ruj
2023

DISKOGRAFSKI DUOPOL

Let 3: Jedina/ŠČ!

Let 3

U razmaku od samo mjesec dana na tržištu su se pojavila dva albuma Leta 3

U svome dobro poznatom stilu interakcije ludog i zbunjenog, Let 3 gotovo istodobno publicirao je dva albuma protiveći se standardnim diskografskim kanonima. Niti su to pravi novi albumi niti su standardna reizdanja, formati objave također plivaju, a opet – ne može se poreći – Jedina je reizdanje njihovog petog albuma objavljenog 2000. godine, a ŠČ! je njihov dugoočekivani album s novim snimkama, prvi nakon 2016. godine

Peti album Leta 3 Jedina bio je korak dalje od fame oko Nečuvenog, CD-a na kome se, kao što i ime upozorava, ne može čuti baš ništa i koji je prodan u više stotina kopija. Na albumu Jedina čulo se štošta, ali ponovo u skladu s imenom – objavljena je samo jedna jedina ploča. I onda su Letovci, poput Vuka Stefanovića Karadžića išli po selima i gradovima kako bi na prigodnim sijelima znatiželjnicima i podržavateljima priuštili javno preslušavanje albuma. Jedina nije dana nikome u ruke, a novinari i fanovi onda su usmenom predajom prenosili dojmove onoga što su čuli.

Nakon višemjesečnog medijskog urnebesa, 2000. godine Jedina je napokon postala dostupna svima na formatu CD-a i to čak u tri verzije koje su se razlikovale u ovitku, u nekoliko pjesama i u njihovome poretku.

Hitovi su postali “Drama”, “Tazi-tazi”, “Golub Dinko”, “Profesor Jakov”, “PNNK” i “999”, a album je Let 3 približio široj publici. Kao gosti na njemu su sudjelovali Neno Belan, Jakša Jordes, Igor Pavlica, grupa ENI, romski orkestar Crni dijamanti poznat kao Pehlin Kings i drugi.

Aktualno reizdanje albuma na dvostrukom vinilu slijedi verziju CD-a koja počinje skladbom “Viola” (ostale dvije počinju s “PNNK”),  a sadrži i dvije pjesme koje su nadodane na drugu verziju: “Agape” i “Serenada”. Treća verzija kao bonus ima skladbu objavljenu na albumu El Desperado, obradu ikoničke skladbe Termita “Vjeran pas”, a na LP reizdanju ta je pjesma zastupljena samo u stihovnom obliku na ovitku. Ovitak sadrži stihove svih pjesma, ali ne i podatke o kreatorima albuma.

Ono što nema na CD-ovima su još dvije verzije hita “Tazi-tazi”, odnosno covera starog hita Belih vrana “Maček v žaklju”. Internacionalna verzija kombinira slovenske, hrvatske, talijanske i engleske stihove, a zaključna verzija je cover te skladbe u kome im se pridružila renomirana slovenska pjevačica Tinkara Kovač poznata po suradnji s Ianom Andersonom (Jethro Tull) i Robertom Plantom (Led Zeppelin, The Honeydrippers). Po svemu sudeći, ta je verzija bila pravljena za kompilacijski album reinterpretacija njihovih pjesama s drugim izvođačima, no završila je na vinilnoj verziji Jedine.

Let 3

Vinilno izdanje albuma Jedina

S Mrletom i Prljom na ovitku odjevenima tek u pseće brnjice, što odudara od tri CD naslovnice, reizdanje Jedineosigurava novo čitanje tog albuma i novo otkrivanje izvrsnih pjesama kao što su “Viola”, “Gambo”, “Serenada” ili “Artemida”, koje su dostojenstveno ostarjele i kojima je novi diskografski format dao novu mladost.

Čak šest pjesama s tog albuma nalazi se i na novom, reinterpretacijskom albumu Leta 3 ŠČ! koji u startu gotovo repetira formativni koncept Jedine: objavljena je naklada od tek 50 CD-ova. Ovoga puta nije riječ o konceptu: album se masovno zavijorio na streaming servisima, a pojavit će se i na LP-ju.

