Drito iz Boćarskog: 15 sati apsolutnog kaosa na najvećem Dritu do sada
Nekoliko tisuća posjetitelja Boćarskog doma u Zagrebu ovaj vikend bili su svjedoci najboljeg što regionalna hip-hop scena nudi, manifestiranog u apsolutnom kaosu. Ako nešto možemo zaključiti o obujmu svakog novog Drito festivala već prilikom same najave, to je onda da će on biti veći, masivniji, posjećeniji i sveobuhvatniji od prethodnika.
Isti princip ponovio se i na Dritu iz Boćarskog, koji je daleko najveći Drito festival po svim parametrima. U dva dana nastupilo je preko 20 izvođača, nastupi su ukupno trajali petnaestak sati, a sam događaj bio je rasprodan tjednima prije početka.
Već prilikom čekanja u podužem redu za ulazak u dvoranu osjetila se napetost u zraku. Šarolika publika jedva je čekala ući i poslušati svoje idole. Nije bilo velikog odstupanja od satnice i kašnjenja, što je ipak krucijalno za organizacijsku izvedbu ovako masovnog događaja.
Novi i stari trap obilježili prvi dan festivala
Prvi dan otvorio je zagrebački veteran Khan uz podršku Zija Kalifate kao pomoćnog vokala i El Maara za DJ pultom. Iako je s nastupom krenuo poprilično rano, već u 18:30, dobar dio publike već je zauzeo svoje mjesto i spremno pozdravio Khana. Nastup je odradio profesionalno i na zavidnoj razini pokazavši kako godine iskustva igraju bitnu ulogu u live performansima. Zagrijao je publiku svojim uspješnicama poput “Como Pablo”, “Čika Kure” i “Na bloku”, dokazao kako još uvijek ima energije za odraditi odličan nastup te prepustio binu kraljici stila.
I princezi svemira. Naravno, riječ je o Mimi Mercedez. Već pred sam početak njenog nastupa, prostor je bio prilično ispunjen, a Mimi je u četrdesetpetominutnom nastupu zagrijala masu za ono što je slijedilo – kaos, kaos i još kaosa. Također je dokazala da joj ne treba nitko te je većinu vremena na pozornici bila solo, bez DJ-a, popratnog vokala, plesača itd. Tek joj se usred nastupa već tradicionalno pridružila sestra, Olgenc, koja je spremno ispratila Mimi plesanjem i divljanjem po pozornici. Dok je izvodila svoje kultne klasike kao što su “Kleopatra”, “Učiteljica ljubavi” i “Finansijski fetiš”, posjetitelji su bili već dobro zagrijani i u fazi delirija. Jedan mladi fan joj je poklonio tangice, što je Mimi spremno prihvatila, zahvalila te spomenula kako nije prvi put da je dobila takav poklon iz publike. Remiksiranom verzijom „Patika za trčanje“ sumirala je nastup te se odjavila s bine.
Mladi beogradski kolektiv, Crni Cerak, u posljednjih nekoliko mjeseci doživljava veliki uspon. Ovom prilikom odradili su premijerni nastup u Hrvatskoj i to sa stilom. Iako su još uvijek prilično mladi, energičnim nastupom demonstrirali su kako posjeduju iskustvo i vještine potrebne za kontrolu brojne mase. S njima na nastup nije mogao doći Seksi, vjerojatno najprepoznatljivije lice kolektiva. No, dečke to nije dalo smesti. Spremno su izveli većinu repertoara, a reakcija publike bila je fenomenalna. Tijekom njihovog nastupa zavladala je prava reperska atmosfera, ruke su bile u zraku i išle gore-dolje. Dečki su ovim nastupom pokazali kako možemo u budućnosti očekivati velike stvari od njih, a mi jedva čekamo ispratiti njihov glazbeni put.
Nakon reperske atmosfere u kojoj su mladi Beograđani ostavili publiku, bilo je vrijeme da se ta atmosfera pojača ogromnom dozom ludila. Na binu je izletio Grše s “Badr Hari”, uspješnicom koja mu je dala velik vjetar u leđa i ubrzo ga lansirala u sam vrh regionalne hip hop scene. Na pozornici su mu društvo pravili članovi Blockstar Digital etikete – Dani, kao prateći vokal, i El Maar iza DJ pulta.
Razina kaosa koja zavlada kada Grše krene izvoditi svoje najveće hitove teško je prenosiva riječima. Moshpitovi i skakanje praktički ne prestaju, pive lete po zraku i zbilja je teško ostati ravnodušan (i suh). Veliki pozdrav i kralju koji je nasumično izvodio breakdance na podu prije samog moshpita.
