Od nota do riječi
Dualna karijera glazbenika u voice-actingu
„Odakle mi je taj glas poznat?”, često je pitanje mnogih koji čuju jedan od uobičajenih glasova na reklamama, ne prepoznajući na prvu da su ga ranije čuli u drukčijem kontekstu – na glazbenoj sceni
Riječ je o glazbenicima s naših prostora koji su odlučili napraviti blagi zaokret u karijeri te iskoristiti svoje glazbene vještine u sferama voice actinga. Ovi pojedinci osim izvedbom na pozornici ili u glazbenom studiju, prenijeli su svoje glasove na crtane likove, reklame, animirane filmove i druge projekte odmaknuvši se malo od glazbe u kojoj ih inače znamo.
U svijetu umjetnosti voice acting je pronašlo svoje mjesto i ono omogućuje skoro pa beskrajne mogućnosti izražavanja – dopuštajući umjetnicima da postanu nevidljivi kreatori likova, raznih svjetova i emocija. Jedne od ključnih karakteristika voice-actinga su kreativnost i raznolikost, gdje voice actori mogu utjeloviti različite likove, neovisno o spolu, dobi ili izgledu.
Upravo im ta sloboda omogućuje da istraže širok spektar karaktera i razviju svoju kreativnost i umjetničku širinu na potpuno novi način. Također, fleksibilnost i prilagodljivost su neosporne prednosti voice actinga kao karijere kako voice actori mogu biti angažirani u raznim projektima, uključujući crtane filmove, videoigre, animirane serije, reklame i audio knjige. Profesionalni voice actori moraju posjedovati izražajnost i kontrolu nad svojim glasom kako bi prenijeli emocije, stvorili uvjerljive likove i prilagodili se različitim stilovima i tonalitetima.
Najsrodnije ovom zanimanju bilo bi pjevanje, s obzirom na to da je glavni instrument u oba područja upravo glas. Imajući to na umu, osim glumačkih talenata, jedna od neophodnih vještina za profesionalne voice actore je i širok vokalni raspon. Brojne je pozitivno iznenadio objavljeni video na društvenim mrežama između dva voice actora; Jelene Juranović Jay i Davida Vurdelje (Baby Dooks).
Ovaj video snimljen u studiju u kojem ovo dvoje voice actora pričaju spikerskim glasom o svakodnevnim temama, vrlo brzo postao je viralnim uspješno spojivši talent i humorističan pristup. Radi boljeg razumijevanja njihovog iskustva u industriji voice actinga i kako su se upustili u ovu karijeru, odlučila sam porazgovarati s Jelenom i Davidom. Pokrili smo teme od samih njihovih početaka u industriji, korelaciji glazbe i voice actinga pa sve do toga što zapravo nosi karijera u ovom sektoru.
Jelena Juranović Jay i Baby Dooks: Iz glazbene scene u svijet voice actinga
Kako mi je Jelena Juranović Jay prenijela, od djetinjstva je imala sklonosti prema pjevanju i glasovnoj glumi, no to je prvotno bilo samo iz zabave. Tek ju je kasnije njezina strast prema glazbi usmjerila u profesionalnu karijeru. Počela je nastupati kao djevojčica u emisiji Turbo Limach Show i aktivno sudjelovati u različitim zborovima i glazbenim sastavima.
Nastavila je svoj put kao prateći vokal za izvođače Jacquesa Houdeka i Ivane Kindl te je uskoro postala poznata po svojim pratećim vokalima za različite hrvatske i regionalne zvijezde, uključujući imena poput Zdravka Čolića, Željka Joksimovića, Aleksandre Kovač, Željka Samardžića, Hari Mata Harija, Tonija Cetinskog, Indexa i drugih. Također, imala je priliku nastupati na Eurosongu čak četiri puta kao prateći vokal predstavnika Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine.
„Na početku moje glazbene karijere igranje s glasom bilo je više za zabavu, no u tim krugovima se brzo pročulo da mi to ide pa su me počeli preporučivati za reklame i crtiće. Moj ozbiljniji put voice actora, odnosno glasovne glumice, počeo je 2008. u Project 6 studiju, gdje sam došla na preporuku prijateljice i sinkronizirala svoj prvi crtić“, ispričala mi je Jelena o svojim počecima.
