27
stu
Izvještaj

Prvi dan

MAKK 2022. - usmjeravanje pažnje na nove pojave i fenomene na domaćoj kreativnoj sceni

MAKK 2022.

MAKK 2022. /Filip Kovačević

share

Deseta po redu Međunarodna autorska kreativna konferencija MAKK, u organizaciji stručne službe ZAMP Hrvatskoga društva skladatelja i Hrvatskoga društva za autorsko pravo, u ovome se svojemu izdanju fokusirala na budućnost.

U dva dana, 24. i 25. studenog, u Muzeju za suvremenu umjetnost u Zagrebu sve se vrtjelo oko pitanja kako će glazba i glazbena industrija izgledati 2032. godine, kakva ćemo stilska kretanja u tim vremenima moći pratiti, putem kojih medija i platformi, u kontekstu kakvih promjena u glazbeničkim i autorskim profesijama.

Pod motom „Budućnost kreativnosti“ ovogodišnji je MAKK za struku i zainteresiranu javnost priredio stručna predavanja, prezentacije novih institucija i aktivnosti, kreativne radionice, ali i glazbeni dio.

MAKK 2022. - Voxford

MAKK 2022. – Voxford/Filip Kovačević

Iako je moto konferencije, kao i program, bio okrenut budućnosti, predsjednik Hrvatskoga društva skladatelja Mladen Tarbuk u svojemu je pozdravnomu govoru naznačio da se o budućnosti ne može govoriti ukoliko se dobro ne poznaje prošlost. Koncizno i usmjereno, govorio je i o kontekstu promjena koje je pandemijska situacija prouzrokovala, o nužnosti pomoći i zajedničkoga djelovanja u izazovnim vremenima, kao i o nekim zanimljivim trendovima koji potencijalno mogu govoriti o široj slici konzumacije umjetničkih sadržaja ili čak društveno-estetičkomu zeitgeistu.

Izdvojit ću podatak prema kojemu je udio novoga repertoara koji se sluša u popularnoj glazbi sve manji i manji, trend koji je do sada bio rezerviran za klasičnu glazbu, a što je, u konačnici, klasičnu glazbu i učinilo – klasičnom.

U službenomu odsustvu ministrice kulture Nine Obuljen Koržinek, njezin zamjenik i državni tajnik, Krešimir Partl, osvrnuo se na usku vezu Ministarstva kulture i medija RH i MAKK-a, pojasnivši i strategije i korake koje je ministarstvo poduzelo kao vid podrške umjetnicima.

MAKK 2022.

MAKK 2022./Filip Kovačević

Predavanje Frane Šesnića iz ZICER-a (Zagrebački inovacijski centar) dalo je dobar uvodni impetus konferenciji, u stručnoj kontekstualizaciji pitanja potencijala, znanja, daljnjega učenja, rizika i novih tehnologija, a što će u budućnosti biti od sve većega značenja umjetničkim i kreativnim sektorima.

Velik potencijal Šesnić vidi u crowdsourcingu, odnosno tješnjemu međusektorskom i disciplinskom djelovanju, praksi koja je u ovomu trenutku, prema njegovu mišljenju, gotovo nepostojeća.

Panel diskusija „Kamo ide streaming” okupila je Bojana Mušćeta (Glazba.hr), Ivu Jagnjića, kantautora i gitarista grupe Dalmatino, Franu Šesnića te Nenada Marčeca, glavnoga direktora HDS ZAMP-a. Osim Jagnjića, koji je govorio iz perspektive nevjerojatnoga uspjeha koji je Dalmatino posljednjih godina doživio na društvenim mrežama i streamovima, ostali su sudionici, svatko iz svojega ugla, nastojali kontekstualizirati prakse digitalne reprodukcije.

Nenad Marčec upoznao nas je s brojkama, najsvježijim studijama, praksama te hrvatskom situacijom i njezinim regulacijama monetizacije i zaštite autorskih prava. Bojan Mušćet temi je pristupio iz sociološko-kritičke paradigme, osvrnuvši se na današnju žanrovsku nepreglednost i nemogućnost klasifikacije preferencija. Streaming je, reći će, glazbu deklasificirao i oduzeo joj njezin supkulturni kapital.

Po pitanju budućnosti pak, skupa s Mušćetom, Nenad Marčec predviđa malo vjerojatan pad ili zasićenje digitalno posredovanim sadržajima, a što je Bojan Mušćet još i zaoštrio komentarom koji je ujedno i sasvim jasna uputa, kazavši da „tko ne ide s vremenom, ode s vremenom“.

