23
srp
Daj 5

Daj 5: Fran Vasilić, Bruno Filipović, Maya Sar & drugi

daj 5, fran vasilic, bruno filipovic

Daj 5

share

Daj 5 prošli tjedan prvi put nije dao pet, nego svega tri (+1) odabira najboljih noviteta, ali u tjednu toplotnog udara ima udarne brojeve! Grijesi su iskupljeni pred nadolazećom prognostičkom apokalipsom koju treba preživjeti, a borimo se s puno tekućine i svježe nove glazbe.

Imamo hrvatsku međunarodnu senzaciju, pjesnika-kantautora, velike indie nade koje su se probudile iz predugog sna, romantičnu slavujicu i… trio kojem je pun kufer turističke eksploatacije dalmatinskog mira. Ljudi moji, ovo je lista za sejvanje i vrćenje u krug. Lista za koju ćete ljude pitati „disi bijo ’22.?”

Fran Vasilić – “Maybe”

Fran Vasilić nakon debitiranja usred pandemije između četiri zatvorena zida prvijencom Retrovizor u jednom od najvrućih dana u povijesti servira EP The Very Last Thoughts on Earth. Četiri minimalističke postaje apokaliptičnog soundtracka u indie maniri potpisuje sam kao autorski odmetnik od programatične ustaljenosti ziheraške scene.

Krčki kantautor glazbeni je simptom svoga vremena, procvao u klaustrofobičnom okruženju vlastite sobe u koju je bio prisilno zatvoren kao i milijuni nas, kao i Bo Burnham čijom pričom neminovno odiše kao mladi kroničar svoje generacije i vremena kakvo ju je osakatilo od naramka sloboda. U pisanju demonstrira kirušku preciznost i doista zarezuje u bolnu srž stvari opservacijama od kojih je najnovije predstavljena pod imenom “Maybe”. Raspjevana indie-pop pjesma vedrog karaktera nije nimalo banalna i vedra u svojoj temi o dezorijentiranosti u svijetu kojim upravlja netko veći, ali ne nužno i smisleniji od nas.

Ovo je i prva suradnja Frana i frontmenta Porta Morta Roka Crnića kao redatelja nostalgičnog i retro videospota gdje Vasilića postavlja u svijet jednostavnih videoigrara s kraja devedesetih s tipičnim elementima za kultnog Super Marija.

Sleepyheads – “Sail On”

Sedam dugih godina trebalo je Sleepyheadsima, indie četvorki koja se nimalo ne može pohvaliti svježim imenom, ali svakako može svježinom povratničkog singla “Sail On“. Ako ih potražite na streamingu ili Bandcampu pod punim i točnim imenom (a kako drugo), naići ćete na šum(u) istih imena kod drugih izvođača. Možda je vrijeme i za promjenu identieta?

Nakon lovorika i podrške 2015. kada su debitirali sa The Swirling Thoughts Of… neobjašnjivo nestaju sa scene, ali se uskrsuju s novim singlom prizvuka ranih 2000-ih s tračkom hommagea grungeu (i Cobainu). Ovim će suptilnim kodovima zasigurno igrati na obnavljanju prekinute veze s malobrojnom publikom koju misle povećati nadolazećim albumom We’Re OK. Njemu je zadaća nezavidna: nadrasti prvijenac, ali i dobiti pažnju nakon dugog zimskog sna.

Naslovna se asertacija u tom kontekstu može prevesti kao “dobro smo” kao potvrda o životu ranijim pratelja i “dobri smo” nekim novim ušnim kanalima do kojih put krči i produkcija Marka Mrakovčića – mladog hrvatskog masterminda čije ime stoji iza najzanimljivijih domaćih produkcija. Geenger Records ovime ponovno ugodno iznenađuje buđenjem svojih potpisnih imena iz hibernacije.

p.s. Moju su pažnju pridobili na prvu ilustracijom geometrizirnaog anatomskog za audio zapis singla “Sail On”.

Mladen Burnać – “Budi razlog za moj dan”

Knjiga poezije Mladena Burnaća jedno je od najnježnijih izdanja u hrvatskoj glazbi posljednjih godina, pa tako i najnovija balada “Budi razlog za moj dan” oslonjena na minimalističko prebiranje akordima akustične gitare i krhkim milovanjem klavirskih tipki. Kantautorovim stihovima život udahnjuje aranžman Dragomira Herendića koji ujedno svira i gitaru u ljubavnoj šansoni ovjekovječenoj baletnim videospotom pastelne palete primjerene krhkosti pronesene emocije. Knjiga poezije tako nastavlja sa svojim poglavljima koje u redovnim intervalima možete čitati u našoj rubrici ili se prepustiti cjelovitom izdanju koje će transformirati predodžbu o Mladenu Burnaću.

Maya Sar – “Ljubav”

Na sljedeći broj u ovotjednom Daj 5 vjerojatno me potaknula prethodna balada Mladena Burnaća u čijoj nježnoj i suptilnoj maniri ostajemo i pri slušanju dražesne “LjubaviMaye Sar. Pjevačica koja je zaslužna za stihove o vječnoj temi i smislu ljudskog postojanja u vrlo je produkcijski ispoliranoj pjesmi ugostila klavirista Matiju Dedića čiji je doprinost prije svega decentan u odnosu na njezin vokal u prvom planu pjesme. Uz snažnu, a opet nenapadnu ritam sekciju koje čine romantični par kontrabasa i bubnja, “Ljubav” vješto žonglira na granici patetike, ali ne posrće ni u nju, niti u banalno, već zadržava uvjerljivost i ukus. Kad razmislim, Burnać i Sar bili bi idealan duet.

I za kraj, naglavačke! Brate, što mi se ovo vrti na ponavljanju i ide na nekoliko plejlista prije svega zbog zaraznosti (isprika na traumatičnom odabiru pridjeva), hipnotične mandoline i fino zapakiranog humora. Još jedna sarkastična priča o otoku koji je preblizu turističkom kaosu ide tematski ruku pod ruku prošlotjednom Vojku V, a valjda ćemo nekog vraga naučiti kroz glazbu i početi držati malo do sebe na zdrav način. Da Filipovićeva priča o guštanju u svome malom raju ne ode u krivom smjeru, tu su Jakša Jordes i nezaustavljivi kreativac Saša Antić koji je uz autora pjesme potpisao produkciju.

Iz pera samog korčulanskog barda, „pjesma govori o utjecaju ekspandirajućeg turizma na folklor, način života, funkcioniranje malih priobalnih mjesta i sela te na psihu i život ljudi koji su u miru devet mjeseci na godinu i tri mjeseca u apsolutnom neorganiziranom preinvazivnom kaosu. Pjesma govori o izgubljenom raju i traženju zadnjih mrvica neotkrivenog spokoja, kakvog je Dalmacija izvorno predstavljala.”

Neka se Filipovićeva pjesma proširi postajama ovog ljeta zajedno s toplotnim valom i zaustavi barem dijelić konzumerističke invazije! Obožavam smislene, dosjetljive i agitacijske brojeve, pa tako “Lastovo” šaljem na besplatan boravak u svom srcu!

Moglo bi Vas zanimati