Nastavili su je angažirati za sinkronizaciju drugih crtića te je tamo sudjelovala u prvoj održanoj Spikerskoj radionici. Naknadno su je zaposlili na poziciji menadžera marketinga, a tamo je istovremeno obavljala snimanje reklama i sinkronizaciju crtića za potrebe studija. U tom studiju je stekla značajno iskustvo kao spikerka i voice actorica, radeći deset godina. Radila je i kao asistentica ton majstora i sudjelovala u snimanju mnogih iskusnih spikera, a bila joj je pružena i prilika da podučava na Spikerskoj radionici. Ovo iskustvo bilo je ključno za izgradnju njezine ekspertize u svijetu spikerstva i studijskog rada.
„Voice acting je veliki gušt, posebno kad se radi o crtićima, jer možeš dati oduška djetetu u sebi. Možeš vikati, smijati se i plakati istovremeno, mijenjati glasove, raspoloženja, naglaske, sve je dozvoljeno, čak i poželjno – vrhunska psihoterapija“, rekla je o ljepoti ovog posla.
Što se tiče Davida Vurdelje, poznatijeg kao Baby Dooksa, na pitanje kako se zaintrigirao za svijet voice actinga odgovorio je kratko sa smiješkom.
„To radim već 20 godina, niti se iskreno sjećam kako sam otkrio strast prema tome. Kao dijete, često sam kopirao pokojnog Alena Balena, poznatog spikera. Postepeno sam se počeo družiti sa spikerima, razvijao svoje vještine i ušao u ovaj svijet“, rekao je Dooks.
Vodič kroz voice acting: Ulazak u industriju
Jelena je istaknula da su svakodnevno vježbanje dikcije, razvoj fleksibilnosti glasa, kontrola disanja, pravilan naglasak, interpretacija, i slično, ključni elementi u oblikovanju uspješne glasovne karijere. Također, da se preporučuje pohađanje vokalnih edukacija kao što su Spikerska radionica ili satovi glume te čak i individualnih satova s trenerima za glas i govor. Ne smije se ni zanemariti važnost slušanja i proučavanja iskusnih profesionalaca kako bi se stekao dublji uvid u ovu industriju.
„Prije svega, ljudi koji se žele baviti glasovnom glumom moraju imati prirodni talent za glasovne modifikacije, što je odlična predispozicija za taj posao. No svejedno, nije dovoljan samo talent, potrebno je puno vježbi, usavršavanja, prakse i truda da bi se netko uopće mogao prozvati glasovnim glumcem ili spikerom i da bi mogao kvalitetno raditi taj posao“, objasnila je Jelena.
Savjetovala je i snimanje profesionalne demo snimke u studiju, koja služi kao svojevrsna vizitka za glasovnu glumu. Istaknula je da je ovo ključan korak jer bez nje teško da će netko privući pažnju ili dobiti priliku za angažman.
„Do angažmana se najčešće dolazi na temelju preporuka i ostvarivanja kontakata, jer ipak se radi o specifičnom zanimanju, na osnovu toga sam i sama dobila svoje prve uloge u crtićima i reklamama. To je bila ljubav na prvi ton i dobro sam se snašla u svemu tome pa sam imala priliku nastaviti i usavršavati se u tom smjeru“, objasnila je Jelena.
Baby Dooks naglašava da su kvaliteta i osobnost također ključne komponente uspjeha u ovom poslu. Unatoč brojnim prednostima, ima i puno izazova koji dolaze s odabirom ove karijere. Kao što je već spomenuto, nije lako ući u svijet voice actinga i uspostaviti se kao uspješan profesionalac.
„Bitno je da držiš svoj neki personality u tome. Voice actore traže klijenti, odnosno korporacije/marketinške agencije koje te zovu i traže samo ako te prepoznaju. Za mene je prvo bilo intenzivno guranje i pokušavanje ući u industriju. Morao sam biti uporan, konstantno vježbati i najviše od svega: biti strpljiv. Jako je teško ući u krug voice actinga“, objasnio je Dooks.
