20
2023

LIVE ALBUM

Zoran Predin & Zagrebačka filharmonija: Počasni krug

Zoran Predin

Vinilna i streaming verzija live albuma Zorana Predina se razlikuju

Zoran Predin je u suradnji sa Zagrebačkom filharmonijom održao koncert u Zagrebu 6. ožujka 2020. u sklopu Off ciklusa. Live album sa snimkom nastupa dolazi kao retrospektiva, jedinstven i intiman presjek opsežnog Predinova kataloga

Zoran Predin

Zoran Predin može se pohvaliti impresivnim životopisom. Kao vođa Lačnog Franza profilirao se u autorskim vodama, što je i nastavio raditi nakon nekoliko razlaza benda. I to ne samo kao solist, već i kao skladatelj glazbe za film, televiziju i kazalište. Možda mu to nikad nije bila stvarna namjera, no svoju je nišu izgradio zahvaljujući nostalgiji, a reputaciju je dodatno učvrstio kroz solističke albume. Uspjeh može stvoriti potražnju za nekim izvođačem, a s obzirom na svoj status, Predin mudro izabire svoje projekte. Zanimljivo je da su mnoge godine i promjene kroz koje je prošao tek posljednjih godina dovele do toga da nastupi s velikim orkestrom iza sebe i to ovjekovječi. Počasni krug bio je naziv koncerta koji je Zoran Predin održao sa Zagrebačkom filharmonijom u sklopu Off ciklusa u Koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski 6. ožujka 2020. godine, a koji je sada postao i album.

Predin je odabrao one svoje skladbe koje imaju orkestralni potencijal pa je tako ”Čekaj me” dobila filmsko okruženje gdje gudači donose pomalo zloslutnu notu pjesmi, koja bi u ovom aranžmanu mogla biti ljubavna tema bilo kojeg od filmova o Jamesu Bondu. Tijekom svih ovih desetljeća njegov je rukopis naginjao klasičnom pripovijedanju, a pogled mu je jednostavno bio usmjeren na iskustvo iz prve ruke te je tako lako postavljao slušatelja u vlastite cipele. ”Pridi k meni”, u hrvatskoj verziji poznata kao ”O mladom studentu i udanoj ženi”, dovoljno je teška pjesma gdje Predinov tromi glas u pjesmi o čežnji dolazi kao kontrast bravuroznim zvucima Filharmonije i vrhunskim violinskim solo dionicama Brune Urlića. Postoji toliko elemenata koji tvore glazbenu i lirsku stranu pjesme te je potrebna znatna razina finoće koja bi stvarno zaokupila pažnju slušatelja kako bi do njega došla ispričana priča kroz jednostavnu formu.

Tekstovi prožeti osjećajima

Kroz ”Kosu boje srebra (Margitu)” zasjalo je Predinovo umijeće upravo takvog pripovijedanja. Poput nekog ljubavnog pisma, ”Gdje poljupci krote lava” svojim pripovjedačkim tonom razotkrila je čežnju svih onih koji su žudjeli za takvim jedinstvenim i inspirativnim glazbenim putovanjima. Tako je ozbiljna pjesma u raskošnome orkestralnom aranžmanu postala još snažnija. Ipak, vrlo čist, svjež i dinamičan način na koji Predin iznosi svoju glazbu također odražava činjenicu da još uvijek s dovoljno pouzdanja otvara nova poglavlja svojega glazbenog putovanja nakon konačnog raspusta Lačnog Franca, koji se dogodio krajem prošle godine. Pomalo spora ”Poljub, ki riše ustnice” evocira intimnu intrigu s obuzimajućim i sanjivim zvukom. Nasuprot njoj, ”Ti možeš smiješkom” dolazi s upravo onim sunčanim i melodično laganim raspoloženjima. Dok je Popeskić na klaviru imao glavnu ulogu u pjesmi ”Lijepa, dok me ljubiš”, Filharmonija je pod vodstvom dirigenta Krešimira Batinića gradila složenu zvučnu teksturu kako bi, na nešto kasnijoj ”Na kraju filma”, dosegla svoj završni dio.

Mislim da kod nas nitko nije koristio riječ zajebati tako prirodno kao što je to Predin učinio u pjesmi ”Praslovan”, koja u ovom izdanju dobiva specifičnu estetiku. Prekrasna i široko rezonantna, ona dolazi poput soundtracka neke prerijske gotike sa svim tim slikama mrtvih riba i crknutih pasa, poglavara, direktora, kurvi i mladića.

Ukupno deset pjesama objavljeno je na vinilu, a epski dio albuma, devetominutna uvertira ”Stella”, glavna glazbena tema istoimene kazališne predstave nastale prema motivima Goethea, može se slušati samo na digitalnom izdanju. Ona oslikava zvučnu paletu albuma, sve ono što orkestar može ponuditi solo izvođaču hvatajući zvučne vizuale njegovih osobnih filmova. Upravo je takav zvuk – kojim su Predin i Filharmonija uspjeli evocirati bol i ponos, rane i nadu, rezignaciju i otpornost – doveo do veličanstvenoga krajnjeg rezultata. Predinove tekstove prožete snažnim osjećajima, koje je svatko barem jednom proživio, prati glazba odišući ravnotežom ljupkosti i iskrenosti slične legendarnim stranim folk izvođačima. Ona je posve sofisticirana i jednostavna, te nosi bogato i proživljeno iskustvo. To je savršen glazbeni uzorak za zbirku pripovijesti koja je, zbog dopadljivih tekstova pjesama i neusporedivog šarma, postavljena kao glazbeni lijek za nesklad modernog vremena. Posve su simpatični i kratki dnevnički zapisi/opisi pjesama, koji se nalaze ispod svakog naslova u LP-ju, od toga da je ”Gdje poljupci krote lava” nestašna erotska balada, ”Poljub, ki riše ustnice” napisana na orošenom staklu hotela u Vinkovcima 1986., ”Vilenjak” nastala nakon očeve smrti, a posvećena ostalim velikanima i uzorima do toga da je ”Praslovan” postala vidovita balada, koja se već dvaput obistinila.

Kako je i sâm napisao unutar omota, skrivena je želja svakog kantautora suradnja sa Zagrebačkom filharmonijom. S četrdesetogodišnjom glazbenom karijerom u kojoj je bio kantautor, rocker, gypsy swing šansonijer, Predin danas pjeva uz pratnju velikog orkestra koji svira njegovu glazbu, zbog čega se osjeća kao pobjednik.

Počasni krug u Lisinskom album je nenadmašne ljepote, ispunjen zagasitim harmonijama i blagom nostalgijom koji, ako ništa drugo, dolazi kao retrospektiva, jedinstven i intiman presjek opsežnog Predinova kataloga.

Format: streaming, vinil
Snimatelj, miks i mastering: Danilo Ženko
Izdavač: Croatia Records