TONSKA PROBA
Baby Lasagna: Iz Hrvatske s ljubavlju
Bura oko uspjeha Baby Lasagne na Eurosongu lagano se smiruje, no uspjeh koji je postigao na međunarodnome zabavnoglazbenom natjecanju ima mnogo veće domete, ali i kontroverze. Pobjednik publike na Eurosongu tjedan dana nakon natjecanja nije bio pobjednik publike u Hrvatskoj. No došao je na englesku i američku rang ljestvicu
Narodni heroj Baby Lasagna svojim je eurovizijskim trijumfom ujedinio poslovično razočarane i nezadovoljne Hrvate, i kao što se za vrijeme nogometnih natjecanja svi prometnu u selektore hrvatske izabrane vrste, sada su svi ujedinjeni u stavu da se kategorija žirija na zabavnoglazbenim manifestacijama može parafrazirati kao – puno struke nizašto.
Eurosong je završio, razmjeri uspjeha Marka Purišića već se vide putem tri rasprodana koncerta na zagrebačkoj Šalati, kao i pozivu da sudjeluje na Sea Staru i na Exitu, nove pjesme spremne su za slušatelje i jedna lijepa glazbena priča ima sve izglede da se uspješno nadogradi. Unatoč tome, kako bilježi Billboard u kategoriji Croatia Songs, “Rim Tim Tagi Dim” nije najslušanija pjesma u hrvatskome trendingu. Prije Eurosonga ispala je s ljestvice gdje je bila sedam tjedana, a premda je medijska euforija i podrška javnosti putem društvenih mreža neprikosnovena, Baby Lasagna nije pomeo konkurenciju. Došao je do drugog mjesta, na prvome su ostali Miach i Grše s pjesmom “Fantazija”. Nakon tjedan dana, stvari su došle na svoje mjesto, i Baby Lasagna očekivano je prvi. A prvi je bio i na HR TOP 40 ljestvici.
Rang ljestvice, odnosno top-liste imaju svoja čvrsta pravila, točno se zna na čemu se temelje i pouzdan su odraz popularnosti pojedine pjesme, bez obzira na to je li kriterij trending, streaming, radijska eksploatacija ili prodana naklada nosača zvuka. U svijetu popularne glazbe kao najrelevantnije liste već desetljećima figuriraju američka i britanska, prva nositelj koje je Billboard i druga koju je niz godina sastavljao New Musical Express, no tu ulogu preuzeo je BBC Radio 1.
Na ovoj drugoj, u kategoriji Top 40, “Rim Tim Tagi Dim” prošlog tjedna zauzeo je 36. mjesto i to je najveći uspjeh neke hrvatske pjesme ikad. Točno je da je Ivo Robić s pjesmom “Morgen” 7. studenog 1959. bio na 23. mjestu britanske top-ljestvice, no Robić je bio jugoslavenski interpret, kao što je grupa Riva pobjedu na Eurosongu s pjesmom “Rock Me” 1989. odnijela za – Jugoslaviju. Uspjeh je tim veći što je Marko Purišić i autor svoje skladbe, dok je pjesmu “Morgen” napisao Švicarac (sic!) Peter Moesser. Pjesmu je trebao otpjevati veliki njemački star tog vremena Freddy Quinn, no posvađao se s autorom, pa je skladbu otpjevao Robić. Otad do danas nijedna pjesma koju je otpjevao hrvatski izvođač nije stekla poziciju na toj ljestvici. Doduše, tijekom desetljeća sustav top-ljestvica se mijenjao i od 1998. na top-ljestvice dolazi bilo koja pjesma koja se pojavi u eteru (a kasnije nastavlja put na streamingu), a ne samo definirani singlovi.
Moguće je da će Baby Lasagna krenuti još više i prikupiti još više pažnje. No činjenica jest da britanska top-ljestvica odražava još gori odnos domicilne publike prema vlastitim izvođačima nego kad je posrijedi izostanak trijumfa Baby Lasagne u Hrvatskoj. Premda Velika Britanija ima izravan ulaz u finale Eurosonga, njihovi flopovi su tragikomični. To što ove godine Olly Alexander nije dobio nijedan glas publike savršeno govori o želji Britanaca da podrže vlastitog izvođača na Eurosongu. Svojedobno, slali su se izvođači s pjesmama koje su i pobjeđivale, pa je tako Velika Britanija trijumfirala četiri puta od 1967. do 1981., i to s pjesmama koje su i danas popularne, od “Puppet on a String” Sandie Shaw do “Making Your Mind Up” grupe Bucks Fizz, koja će kasnije snimiti originalnu verziju skladbe “What’s Love Got to do With It”, kojom je Tina Turner akcelerirala karijeru. Posljednji uspjeh bio je 1997. kad je za njih pobijedila američka pjevačica Katrina Leskanich s bendom The Waves.
