalnih i vokalno-instrumentalnih kombinacija te bogatstvo glazbene imaginacije. Bez obzira na to kada su i u kojem izvedbenom kontekstu praizvedene, sve su ove skladbe snimljene u veljači i lipnju 2023. godine, u dvorani zagrebačke župne Crkve Svetog Križa te na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, a tonsko snimanje, produkciju, mix i mastering potpisuje iskusni i, opravdano, često hvaljeni (također, više puta u programskoj knjižici ovoga izdanja) glazbenik Krešimir Petar Pustički.

Odabirom je pokazao širok raspon autorskih zamisli, osobnih afiniteta, instrumentalnih i vokalno-instrumentalnih kombinacija te bogatstvo glazbene imaginacije

Budući da je riječ o novim izvedbama, odabir interpreta se više ili manje razlikuje od onih koji su djela praizveli. No, redom je riječ o skladatelju dobro poznatim kolegama s glazbene scene, među kojima ima i onih koji blisko surađuju s Palanovićevim ansamblom Acoustic Project ili su njegovi članovi.

Autorski album daje uvid u skladateljevo stvaralaštvo u područjima solističke, komorne, orkestralne i koncertantne glazbe. On prikazuje Dubravka Palanovića kao poznavatelja „klasičnih“ formi, koji izvrsno vlada zanatom i zna kako ga primijeniti u skladu s određenim instrumentacijskim mogućnostima te skladatelja koji je pun znatiželje i neprestano je u potrazi za novim glazbenim i idejnim izazovima čija se rješenja ne ustručava tražiti (i naći) izvan „klasične“ domene. Sve ono što ga inače u glazbi zanima, a što se tijekom njegove karijere taložilo kao iskustvo amalgamiranja različitih žanrovskih utjecaja, Palanović filtrira u osebujan umjetnički izričaj koji vrlo direktno komunicira sa slušateljem.

Album je simetrično, gotovo zrcalno osmišljen. Okružuju ga orkestralna skladba na početku, koja evocira instrumentalne specifičnosti baroknog orkestra (njegovu gudačku srž i neizostavni čembalo), i koncertantna skladba na završetku, koja u klasicističkoj maniri izdvaja violončelo kao solistički instrument uz orkestar koji je diskretno upotpunjen drvenim puhačima i rogovima. Zatim, kako uranjamo unutar albuma, nailazimo na skladbe solističkog predznaka – s jedne strane je djelo za flautu solo, a s druge strane solo pjesma, jedina vokalno-instrumentalna skladba na izdanju, koja, iako uključuje dvoje izvođača, zbog uvođenja pjevane riječi prirodno se nameće svojim solističkim aspektom.

U sredini albuma dvije su komorne skladbe, dva trostavačna instrumentalna dua – sonata za violinu i klavir, kojom autor putem normativnog naslova zadržava odnos s povijesnim nasljeđem, te djelo za flautu i klavir čijim opisnim naslovom autor direktnije pruža slušatelju uvid u svoj unutarnji svijet.

Concerto grosso Rovinjski novoskovani je naslov Palanovićeve skladbe BaRoMus concerto koju je skladao 2019. godine za, kako ističe autorica teksta u popratnoj knjižici izdanja Iva Lovrec Štefanović, petnaesto izdanje festivala BaRoMus u Rovinju, a praizveo ju je ansambl Acoustic Project. Za ovu snimku zaslužni su koncertni majstor Marco Graziani, Katarina Kutnar, Davide Albanese i Teodora Sucala Matei kao prve violine, Val Bakrač, Ivo Jukić i Marija Bašić kao druge violine, violisti Aleksandar Jakopanec i Lucija Brnadić, violončelisti Petar Kovačić i Oliver Đorđević, Dubravko Palanović na kontrabasu te Linda Mravunac Fabijanić na čembalu.

Počevši od polaganog prvog stavka, četverostavačna struktura skladbe slijedi kontrastan raspored prema tempima i time odgovara normativu barokne sonate da chiesa. Odabir sastava orkestra tipičan je za barokni concerto grosso, s gudačima kao osnovom i pridodanim čembalom. No, taj čembalo više nema ulogu tipičnog bassa continua, već služi ojačanju gudačke strukture i, što je možda još izraženije, pružanju osobite zvukovne boje. Concerto grosso kao forma svog vremena izgrađen je na ideji suprotstavljanja tuttija i concertina, što Palanović koristi na suptilan način i po potrebi te razmišljajući o tom odnosu iz perspektive skladatelja današnjice.

