Ljetni glazbeni kamp Orkestra mladih glazbenika
Orkestar mladih glazbenika udruga je koju su 2017. godine pokrenuli studenti Muzičke akademije u Zagrebu. Udruga je u međuvremenu prerasla u širu Organizaciju mladih glazbenika (OMG), koja danas obuhvaća više sekcija, od kojih orkestar i dalje čini jednu od najaktivnijih. Ideja u pozadini osnivanja orkestra bila je pružiti kolegama glazbenicima profesionalno iskustvo koje se zajednički gradi ne samo svirački, već i samostalnom organizacijom i upravljanjem udrugom koja počiva na demokratskim načelima.
Ljetni glazbeni kamp
Orkestar je u mladom dirigentu Matiji Fortuni prepoznao svog mentora i voditelja, a Fortuna je povratno odlučio podržati potencijale koje ovako koncipiran orkestar nudi, pa je preuzeo njegovo ravnanje 2020. godine. Slijedeći svoj kredo, Orkestar je u suradnji s maestrom Fortunom, a u tjednu između 4. i 9. srpnja 2022., u Križevcima održao prvi Ljetni glazbeni kamp Orkestra mladih glazbenika na kojem je sudjelovalo četrdesetak glazbenika.
Kamp je funkcionirao podjelom na sekcijske probe sa zasebnim mentorima, nakon čega su uslijedile tutti probe orkestra. Sa sekcijom drvenih puhača radio je Mario Komazin, limenih puhača Miro Saje, gudača Vlatka Peljhan, a s udaraljkašima Josip Konfic. Probe su se održavale u Glazbenoj školi Alberta Štrige Križevci, a uvježbavan je operni i operetni program 18. i 19. stoljeća. Po završetku kampa održana su dva koncerta: u petak 8. srpnja održan je koncert u Križevcima na kojem je uz orkestar nastupila sopranistica Gabriela Hrženjak, i u subotu u Štrigovi, gdje su uz orkestar nastupili solisti Ivana Lazar, Branka Tkalčić, Filip Filipović i Miljenko Turko.
U razgovoru s trima organizatoricama kampa, tajnicom OMG-a Editom Kolovrat te tajnicom i pročelnicom orkestra Klarom Ćavar i Suzanom Komazin, otkrivamo da je riječ o višegodišnjoj ideji čija je realizacija čekala kraj pandemije. Vodstvo organizacije je prošle godine raspisalo projekt za realizaciju kampa, a na prijedlog maestra Matije Fortune, rodom iz Križevaca, taj grad je prihvaćen kao lokacija kampa. Uz sredstva Ministarstva kulture koja su pokrila tek dio potreba organizacije, za provedbu ideje upregnute su i lokalne snage, od potpore Grada Križevaca, preko gradskih institucija i udruga, do sponzorstava lokalnih poduzetnika.
Osnaživanje mladih orkestralnih glazbenika
Koncept glazbenog kampa oslanja se na ideje već otprije prisutne u hrvatskome glazbenom obrazovanju. Sličan koncept, umjetničkog usavršavanja za vrijeme ljetnih praznika, slijede ljetne škole i seminari drugih organizacija od kojih neke djeluju već desetljećima. Ono po čemu se Ljetni glazbeni kamp Orkestra mladih glazbenika razlikuje jest da je ovaj orkestralni kamp, bez obzira na neke izmjene sastava, prvenstveno namijenjen članovima udruge Organizacije mladih glazbenika.
Riječ je o kampu koji mladi glazbenici organiziraju jedni za druge, za potrebe vlastitog usavršavanja, kao i davanja prilike drugim kolegama da se upoznaju s orkestralnim repertoarom koji nisu imali prilike raditi tokom studija. Kamp je, dakako, i prilika za druženje i povezivanje, a pokazao se i kao odskočna daska za kasnije orkestralne karijere pojedinih svirača. Članovi Orkestra će objasniti da su mu se pridružili ne bi li u prijateljskoj atmosferi naučili profesionalnu orkestralnu etiketu i stekli iskustvo izvedbe orkestralnih djela koja se najčešće traže na audicijama, čime orkestar zapravo kompenzira nedostatke obrazovnog sistema, pa i svijeta profesionalnog glazbeništva.
Kamp je dobra prilika za druženje i povezivanje, a pokazao se i kao odskočna daska za kasnije orkestralne karijere pojedinih svirača
Struktura upravljanja i funkcioniranja Orkestra mladih glazbenika je također bitno drugačija od one uobičajene u profesionalnim orkestrima. Premda svaka organizacija počiva na barem djelomičnoj hijerarhiji, voditeljice udruge su mi objasnile da u odabiru repertoara za nastupe sudjeluje cijeli orkestar. Krajem svakog projekta upisuju se želje i prijedlozi o kojima se, u konzultacijama s dirigentom, zajednički odlučuje.
Članovi orkestra imaju i svojevrsnu edukacijsku misiju koju su demonstrirali tijekom kampa u Križevcima, kad su u srijedu, 6. srpnja, na livadi ispred crkve Sv. Marka Križevčanina, održali nastup komornih sastava, hrabro se noseći s predstavljanjem ozbiljnoga glazbenog programa na improviziranoj pozornici, okruženoj prometnicama kojima su povremeno prolazili traktori i kombajni, pred publikom različitog raspona pažnje.
Natjecateljski duh vs. suradnja
Posjetitelju tog ili nekog drugog koncerta orkestra može se učiniti da je ono što čuje – podrazumijevajuće. Da se podrazumijeva da se mladi umjetnici udružuju u orkestre mimo svog fakulteta ili institucije zaposlenja te da do visoke razine uvježbaju odabrani orkestralni repertoar. Iza zvučne slike izvedenog repertoara krije se, međutim, ne samo puno odricanja te zrelog i samostalnog rada ovih mladih ljudi, već i vrlo posebna pedagoška etika i aktivizam koji joj želi dati prostor.
Nije tajna da je svijet klasične glazbe često kompetitivan, a izvedbena pedagogija nerijetko njeguje natjecateljski duh nauštrb suradnje. Tako se u nastojanju da se nadarene mlade ljude izgradi u individualne umjetnike, često zaboravi na vrijednosti koje mladoj osobi donosi odmicanje fokusa od samoga sebe, prema komunikaciji s drugima i gradnji boljeg društva. Unutar okvira svojih djelatnosti, Orkestar mladih umjetnika nastoji upravo to.
U nastojanju da se nadarene mlade ljude izgradi u individualne umjetnike, često zaboravi na vrijednosti koje mladoj osobi donosi odmicanje fokusa od samoga sebe, prema komunikaciji s drugima i gradnji boljeg društva
Bilo je zadovoljstvo primjećivati napredak orkestra kroz otvorene prozore Glazbene škole, koji je iz dana u dan očigledno rastao. Aktivistička i pedagoška potka ove organizacije očito daje rezultate koji su bili čujni i na koncertu Orkestra u petak 8. srpnja, na kojem su osjetno uživali i glazbenici i dirigent i publika. Orkestar postiže se da je njegov efekt, kako zvučni, tako i aktivistički, više od zbroja vlastitih dijelova, odnosno više od sekcija gudača, puhača, udaraljkaša… pa i više od orkestra.