Dolazak hrvatskog izvođača na rang ljestvicu zemlje u kojoj se ne podržavaju domaće snage na europskoj smotri show folklora može se smatrati dodatnim uspjehom. Povijest takve ljestvice otkrit će mnoge nelogičnosti, pa i to da Bruce Springsteen nije imao nijednu pjesmu koja je završila na prvom mjestu. Štoviše, nije imao nijednu pjesmu koja je završila na prvom mjestu Billboardove top-ljestvice.
Dolazak na tu ljestvicu izvođača s Eurosonga uglavnom predstavlja veliko iznenađenje. Dosad ih je uspjela tek nekolicina, a jedino je Domenico Modugno s pjesmom “Nel Blu di Pinto di Blu (Volare)” došao do čelne pozicije 1958. godine. Nakon toga, na Top 100 su došli još samo Ronnie Carrol 1963., Cliff Richard 1968., Mary Hopkin 1970., New Seekers 1972., Mocedades 1973., ABBA 1974., Brotherhood Of Man 1976., Gina G. 1996., Duncan Laurence 2019. i Rosa Linn 2022. godine. Domenico Modugno je s pjesmom “Piove” bio na američkoj top-listi i 1959. Zanimljivo je kako su samo četiri izvođača imala pobjedničku pjesmu na Eurosongu, a četiri su bila – druga. Kad je posrijedi ABBA i pjesma “Waterloo”, koja je na neki način trademark Eurosonga, ona je stigla tek do šeste pozicije.
Može li Baby Lasagna doći na američkih Top 100? Povučemo li ipak paralelu s Ivom Robićem i pjesmom “Morgen”, možda to nije nemoguće. “Morgen” je stigao do 13. mjesta Billboardove top-liste 21. rujna 1959. Baby Lasagna ima ugovor s Universal Musicom i bude li odgovarajućih procjena, pjesma bi se mogla naći i u američkome glazbenom prostoru. Pritom, dakako, drugo mjesto na Eurosongu neće biti neki zamašnjak, ali odgovarajuća promidžba rezultirala je, zapravo, probojem na Billboardovu ljestvicu. Doduše, ne na Top 100, ali na drugu najrelevantniju Billboardovu listu – Global 200, gdje je ušao na 139. poziciju.
Vrlo vjerojatno će pjesma stići na rang ljestvice drugih zemalja, a već sada se nalazi na iTunes i Spotify listama najstreamanijih pjesama, a na Spotifyju je stigao na treće mjesto u kategoriji Viral 50. To znači da neće biti upamćen samo nastup Marka i njegove trupe u finalu Eurosonga, nego da će pjesma imati dodatno ubrzanje u danima i mjesecima koje slijede na različitim tržištima. Štoviše, mashup njegove pjesme i lanjske – koja je osvojila drugo mjesto, a koju izvodi Finac Käärijä – sve je popularnija na YouTube trendingu.
Sve to, pretpostavljam, ne bi moglo biti realizirano da je Baby Lasagna otpjevao skladbu na hrvatskom jeziku. Jednostavno, inicijalna zamisao o proboju na inozemna tržišta podrazumijeva korištenje engleskog jezika koji je ovom pjesmom, po svemu sudeći, dobio puni legitimitet u korpusu hrvatske popularne glazbe. Pritom tu nije samo Eurosong kriterij, nego i pojedine radijske postaje koje na svoje top-ljestvice nisu željele uvrštavati pjesme hrvatskih izvođača ako su otpjevane na engleskom ili nekom drugom jeziku. Plan za međunarodni uspjeh ubuduće će, izgleda, hrvatski jezik ostavljati sa strane, pogotovo kad je riječ o izboru hrvatske predstavnice za Doru. Smatram da je to kriterij kojeg će se nužno morati pridržavati i žiri koji će dogodine odlučivati o pjesmama na nacionalnom izboru za Eurosong. Naravno, sigurno će biti sjajnih pjesama na hrvatskom jeziku, a može se potegnuti i argument da pobjednici Eurosonga posljednjih godina ne pjevaju nužno na engleskom jeziku. Ipak, talijanski, francuski ili portugalski jezik sigurno će prije ući u uho međunarodnih žirija i publike negoli hrvatski. Uostalom, Intervizija, pokušaj da se napravi izbor najbolje pjesme zemalja istočne Europe kao odgovor na Eurosong već je odavno propao, unatoč povremenim pokušajima obnove i izgradnje.
Tako je Baby Lasagna sasvim sigurno postavio neke nove standarde kad je posrijedi komercijalni izričaj u Hrvatskoj i iz Hrvatske. Ako znamo da su streaming prvoga povratničkog koncerta Bijelog dugmeta iz Sarajeva te zajednički koncert istočnjačkih trap zvijezda u zagrebačkoj Areni koji su se održavali iste večeri u hrvatskome medijskom i društvenomrežnom prostoru sasvim zasjenjeni, onda je očito da se zbog Baby Lasagne hrvatska estrada počinje nepovratno mijenjati. Nabolje.