Hrvatski video spotovi
Kadrovska služba: Porinovih 7
Zadatak Kadrovske službe je sa sedam po sedam jedinica po rundi stvoriti priručnu videoteku potrošne glazbeno-filmske baštine koju čine spotovi
Za početak donosimo vam pregled domaćih video-spotova koji su nagrađeni Porinom. Kako je kategorija Najbolji video broj odnosno video clip uvedena kad i ta diskografska nagrada – 1993. –, tako nam uvid u Porinovu arhivu omogućuje solidan uvod u priču o video-spotovima i njihovoj konzumaciji u Hrvatskoj.
-
DENIS WOLHFART I ADONIS ĆULIBRK – NE TRAŽI LJUBAV
Porinovih sedam ne može bez bar jednog video-spota Denisa Wolhfarta i Adonisa Ćulibrka aka Boytronica, prvih dobitnika Porina u kategoriji Najbolji video-clip. Njihovi hrabri izbori postavili su standarde u domaćoj proizvodnji glazbenih spotova i učinili značajno ulaganje u njih itekako isplativim.
Kipića su dobili 1994. za povijesno znamenit “Tek je 12 sati” i 1995. za “Ne traži ljubav”, još jedan singl s hit albuma Second to none. Sve u vezi tih spotova danas priziva devedesete, ali tada je vrištalo: „MTV!“
Dok je za kulisu spota “Tek je 12 sati” odabran skupi HNK, spot za “Ne traži ljubav” vodio je u srž sirove, urbane estetike – napuštenu zgradu koju je preuzela plesna trupa. Pogledate li spotove za pjesme “Završit ću kao Howard Hughes” (Arsen Dedić), “Zlatne godine” (Gibonni) i “Kao mir” (Boa), koje su im tada konkurirale na Porinu, mogli biste utonuti u san. No kamera i montaža u spotovima ET-ja, u skladu s dance estetikom, na vas će imati suprotan učinak.
-
RADISLAV JOVANOV GONZO – STARFUCKER
Radislav Jovanov Gonzo na Porinu se prvi put pojavio 1996. godine. Tad je konkurirao s dva spota: “Tvoje tijelo” (Tony Cetinski) i nagrađenim “Starfucker” (Psihomodo pop). U prvom je ovjekovječena Nina Morić, i to pet godina prije nego je bljesnula u spotu za pjesmu Rickyja Martina “Livin’ La Vida Loca”, dok je u drugom ovjekovječen podatak da Davor Gobac nije baš uvijek pokušavao izgledati kao član Ramonesa.
Iz dugog niza Gonzovih glazbenih spotova izdvajamo baš taj prvonagrađeni jer se već u njemu vidi suština pristupa koja je proslavila tog tada anonimnog snimatelja i redatelja. Naime i Gonzo je dosta toga posudio s MTV-ja, ali oko za karizmu bilo mu je bogomdano. Surađujući s našim najpoznatijim rock bendovima Gonzo je svoje najbolje spotove napravio kada je zapravo jednostavnim idejama naglasio ono što je bend već nosio sa sobom. To je posebno vidljivo u spotovima “Mene ne zanima” (Majke) i “Apokalipso” (Darko Rundek), perjanicama njegova obimna opusa.
S jedanaest Porina Gonzo je apsolutni rekorder kategorije Najbolji video broj, a prvog i posljednjeg dobio je upravo za spotove Psihomodo popa.
-
GORAN KULENOVIĆ – POLITIKA
Goran Kulenović, redatelj i scenarist TV serija Bitange i princeze i Crno-bijeli svijet, ima dva Porina za najbolji video-spot, a oba je osvojio surađujući s Hladnim pivom. Prvonagrađeni, za “Politiku”, još uvijek je aktualan i šarmantan, danas možda i više nego prije.
Premda vizualno prikazivanje sadržaja samih stihova nije najsretniji pristup izradi glazbenog spota, Politika je uspješan izdanak te struje. Djetinjasto podcrtavanje savršeno pristaje imidžu koji je tada njegovalo Hladno pivo pa je zbog toga ovo spot za anale.