Prvi stavak Rovinjskog koncerta izgrađen je na principu transformacije početnog motiva koji se kao odjek javlja i u strukturi drugog stavka. U drugom stavku ističe se barokna motoričnost, čemu pogoduje i brži tempo, a sličnim principom skladatelj se služi u četvrtom stavku koji također karakterizira precizna motivička igra. Treći stavak isključivo je posvećen gudačima. Početak stavka donosi zanimljiv sukob dviju ideja – plohu gudača u visokom registru i izrastanje melodije iz dionice kontrabasa. U drugom dijelu stavka dva instrumenta ulaze u polifoni dijalog, postupno se uključuju drugi do sastava čitavog orkestra, s tim da početni motiv pulsira među njima.

Echoes of the other worlds rezultat je narudžbe Međunarodnog flautističkog natjecanja Flauta Aurea 2021. godine, a nastala je na poticaj i poziv Renate Penezić, predsjednice Hrvatskog društva flautista, koja ju izvodi na ovom diskografskom izdanju. Skladba je to u kojoj Palanović otkriva vještinu motivičke razrade, uz odlično poznavanje svih mogućnosti instrumenta, njegova opsega, boja i tehničkih specifičnosti, kako bi postigao zvukovne efekte.

Motivičku igru pretvara u osnovni pokretač glazbenog oblikovanja, što je razvidno već na početku kada motiv od četiri tona u svojim ponavljanjima biva dodatno nadograđen. Palanović se vješto služi kontrastima kako bi dinamizirao razvoj oblika, a motivski nukleus iz kojega je sve krenulo ujedno je onaj kojim će glazbena priča završiti.

Dva odabrana djela nastala su na narudžbu Osorskih glazbenih večeri, festivala koji je već desetljećima prepoznatljiv po sustavnom i dosljednom provođenju ideje poticanja suvremenog stvaralaštva hrvatskih skladatelja. Sonatu za violinu i klavir praizveli su 2017. godine Ksenija Milošević i Dejan Sinadinović, članovi ansambla Synergia 6, a snimku na ovome izdanju ostvarili su violinist Marco Graziani i klavirist Tibor Naglić. Trostavačna skladba Tu Alma y la mía za flautu i klavir nastala je za osorski festival 2019. godine, a praizvele su je glazbenice koje se pojavljuju i na diskografskom izdanju, flautistica Renata Penezić i klaviristica Zrinka Ivančić Cikojević.

Otvarajući prvi stavak Sonate za violinu i klavir Dubravko Palanović pokazuje izrazitu naklonjenost melodijskom mišljenju koje prvenstveno nosi dionica violine, da bi u završnom dijelu prvog stavka pružio potpuni kontrast, ritmizaciju klavirske strukture koja proizlazi iz jazzističkog pristupa. Drugi stavak otvara violina solo neprekinutom melodijom koja neprestano stremi daljnjem gibanju, a kada joj se priključi klavir, on bogatom akordikom potencira njezinu razvojnu tendenciju.

Kontrast potom pruži klavirska dionica koja preuzme melodijski razvoj, evocirajući tematiku s početka stavka, uz vještu upotrebu violinskog pizzicata. Violinskoj dionici skladatelj, dakako, vrati njezinu vodeću ulogu, uz kontinuirane odjeke ponavljajućeg motiva u klaviru. U ovom stavku kao da povremeno progovara šostakovičevsko iskustvo napetosti. Treći stavak ponovno je ritamski pokretljiv, metrički blizak plesnim izvorištima, s razvojnim motivima i akcentuacijama koje iznutra pokreću dinamiku razvoja glazbenog tkiva.

Flauta i klavir od početka skladbe Tu Alma y la mia uspostavljaju blisku međusobnu motivsku suigru. Sloboda melodijskog razvoja zadržava se u flauti tijekom drugog stavka, a klavirska pratnja biva obogaćena impresionističkim harmonijskim karakteristikama. Treći stavak jasne je trodijelne forme i u potpunosti je uronjen u plesnu ritamsko-metarsku strukturu, možda i najviše od svih skladbi snimljenih na ovom nosaču zvuka. Također je zanimljivo da Palanović u svakom stavku daje flauti njezin solistički trenutak, katkada vrlo kratak, katkada nešto duljeg trajanja, no svaki put koristi taj prostor svojevrsne solističke kadence kako bi istaknuo određenu izvođačku kvalitetu svojstvenu tom instrumentu.