MAKK 2022.

MAKK 2022./Filip Kovačević

Na MAKK-u je predstavljen i sasvim novoosnovani Ured za izvoz glazbe Hrvatska (We Move Music Croatia), s nekima od čelnih ljudi koji su o Uredu govorili: Dražen Baljak, Frane Tomašić i Davor Drezga. Organizacija nastoji usmjeravati i konkretnim mjerama pomagati umjetnicima koji imaju aspiracije plasirati se na međunarodnoj sceni, facilitirajući ključne kontakte, šaljući umjetnike na showcase festivale i općenito im pružajući logističku, pravnu i financijsku pomoć.

MAKK 2022.

MAKK 2022. – We Move Music Croatia/Filip Kovačević

Sljedeća panel diskusija, s temom „Deset godina od danas” okupila je mlade, cutting edge autore i glazbenike, uz moderaciju Borisa Jokića, pokazavši se, opravdano, kao najvibrantnija sesija prvoga dana konferencije. Miach (Mia Čičak), kantautorica i pjevačica, zatim pjevačica Domenica Žuvela, solo rap izvođač i član grupe Kuku$ – Hiljson Mandela (Ivan Hilje), skladatelj, aranžer i multiinstrumentalist Mak Murtić; Fran Vasilić – glazbena internet senzacija te Roko Crnić, glazbeni autor i član jednoga od najuspješnijih mladih bendova ‘nove generacije’ – Porto morto.

MAKK 2022.

MAKK 2022./Filip Kovačević

Uz klasična pitanja o početcima svakoga od sudionika panela, odgovore koje su okupljeni imali priliku čuti ni po čemu nisu bili klasični, nego su svjedočili upravo o tome zašto su uspjesi i brojke koje ovi mladi ljudi imaju iza sebe – takvi kakvi jesu. Pitanja žanra, estetike, publike, zarade, izazova koje rascjep digitalno-analogno, ali i tradicionalno-medijsko nasuprot potencijalu društvenih mreža nudi, postavili su okvir u kojemu se na fantastično plastičan način, kroz prezentnost svih sudionika, demonstriralo što Hrvatska ima dati ne samo glazbeno nego i intelektualno.

MAKK 2022.

MAKK 2022./Filip Kovačević

Strani prezenter MAKK-a ove je godine bio Doron Medalie, insiderska figura Eurosonga te autor pobjedničke pjesme 2018. za Izrael. U prezentaciji naslovljenoj „It’s not the song – it’s the story”, Medalie nas je proveo izraelskom (pobjedničkom) putanjom kroz univerzum koji je ESC, ponudivši i širu sliku praksi stvaranja glazbenih hitova.

On je upravo bio i jedan od sudionika zaključne panel diskusije prvoga dana MAKK-a, naslovljene „Hrvatska – pobjednik Eurosonga 2032.“. Medalieu su se na pozornici pridružili posljednja predstavnica Srbije na ESC-u – Konstrakta, zatim Branimir Mihaljević, višegodišnji kantautorski predstavnik Hrvatske na natjecanju; Jacques Houdek, domaći predstavnik 2017. godine te Duško Ćurlić, komentator ESC-a i član hrvatske delegacije natjecanja.

MAKK 2022.

MAKK 2022./Filip Kovačević

Uz moderaciju Milana Majerovića-Stilinovića generirala se živa rasprava među sudionicima, ali usmjerenost pitanja je, doduše, možda više pokrila prošlost i razmijenila iskustva negoli naznačila budućnost i potencijalne buduće korake.

Bogatstvo zanimljivih programa panela nije ostavilo previše vremena za pitanja i sudjelovanje publike u raspravama dok potencijal za daljnji programski razvoj panela svakako nalazimo i u klasičnoj glazbi i to u panel diskusiji o streamingu.

Ipak, ono što MAKK radi sjajno jest osiguravanje poticajne atmosfere za razmjenu kontakata i iskustava, pružanje informacija, kao i usmjeravanje pažnje na sasvim nove pojave i fenomene na domaćoj kreativnoj sceni.

MAKK 2022.

MAKK 2022./Filip Kovačević

Glazbeni intermezzi konferencijskoga programa to su najbolje potvrdili, s novom glazbenom zvijezdom društvenih mreža: a cappella sastavom Voxford, koji su se predstavili s nekoliko medleya, uglavnom aranžiranih za ovu prigodu: od grupe Dalmatino, do Jacquesa, Konstrakte, Hiljsona Mandele ili Frana Vasilića.

Moglo bi Vas zanimati