-
ANDREJ KOROVLJEV – PRŽIIII
Struji spotova koji prate tekst pripada i video-spot za pjesmu Ede Maajke “Pržiiiii”, za čiju je režiju 2005. godine nagrađen Andrej Korovljev, nositelj titule najvećeg punkera među redateljima.
“Pržiiiii” je vjerojatno jedan od prvih poznatih deepfake projekata u nas, a nastao je desetak godina prije nego što smo postali svjesni mogućnosti te tehnologije. Kao i u prethodnom slučaju riječ je o spotu koji je s vremenom dobio na vrijednosti.
Montažnim trikovima Edo Maajka je u ovom narativnom spotu postao Denis iz prešućene arhivske građe, a njegova priča teška je poput one filmske o Tomi Zdravkoviću, samo sirovija, iskrenija.
-
GITAK TV – DATA
Među nagrađivanim spotovima TBF-a izdvajamo “Datu”. Za taj je meta-spot, koji istražuje nepodnošljivo plodnu lakoću nabacivanja lošim idejama, komičarska skupina Gitak TV 2010. dobila troglavog kipića.
Za razliku od drugih TBF-ovih spotova, ovaj ne prati naraciju iz pjesme i osim kao glazbeni spot funkcionira i kao jedan od Gitkovih skečeva. Saša, Mladen i mali Vjeko u njemu minimalno, ali dost’ dobro glume. Posebna je to pohvala svojevremeno najboljem od najboljeg sadržaja na hrvatskim internetima i vrhunsko izrugivanje samom formatu promotivnog spota.
-
RINO BARBIR – NE MOŽE
Malo je video brojeva koje možemo smatrati prijelomnima, ali nema sumnje da je posljednji takav u nas bio video-spot za pjesmu “Ne može” Vojka V. Zbog njega je Rino Barbir preko noći postao sinonim za genijalne spotove koji za svjetskim trendovima zaostaju samo po budžetu.
Za razliku od, primjerice, Gonza, koji u svojim spotovima vješto izvlači karizmu iz glazbenika, Barbir barata vizualnim kodom koji je u stanju stvoriti karizmu i tamo gdje je nema u obilju. Spot “Ne može” pokrenuo je unosni dijalog između Vojka V i publike koju taj reper tada nije zanimao te iznova otkrio potencijal upečatljivih glazbenih spotova na prosječnim proizvodima zasićenom tržištu.
“Ne može” je na svoj način potpisao presudu narativnim video-spotovima.
-
FILIP FILKOVIĆ PHILATZ – LAŽU FOTOGRAFIJE
Filip Filković Philatz prošlogodišnji je i trenutno posljednji dobitnik Porina u kategoriji Najbolji video broj. Njegov spot za “Lažu fotografije” djeluje poput uvoda u povijest umjetnosti, male škole gledanja, nevinosti ili naivnosti te izvrsno pokazuje kreativne mogućnosti već spomenutog deepfakea.
Bio je to ujedno četvrti Porin u toj kategoriji za neku Gibonnijevu pjesmu. No, iako su njegovu video-estetiku gradili različiti autori, “Lažu fotografije” lako se uklopio u naglašeno simbolični izričaj splitskog barda. Slično vrijedi za TBF, Hladno pivo, Psihomodo pop i druge za vizualni identitet nagrađene izvođače. Stoga je, osim na redateljske opuse, zanimljivo obratiti pažnju i na to kako glazbeni spotovi jednog izvođača komuniciraju između sebe. Više o tome očekujte u nastavcima. U idućem donosimo izbor spotova nagrađenih na Danima hrvatskog filma.
No prije odjave još nekoliko napomena vezanih uz Porinom nagrađene spotove.
- Uz već spomenute, na popisu onih za čije su pjesme snimljeni nagrađeni ili nominirani spotovi ističu se Let 3, Urban i Rundek.
- Najčešće su nagrađivani spotovi srednjostrujaških rock izvođača te repera, a za spotove nezavisnih izvođača sve do prošle godine nije bilo mjesta u tri nominirana. Led je probio Porto Morto, odnosno Roko Crnić s “Čekam ih.”
- Porina za video broj do danas nije dobila nijedna žena.