Izveo je Grše svoje najveće uspješnice s prva dva albuma, kao i posljednji singl “Mamba”. Kad su uslijedili prvi taktovi “Prvaka”, na bini su se prvi put u večeri pojavili opaki momci iz Kozari Boka – 30zona. Pred sam kraj Gršinog nastupa na pozornici mu se pridružio i Bore Balboa. Momci su Gršin dio zaključili zajedničkim uspješnicama “Pun kurac para” i “Bura i nevera”, a Grše je pristojno zahvalio publici i vratio im nazad ljubav koju mu bezuvjetno pružaju.
Ostao sam dojma da je atmosfera među publikom bila na razini najvećeg kaosa upravo tijekom nastupa brodaričkog mac daddyja. Na krilima posljednjeg albuma I V A N te velikog samostalnog koncerta koji je održao krajem veljače u Tvornici Kulture, Bore je, uz pomoć DJ-ice Niki Peducci, prepun samopouzdanja odradio nastup.
Odabrani hitovi s albuma Šarena Močvara Bezakonja 2, Mercedes City“ i I V A N prošli su odlično, a publika je znala svaku izvedenu pjesmu od riječi do riječi. Prilikom njegovog nastupa na vidjelo je proizašao i poseban odnos koji Bore ima s fanovima. Taj odnos najbolje bi opisali upravo sljedeći stihovi uspješnice “N.N.N.S.” s posljednjeg albuma – „Blaka Gang, to su moja braća sva“ i „Di su moji ljudi? Sve šta radim, radim zbog njih“. Očekivano, najveći kaos dogodio se prilikom stvari „Mo Salah“, a Bore nas je za kraj nastupa iznenadio te izveo još neobjavljenu, remiksiranu i plesnu verziju spomenutog hita.
Nakon Bore, na red je došao Vojko V, uz podršku DJ Vrha. Zbilja je impresivna činjenica da Vojko s prilično sličnim repertoarom pjesama već nekoliko godina bez problema puni najveće koncertne prostore diljem regije. To samo pokazuje kolika je zvijezda i faca u očima publike.
Također je fascinantno koliko dobro tijekom cijelog nastupa drži publiku pod kontrolom. Što god im poruči s pozornice, publika to spremno prihvati. Apsolutni bog. U potkošulji je, ispijajući Jack Daniels iz boce, izveo najveće solo hitove, ali i one Dječaka i Kiše Metaka.
Na “Narodnoj” je cijela dvorana spremno nazdravila s Vojkom, s Gršom je izveo stvar “Mamići”, a nije propustio ni izvesti freestyle između pojedinih stvari. Za sam kraj nastupa uslijedila je “Ne može” preko matrice stvari “Sandstorm” od Darudea, na kojoj je zavladao apsolutni show, kako među publikom, tako i na bini.
Oko 23 sata na binu se popeo Gzuz, globalna hip hop zvijezda iz Hamburga. Podršku na bini pravili su mu kolege iz 187 Strassenbande kolektiva. Iako je njegov drugi nastup pred zagrebačkom publikom ponovno prošao fenomenalno, osjetio se blagi pad atmosfere i (vjerojatno) umor od strane publike.
Bilo kako bilo, Gzuz se nije dao smesti, glasno je prilikom nastupa skandirao „Hrvatska“ i „Zagreb“ izvodivši svoje najveće uspješnice poput “Was hast du gedacht?”, “Warum”, “Späti” i slične, koje sve redom broje višemilijunske preglede. Gzuz je ovim nastupom pokazao zašto uživa status svjetske zvijezde. Količina energije, samopouzdanja, adrenalina i tvrdoće kojom ovaj reper odiše zbilja je upečatljiva i inspirativna.
Nakon njemačke tvrdoće došlo je vrijeme za onu lokalnu. Shin i Galaš iz 30zone izletjeli su na binu s maskama preko glave i već s time raspametili publiku. Ubrzo se pomalo uspavana publika razbudila, a među njom je zavladalo stanje anarhije. Moshpitovi ponovno nisu prestajali, a kao gosti su im se pridružili Merula na stvari “Barrichellos”, Mimi na zajedničkom hitu “Kume” te KUKU$ na posljednjoj uspješnici “Debili”. Kao odjavna stvar poslužio je nešto mirniji singl “Geto”, prilikom čijeg izvođenja su svi mobiteli i upaljači bili u zraku kreirajući time intimnu atmosferu.