ŠČ! nije još jedna verzija Jedine, nije niti album koji je napravljen za promociju eurovizijskog singla “Mama ŠČ!”, nije niti album dueta, ali je istodobno sve to zajedno. S obzirom na to da je “Mama ŠČ!” žestoko ispromovirana originalom i remiksevima na društvenim mrežama i streaming servisima, sigurno nije bilo potrebno ad hoc realizirati album kome će to biti noseća pjesma ili, možda, na postojeći album nadodati tu pjesmu, kao što je prije 40 godina to napravio Daniel dodavši eurohit “Džuli” na već objavljeni album Bio sam naivan. Tadašnji rezultat? Posrijedi je jedan od najprodavanijih albuma na području bivše Jugoslavije.

Daniel je imao gotov, već objavljen album, dok je Let 3 imao spremnu kolekciju pjesama s drugim izvođačima koje su uglavnom već bile poznate. Tako je u trenutku izdavanja jedina nepoznata skladba bila nova verzija “Ciklame” koju uz Mrleta izvodi njegova obitelj, partnerica Ivanka Mazurkijević i dvije kćeri.

Efekt iznenađenja tako je izostao, a album ŠČ! posveta je karijeri Leta 3 u kome glavnu ulogu imaju aranžmani i interpretacije. Tako ovaj album djeluje kao kompilacija, slična zahvatu s LP/DVD izdanjem Kurcem do vjere/Thank You, Lord. Ne zna se što je, a nije niti bitno.

Let 3

Sve što ste oduvijek htjeli znati o Letu 3 a niste se odlučili slušati nalazi se na albumu ŠČ!

Izdanje će biti upamćeno po neobičnim gostima, no pojedine interpretacije možda će u narodu zaživjeti i intenzivnije nego originali. Posrijedi su ponajprije prpošne verzije skladbi “Golub Dinko” s Vucom (kao “Golub Vaso”), “Riječke pičke” s Marinom Perazić, “Tazi-tazi” s Eliom Piskom (pjesma Eliu stoji kao salivena) te “Glavanovo/Malo sam maka” s TBF-om (druga pjesma s TBF-om – “Izgubljeni” imaju prilično izgubljeni smisao za oba benda).

Na drugoj, pak, ravni nalazi se snimka koja pripada samom vrhu stvaralaštva Leta 3 – verzija skladbe “Sam u vodi” s Terezom Kesovijom. Indikativno, unatoč trijumfalnoj karijeri, pobjedama na festivalima, profesionalnom životu kakvim se malo koji glazbenik može pohvaliti, to je i za Terezu jedan od karijernih vrhova.

Pjesma koju Let 3 baštini iz repertoara Leta 2 svake godine u live interpretaciji dobiva još jedan snažan sugestivan sloj, a u snimljenoj verziji s Terezom Let 3 dobio je ono što je Freddie Mercury dobio s Monserrat Caballé.

Upravo zbog te verzije ovaj album nije tek prigodna posteurovizijska kompilacija, album dueta kakvi su se našli u diskografijama grupe Magazin, Vinka Coce ili Mladena Grdovića ili nabacana kolekcija snimaka za fanove kao što je, na primjer, bio Incesticide grupe Nirvana. Ona je puno više od toga: uputstvo za uporabu novostečenim obožavateljima koji su Let 3 upoznali tek s dva slova.

Singlovi: “999”, “Drama”, “Tazi-tazi”, “Golub Dinko”, “Profesor Jakov”, “PNNK”, “Ciklama”, “Maček v žaklju” (feat. Tinkara Kovač); Jedina

“Mama ŠČ!”, “Golub Vaso” (feat. Vuco & El Combo), “Glavanovo/Malo san maka” (feat. TBF), “Riječke pičke” (feat. Marina Perazić), “Profesor Jakov” (feat. Alen Vitasović & Harmonija disonance), “Tazi-tazi” (feat. Elio Pisak & El Combo), “Drama” (feat. Alka Vuica), “Izgubljeni” (feat TBF & El Combo), “Sam u vodi” (feat. Tereza Kesovija); ŠČ!

Format: vinil (Jedina), stream, CD, vinil u najavi (ŠČ!)