Jedna od najnovijih Palanovićevih skladbi je pjesma Slobodan život skladana 2023. godine na stihove pjesme Moj grob Josipa Pupačića. Izvornu skladbu za sopran i ansambl praizveli su Darija Auguštan i Acoustic Project na festivalu Opera Selecta u Trogiru, a verziju za glas i klavir za ovo su izdanje snimili Darija Auguštan i Viktor Čižić, glazbenici koji već otprije surađuju na zajedničkim izvedbenim projektima.

Odabravši za naslov svoje skladbe dio jednog od Pupačićevih stihova, umjesto zadanog pjesničkog naslova, skladatelj na prvi pogled uvlači slušatelja u obrat mišljenja, skrivajući sadržaj koji nose stihovi. Potom biranim glazbenim sredstvima, pamtljivom melodijom refrena, razgranatom klavirskom pratnjom, bogatim harmonijskim rješenjima, vokalnom melodijom koja prati slijed i smisao riječi Palanović stvara melankolično ozračje u kojem, kada se i javi natruha nade, nada ima blago gorak okus i nosi breme neizbježnosti.

Koncert za violončelo i orkestar nastao je, kako ističe u popratnom tekstu Iva Lovrec Štefanović, na poticaj maestra Ivana Repušića i violončelista Jasena Chelfija, koji je praizveo djelo 2015. godine uz Zadarski komorni orkestar pod ravnanjem Tomislava Fačinija. Na diskografskom izdanju solističku je ulogu ponio Petar Kovačić, član ansambla Acoustic Project, te orkestar pod ravnanjem Alana Bjelinskog.

Glazbenici koji čine orkestar su Renata Penezić, flauta, Iva Ledenko Palatinuš, oboa, Dunja Košutić, klarinet, Petar Križanić, fagot, hornisti Yevhen Churikov i Petar Kšenek, Marco Graziani ponovno kao koncertni majstor, Alina Gubajdulina, Davide Albanese i Matej Mijalić kao prve violine, Val Bakrač, Ivo Jukić i Teodora Sucala Matei kao druge violine, violisti Aleksandar Jakopanec i Lucija Brnadić, violončelisti Oliver Đorđević i Tonka Javorović te kontrabasist Marko Radić.

Već unutar prvog stavka koncerta počinje se nazirati tretman glazbenog tkiva koji podsjeća na odjeke Piazzolline tradicije. Koncert otpočinje vrlo energičnim nastupom i orkestra i solista, potom se rastvara u mnoštvu melodijskih prepleta, a dinamika razvoja stavka odvija se u kontinuiranim valovima. Solistička kadenca, kako to tradicionalna forma koncerta kao vrste nalaže, prostor je iskazivanja svih mogućnosti instrumenta i sposobnosti interpreta, što Dubravko Palanović u potpunosti koristi.

Imaginacija violončelista posebno dolazi do izražaja u drugom stavku, otkrivajući prostore intime o kojima Palanović govori kada, u citiranoj izjavi u tekstu popratne knjižice, govori o procesu skladanja ovog stavka. Važno je dodati da skladatelj daje puhačima male solističke istupe, čime obogaćuje zvukovni spektar stavka i skladbe u cjelini te ostvaruje zanimljive dijaloge s violončelom. Treći stavak energični je rondo u kojem orkestar stvara poletnu atmosferu, izvrsno je iznutra balansiran po pitanju zvukovnih boja i instrumentacijske kombinatorike, a završetak stavka, što je ujedno završetak čitavog putovanja Palanovićevim glazbenim obzorjima zabilježenima na ovom diskografskom izdanju, gotovo je filmski efektan.

Dubravko Palanović/Foto: Glazba.hr

Na temelju djela odabranih za predstavljanje putem diskografskog izdanja, mogli bismo izdvojiti nekoliko upečatljivih karakteristika kao provodnih motiva glazbenog jezika Dubravka Palanovića.

Prije svega, to je skladateljeva naklonjenost melodijskom mišljenju te njegov smisao za vođenje i provođenje glazbene zamisli kroz melodijsku liniju. Potom je to znalačka vještina motivske igre, transformacija i variranje motiva koji pokreću glazbeno tkivo i generiraju glazbenu strukturu. Nezaobilazan faktor je ritam, ili obuhvatnije rečeno ritmičnost, i to na višeslojnim razinama kreiranja dinamike glazbenog razvoja. A ono što daje specifičan pečat jest združivanje različitih glazbenih žanrova, utjecaja, poticaja i zvukovlja, koje Dubravko Palanović promišljeno i muzikalno filtrira stvarajući osebujan autorski potpis.

Album u fizičkom izdanju možete kupiti putem Cantusove web stranice, a dostupan je za slušanje na svim digitalnim platformama.