Kraj prvog dana potpune ludnice zatvorili su High5. Visoka petorka još jednom je izašla iz zaslužene mirovine te pokazala kako stari trap još uvijek živi među fanovima. Publika ih se svaki puta prilično zaželi, a to je bio slučaj i u petak pa su tako sve uspješnice sjajno ispraćene od strane publike. Poseban moment nostalgije bio je kada su im se na bini pridružili KUKU$-i. Dečki su na savršen način zatvorili prvi dan festivala, a umorna publika pohrlila je na daljnje partijanje ili zasluženi odmor.
„z++ kao apsolutni pobjednik večeri“
Drugi dan dvodnevnog spektakla započeo je u nešto mirnijoj atmosferi, a otvorila je mlada reperica Muha. Reperica prilično zanimljivog stila ostavila je tremu po strani te spremno pokazala svoje izuzetne vokalne sposobnosti i interesantan flow. Prilično dobar izbor za probijanje leda drugog dana.
Pojava Dine Blunta na pozornici izazvala je ogromnu euforiju u publici. Kako i ne bi, kada se Dino na početku nastupa doslovno popeo na DJ pult i tako repao. Reper koji svojim vizualnim identitetom izgleda prilično primamljivo, izveo je većinu stvari s Big Blunt Theory albuma. Na pojedinim stvarima pridružili mu se Swana, a s Hiljsonom Mandelom izveo je “On My Neck” i “Bebica remix”. Tijekom njegovog nastupa, dvorana je već bila dupkom puna, a publika je bila spremna ponoviti i nastaviti s kaosom od prethodnog dana.
Nakon Dine slijedio je ponovno nešto mirnije vibe koji je publici pružio još jedan izvođač iz Beograda – Surreal. Iako je tijekom nastupa imao manjih tehničkih problema s mikrofonom i zvukom, nije se dao pokolebati te je uz podršku Rođenog izveo neke od najvećih uspješnica. Naravno, fanovi su najbolje reagirali na “Bode Miller”, koju je izveo zajedno s KUKU$-om.
Perspektivna beogradska R&B glazbenica, tam, već je nastupila na Dritu, ali onome iz MSU-a 2020. godine. Ponovno je imala prilično kratak performans, ali je prilikom njega zagrebačkoj publici pružila atraktivan nastup. Valja spomenuti kako se prilikom istog broj fanova pred pozornicom nešto smanjio. Ipak, glazbenica je stvari koje je izvodila popratila izazovnim plesom te je na taj način uspjela zaintrigirati dio publike.
Poslije tam uslijedio je teški pop punk moment. Ružno Pače, Sjena i Luzeri (Goca R.I.P. i Dipsi) nabrijali su publiku do samog vrhunca. Ubrzo su pive opet letjele po zraku, a na stvari poput “Tvoj Heroj” i “Oči crvene” nitko nije mogao ostati ravnodušan. Luzeri su se predstavili ispred veće publike, a izveli su i novoizašlu stvar “Suze” u suradnji sa Sjenom. Pomalo je neočekivan i iznenađujuć bio izostanak potencijalno najvećeg hita Pačeta i Goce, “Ispod mosta”.
Prije izlaska splitskih aseva TTM-a na binu, publika je bila toliko nestrpljiva i željna vidjeti ih da su počeli dozivati njihovo ime kako bi ih ubrzali u dolasku na binu. Pari i Bogo su se ubrzo pojavili na opće oduševljenje svih prisutnih. Uz podršku El Maara za DJ pultom, izveli su većinu hitova s Kabarea i Litnji Lipi EP-a. Uvjerljivo najbolje ispraćena bila je stvar “MDMA”.
U jednom trenu na bini su im se pridružili Dani, koji je izveo još neobjavljenu “Mbappe Freestyle”, i Olgemc, koja je izvela “Rakiju pijem”. Potrebno je spomenuti i pohvaliti dečke na velikom napretku u izvedbi uživo naspram prvog pojavljivanja na Dritu iz MSU-a 2020. gdje je trema bila prilično vidljiva, pa je samim time i izvedba bila nešto lošija. No, po svemu viđenom, čini se da dečki više nemaju trunke treme i odlično pokazuju kako se to radi.
BUNTAI su otvorili nastup uspješnicom s posljednjeg albuma, “Miris plastike”. Za vrijeme entuzijastičnog nastupa, neprestano divljajući po pozornici, otpjevali su najpoznatije stvari. Izveli su “Antun Bauer”, nažalost bez Palca, ali im se zato u jednom momentu pridružio bivši član grupe, Tajo.