Jelena je i istaknula važnost društvenih mreža koje omogućuju povoljnije povezivanje s potencijalnim klijentima jer omogućuju lakše prezentiranje svojih talenata na kreativan način. Pojavom novih medija omogućilo se izlaganje vokalnim vještinama i pružanje osobnijeg pristupa publici. Kako su svjetovi glazbe i voice actinga uvijek bili isprepleteni, ali danas, zahvaljujući prisutnosti na društvenim mrežama, talentirani pojedinci imaju brži put do prepoznavanja.
„Budimo realni, neće te nitko zvati ako ni ne zna da postojiš. Treba iskoristiti prednost društvenih mreža za vlastitu promociju. To je i meni pomoglo za generiranje novih spikerskih poslova“, objasnila je.
No, budući da taj posao često iziskuje velike glasovne napore, treba znati izabrati boju glasa koja ne šteti glasnicama, a za to je potrebno puno vokalnih vježbi i prakse kako bi se ovladalo tehnikom te održalo glas zdravim i u radnoj formi. Istaknula je i to da, kao i u svakom drugom poslu, dođe do presinga oko rokova isporuke, posebno kod crtića koji se snimaju u nastavcima pa nekad iziskuju snimanje satima u komadu da se sve stigne što zna dovesti do vokalnog zamora.
„Ja sam u svojim početcima, dok još nisam dobro savladala tehniku, često bila promukla zbog nepravilnog naprezanja glasnica. Kasnije sam uz praksu usavršila tehniku i počela ispravno koristiti glas, zato danas mogu satima pjevati i pričati „dječjim“ glasom bez oštećenja glasnica“, rekla je.
Glazbenici s druge strane mikrofona: Jesu li u prednosti?
Voice acting privlači mnoge glazbene umjetnike zbog svoje kreativnosti, raznolikosti, slobode izražavanja i zbog mogućnosti proširenja umjetničkih horizonata. O obogaćivanju karijere i ostvarivanja veće umjetničke satisfakcije nije ni potrebno govoriti. To je poziv koji zahtijeva istinsku predanost, konstantno vježbanje i neumorno usavršavanje – upravo poput glazbe. Naravno, postavlja se i pitanje: što motivira glazbenike da se upuste u svijet voice actinga?
„Puno je sličnosti u oba zanimanja, a vokalne pripreme i vježbe, razgibavanje glasa i vokalna higijena, samo su neke od njih. Izvođači u obje svrhe koriste svoj glas kao instrument. Glas se koristi kao osnovno sredstvo izražavanja i kanaliziranje vlastite kreativnosti i umjetničke izražajnosti. Dosta je isprepleteno – i jedni i drugi su vokalni profesionalci i umjetnici, za oba zanimanja moraš imati talent, sluh, fleksibilan glas, strast, osjećaj za ritam“, rekla je Jelena.
Također, ona smatra da su glazbenici u prednosti u voice acting industriji upravo zbog toga što imaju sluha, vještinu prilagodbe glasa i izražene emocije. Navela je da sve to uvelike pomaže i u glasovnoj glumi te uživljavanju u uloge, posebno ako se radi o pjevačkoj ulozi.
Zna se da brojnim glazbenicima glazbena industrija predstavlja nepredvidljiv i često nestabilan prihod jer ovise o angažmanima, prodaji albuma ili koncertima. Kao rezultat toga, mnogi glazbenici teže pronalasku srodne karijere koja će im pružiti dodatni prihod i time veću sigurnost. Ne smije se ni izostaviti sigurnost i u pogledu kontinuiranih angažmana. Uspješni voice actori mogu uspostaviti dugoročne suradnje s producentskim studijima, agencijama ili brendovima koji redovito koriste njihov glas. To može glazbenicima osigurati redovite poslove i veću predvidljivost u njihovoj karijeri.
Dooks je povodom toga naveo kako je prihod zasigurno jedna od motivacija. „Ima užitaka u voice-actingu, ali kako je dobro plaćeno rasterećuje te po tom pitanju kao glazbenika. Ne može svako biti voice actor, jedna je stvar pred mikrofonom dobro zvučati a drugo kroz naraciju. To je nešto što se uči, a možda su čak i glumci u prednosti u ovom slučaju“, objašnjava.
Na samom kraju, istaknuo je koliko je duboko ukorijenjena glazba u njegovom poslu kao voice actoru. Čak i dan danas kad čita naracije, njegova glazbena strana ne blijedi: „Često mi u voice actingu kažu: nemoj repati, nego čitaj!“