17
stu
Vijesti

"Glazba potlačenih" pod ravnanjem Richarda Rosenberga u Lisinskom

Richard Rosenberg

share

Koncert Glazba potlačenih (The Music of The Oppressed) koji uključuje skladbe pripadnika društveno marginalizirah zajednica održat će se 19. studenog 2022. u KD Vatroslava Lisinskog s početkom u 19.30 sati pod ravnanjem Richarda Rosenberga i u izvedbi Simfonijskog orkestra, Zbora i solista Muzičke akademije u Zagrebu.

Glazba potlačenih

Riječ je o događaju u organizaciji Muzičke akademije, a u skladu sa sve glasnijim zahtjevima raznih etničkih i rodnih zajednica koje teže jednakopravnom društveno statusu i afirmaciji specifičnosti vlastite kulture koji će se realizirati uz potporu Veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država te u suradnji s maestrom Richardom Rosenbergom, jednim od najboljih poznavatelja interpreta povijesti američke klasične glazbe te jednim od najintrigantnijih američkih dirigenata današnjice.

Rosenberg je učenik i suradnik svjetski poznatih dirigenata kao što su Bernstein, Sawalisch, Solti ili Harnoncourt, ujedno i strastveni tragač za zaboravljenim remek-djelima američke klasične glazbe.

Simfonijski orkestar Muzičke akademije (Foto: Bojan Haron Markičević)

Koncert će biti izveden i 21. studenog 2022. u KD Blagoje Bersa  na Muzičkoj akademiji s početkom u 19 sati. Izvedbom će dirigirati studenti dirigiranja Nika Kožar, Pavao Mašić, Mateo Narančić, Ivan Šćepanović.

Koncert će uključiti izvedbe četiri  skladbe čiji su autori pripadnici potlačenih skupina društva, svojevrsni autsajderi, marginalizirani pripadnici društvenih manjina. Programski je riječ o svojevrsnom presjeku skladateljskih tendencija u „Novome svijetu“ u rasponu od stotinjak godina. Uvertira operi Brocéliande skladatelja Luciena Lamberta mlađeg, francuskog skladatelja afroameričko-kreolskog podrijetla, orkestrirao je sam maestro Richard Rosenberg i po prvi put predstavio američkoj publici 1999. godine.

Lucien-Leon Guillaume Lambert

Koncert za dva klavira i orkestar u e – molu skladateljice Dane Suesse izvest će uz Simfonijski orkestar MA zajedničkim snagama studentice MA, pijanistice Katarina Nera Biondić i Petra Akrap.

 

Dana Suesse

Skladba Preživjeli iz Varšave op. 46, za recitatora, muški zbor i orkestar, Arnolda Schönberga, skladatelja židovskog podrijetla, pokretača avangardnih tendencija u glazbi, koji je pod pritiskom nacizma emigrirao u SAD, praizvedena je davne 1948., a potaknuta je ustankom Židova u varšavskom getu za vrijeme 2. svjetskog rata.

Stranica rukopisa Schönbergove skladbe iz: Arnold Schoenberg A Survivor from Warsaw, Op. 4. faksimil autografa, ur. Therese Muxeneder, Laaber-Verlag 2014. © Laaber-Verlag  Foto: Library of Congress, Washington, D.C.

Čičesterski psalmi, za solista, zbor i orkestar  Leonarda Bernsteina, pisani  su na hebrejski tekst, a sam Bernstein je sin židovskih imigranata, ali i pripadnik LGBT zajednice.  Sva je njegova glazba prožeta pozivom na toleranciju. U ulozi recitatora u Schoenbergovoj skladbi nalazi se Lobel Braun, mladi bas, a kao solist u Čičesterskim psalmima predstavit će se Franko Klisović, kontratenor, oboje studenti Muzičke akademije. Zbor je pripremila renomirana dirigentica Jasenka Ostojić.

U svakoj od izabranih skladbi moguće je isčitavati više slojeva „potlačenosti“ ili drugosti/autsajderstva/marginaliziranog, pa onda i propitkivati i promišljati razloge takvih pozicija, a jedan od ciljeva izvedbe u KD Vatroslava Lisinskog jest i senzibilizirati javnost pozivajući na toleranciju, ravnopravnost i uključivost.

Dva dana prije koncerta, u četvrtak, 17. studenoga u 18.30 sati u zbornici Muzičke akademije održat će se Okrugli stol na kojem će sudjelovati dirigent Richard Rosenberg, skladatelj i dirigent Mladen Tarbuk i muzikolog Dalibor Davidović. Spomenuti događaj pokušaj je otvaranja prostora za razgovor o brojnim pitanjima koje koncertni program takvog naslova neminovno otvara.

Pokušati odgovoriti na pitanje što bi suvremenoj publici, glazbenicima i/ili znanstvenicima pojam “glazbe potlačenih” mogao značiti, pretpostavlja barem načelnu spremnost na adresiranje nejednakosti, isključivosti, diskriminatornih praksi, kao i (prikrivenih?) odnosa moći koji oblikuju individualna iskustva pojedinaca, uvjetuju društvene hijerarhije, participiraju u globalnim politikama i time neminovno utječu i na umjetničke prakse. Razgovor će moderirati etnomuzikologinja Mojca Piškor i odvijat će se na engleskom jeziku.

Richard Rosenberg umjetnički je direktor Nacionalnog glazbenog festivala u Marylandu, SAD, dok je prethodno obnašao funkciju umjetničkog ravnatelja Corpus Christi Symphony, Kalifornijskog komornog orkestra, Waterloo/Cedar Falls Symphony, glazbenog festivala u Hot Springsu te Pennsylvania Balleta. Također je bio član dirigentskog osoblja Baltimore Symphony, Oakland Symphony, London Classical Players i glazbenog festivala u Aspenu te vršitelj dužnosti direktora orkestara na Sveučilištu Michigan u Ann Arboru.

Kao gost dirigent nastupao je diljem Sjedinjenih Država, Europe, Azije i Južne Amerike. Njegovi učitelji bili su, između ostalih, Leonard Bernstein, Herbert von Karajan i Roger Norrington. Snimio je deset kompaktnih diskova američke glazbe za izdavačku kuću Naxos te producirao nekoliko CD-a s legendom jazza Daveom Brubeckom. Snimka njegova kritičkog izdanja skladbi Preobražena noć Arnolda Schönberga i Metamorfoze Richarda Straussa bit će objavljena za izdavačku kuću Centaur ove jeseni.

 

 

Moglo bi Vas zanimati