On i Yung Bude nedavno su izbacili kratki EP “Radne navike” pa su ovom prilikom izveli istoimenu stvar. Na “Nacrtana” i “Njen svijet” zavladala je romantičnija atmosfera pa je cijeli prostor bio ispunjen svijetlima od bljeskalica i upaljača. Ubrzo su im se pridružili i Goca i Hiljson, pa su tako izveli “Roxtar”, a Goca je savršeno sumirao situaciju ovoga vikenda na Dritu s rečenicom: „Ovo je najveći show u Zagrebu“.
Nastup KUKU$-a protekao je u duhu novijih, ali i starijih hitova. Prilikom njihovog nastupa publika se potpuno raspametila, a činilo se kako su samo njih čekali. U kakvom je stanju bila publika najbolje opisuje činjenica da je nečija tenisica uspjela završiti na bini kod Hiljsona. Iako je na svaku stvar odaziv publike bio genijalan, “Medalje” i “Oće kurac” posebno su dobro protekle.
Gost iznenađenja bio je Super Chronik iz grupe Shira Rodbina, s kojim su izveli stariji hit “Mlade kmice”. Ipak, najveće iznenađenje njihovog nastupa bila je Hiljsonova najava albuma Mandela Efekt, čiji je izlazak najavio za sredinu svibnja. Dečki su nastup zaključili s izuzetno euforičnom izvedbom stvari “Debili” s 30zonom i prepustili binu ostalim kolegama.
Kada bi se morao odabrati pobjednik večeri, u ovom slučaju to bi definitivno bio z++. Publika je tijekom nastupa njega i Massima Savagea bila daleko najglasnija te je bez greške pjevala svaku izvedenu pjesmu.
Momci zapravo uopće ne moraju ni pjevati, dovoljno je da stanu na binu, rašire ruke i publika bi bez problema otpjevala cijeli koncert umjesto njih. Najbolji dokaz tome je izvedba “Belog Manastira” koju su dečki prepustili upravo publici. Tijekom pjesme nisu uopće pjevali, a publika je od riječi do riječi perfektno otpjevala jedan od najvećih hitova dvojca.
Iako ljeto još nije ni počelo, z++ nije propustio izvesti “Ljeto već je gotovo” i “Dijamante”, a brzo se na bini ponovno našla nečija tenisica. Na stvari “Moshpit” uslijedio je, logično, moshpit, potencijalno jedan od najvećih na cijelom festivalu.
Priliku za zatvoriti najveći Drito do sada dobili su friški dobitnici Porina za najbolji hip hop album 2021. godine. O razini uzbuđenja, kaosa i ludila koja zavlada prilikom pojave Krankšvestera na bini ne treba puno govoriti. Vjerujem kako ne postoji previše ljudi koji se do sada na neki način nisu susreli s eksplicitnim dvojcem.
3ki stil i Sett pokazali su kvalitetu i iskustvo te su s razlogom zadržali većinu posjetitelja do samog kraja koncerta. Dvojac nije propustio izvesti “Bejrut” s Massimom, a hitovi poput “Gabera” i “Ružne ribe jebu se ko zmajevi” postale su neizbježne za live izvedbu. Odličan odabir izvođača za zatvoriti festival.
„Najbolji Drito do sada“
Za sam kraj, svakako je bitno napomenuti utjecaj Drita na kompletnu regionalnu scenu. Svaki festival, u kakvom god izdanju bio, rasproda se nevjerojatnom brzinom. Interes publike je na fenomenalnoj razini, a gotovo uvijek se u zadnjim momentima traže karte viška te razni načini za prisustvovanje, odnosno ne propuštanje ovakvih spektakala. Zaista je velik i značajan trag koji Drito festivali ostavljaju na publiku.
U dva dana totalnog raspašoja, oboreni su svi rekordi u brojnosti publike (Goca R.I.P. je prilikom nastupa izjavio da je tri tisuće ljudi prisutno), ali i izvođača koji su se ukazali na bini. Koliko mlađoj publici znači biti na ovakvim koncertima i vidjeti svoje heroje najbolje opisuje situacija u kojoj se mlađa obožavateljica Dine Blunta doslovno rasplakala od sreće nakon što se fotografirala s njim poslije njegovog nastupa.
Važno je pohvaliti i organizatore festivala koji su na odličan način odradili svoj posao i pružili publici najveći Drito do sada. Uopće ne sumnjamo da će neko iduće izdanje biti još masivnije. Za kraj ćemo citirati z++-a i njegovu izjavi prilikom nastupa: „Ovo je najbolji Drito do sada. Svake godine je sve jače i jače. Do godine će vas biti još više“. Bravo, ekipa, vidimo se na sljedećem Dritu.