Najbolje po odabiru struke
Porin: 30 pjesama za 30 godina
Prije velike proslave 30. rođendana glazbene nagrade Porin, koja će se održati 28. travnja u zagrebačkom Boćarskom domu, vodimo vas kroz glazbeno putovanje vremenom i prisjećamo se pjesama koje su nagrađene statuom u kategoriji Pjesma godine.
Pjesmu godine birala je struka, glasačko tijelo glazbene nagrade Porin, koje se sastoji od više od tisuću profesionalaca iz domaće glazbene industrije.
1994. “Cesarica” – Oliver Dragojević (Zlatan Stipišić)
“Cesarica” je postala amblematska skladba hrvatske popularne glazbe i ključna skladba koja je Gibonnija transformirala iz sweet rock artista u jednoga od najsnažnijih kantautora na ovim prostorima. Stoga nevjerojatno zvuči da u konkurenciji nije pobijedila na Melodijama hrvatskog Jadrana, no sijaset nagrada koje su uslijedile potvrdile su njezinu zimzelenost. Kad se tome doda činjenica da je i Rod Stewart htio obraditi tu skladbu, onda je višedimenzionalnost “Cesarice” neupitna.
1995. “Sve još miriše na nju” – Parni valjak (Husein Hasanefendić)
Po mnogim parametrima ključna skladba Parnog valjka sublimira svu skladateljsku vještinu Huseina Hasanefendića Husa koji je velemajstorski satkao klasičnu rock-baladu. Snažan emotivni groove izvanserijski je interpretirao Aki Rahimovski i upravo je ta pjesma produljila karijeru benda koji je početkom devedesetih zastao kreativno i komercijalno.
1996. “23. prosinac” – Tony Cetinski (Guido Mineo, Neven Paleček)
Nakon dva albuma gdje je pokazao svoje vrhunske vokalne sposobnosti, Tony Cetinski je bljesnuo na trećem ostvarenju Ljubav i bol. Dva smash hita – “Ja sam zaljubljen” i “23. prosinac” nosila su to ostvarenje, a skladba koju su složiti Guido Mineo, Papageno i sam Tony osvojila je širu publiku.
1997. “Ako me nosiš na duši” – Gibonni (Zlatan Stipišić, Nikša Bratoš)
Kad je nakon prva dva albuma namijenjena odrasloj rock-publici Gibonni promijenio autorski smjer, i u stvaralaštvo počeo ubacivati balade koje se nalaze ispod njegova autorska pramca, bilo je očito kako će njegova karijera biti snažno akcelerirana u mainstreamu. Balada “Ako me nosiš na duši” pomiruje dotadašnja stremljenja i nove autorske obzore i njezin uspjeh bio je neupitan, unatoč boljim singlovima s albuma Ruža vjetrova.
1998. “Apokalipso” – Darko Rundek (Darko Rundek, Luka Žužić)
Solističku karijeru Darko je Rundek započeo razorno: “Apokalipso” je razmreškao sjećanja na fantastična četiri albuma Haustora, ali istodobno pokazao kako može vrlo dobro funkcionirati i među širim krugovima poklonika. Njegova inicijalna publika u to doba je odrasla i zbog rata prebrzo sazrela, pa je objeručke prihvatila hit koji Rundek nije uspio nadmašiti u daljnjoj karijeri.
1999. “Jugo” – Giuliano i Marijan Ban (Tomislav Mrduljaš, Šime Gržan, Jasminka Ursić, Remi Kazinoti)
“Jugo” je Giulianova top-pjesma i vrhunac njegovog repertoara. No, unatoč vrhunskoj interpretaciji sigurno ne bi stekla toliku popularnost da nema recitala Marijana Bana koji je u skladbu unio posve novu dimenziju i to na način na koji su dotad jedino funkcionirali Arsen Dedić i Rade Šerbedžija. Tomislav Mrduljaš našao je svoju šifru kojom je otključao srca publike i operativnih sustava kritike.
2000. “Činim pravu stvar” – Gibonni (Zlatan Stipišić, Nikša Bratoš)
Album Judi, zviri i bestimje iz 1999. obiluje evergreenima, pjesmama koje su definirale i usmjerile zvuk hrvatske pop glazbe novog milenija koji je još dan danas prisutan u radu mnogih autora. Jedna od uspješnica je i “Činim pravu stvar”, a album je nagrađen s čak sedam nagrada Porin.
2001. “Ruzinavi brod” – Daleka obala (Marijan Ban, grupa Daleka obala)
Daleka obala je publiku navikla na autohntoni stil koji se temelji na stvaralaštvu Marijana Bana gdje se sretno sljubljuju morske teme, rockerski background, priobalna melankolija i prepoznatljiv rašpasti glas. “Ruzinavi brod” zaplovio je tom rutom i Dalekoj obali osigurao prvog Porina za Pjesmu godine, pojačanu popularnost i plimu poklonika.
2002. “Oprosti” – Gibonni (Zlatan Stipišić, Nikša Bratoš)
Najteže je reći oprosti, osvijestio nas je to i podsjetio Gibonni početkom novog milenija na albumu Mirakul pjesmom čijeg se refrena u vječnoj borbi poniznosti i ega rado prisjećamo.
2003. “Sve bi da za nju” – Oliver Dragojević (Vjekoslav Dimter)
U doba kad je Oliver Dragojević krenuo sa serijalom plahih albuma u slow modu, pjesme mu nisu imale hitoidnost Runjićeva razdoblja ali su svakako dopirale do slušatelja. “Sve bi da za nju” je napisao Vjekoslav Dimter iz tamburaškog sastava Šarmeri, a emocionalna izvedba osigurala mu je Porina za Pjesmu godine.
2004. “Čarobno jutro” – Nina Badrić (Nina Badrić, Danijel Troha, Sandra Sagena)
“Čarobno jutro” Nine Badrić zaintrigiralo je mnoge, obuzelo radijski eter, ali i audicije tada veoma popularnih pjevačkih showova. Često izvođena i omiljena i dan danas, pjesma uz veliku dozu strasti koja svakog slušatelja uvijek podsjeti na određeni trenutak života.
2005. “Nostalgična” – TBF (Arsen Dedić, Aleksandar Antić)
Prije je bilo bolje. Možda nije bilo savršeno, ali osjećaj nostalgije za sigurnošću i bezbrižnošću nekih drugih vremena i sistema opjevao je TBF uz glazbenu podlogu Arsena Dedića iz pjesme “Sve što znaš o meni”.
2006. “Treblebass” – Svadbas (Jura Ferina, Pavle Miholjević, Ljubica Grdulić)
Svadbas je projekt izvrsnih producenata Pavla Miholjevića i Juraja Ferine, koji bi se, premda veoma uspješan u filmskoj glazbi domaće kinematografije, mogao nazvati u kontekstu šire publike one hit wonder, no “Treblebass” još uvijek jako odjekuje i skoro dvadeset godina kasnije.
2007. “Anđeo u tebi” – Gibonni, Goran Bare, Maya Azucena (Zlatan Stipišić, Nikša Bratoš)
Album Unca Fibre (vodič za brodolomce i anđele čuvare) iz 2006. iznjedrio je hit “Anđeo u tebi” sa snažnom porukom koja je ostavila uistinu dubok trag i raznomišljenicima dala prostora da je jednako obožavaju i interpretiraju na svoj način. Pozitivna poruka nade dodatno osnažena interpretacijom Maye Azucene bezvremenski je izvor utjehe i hrabrosti.
2008. “Igra bez granica” – Toše Proeski (Miroslav Rus)
Toše Proeski nije bio hrvatski glazbenik, no hit “Igra bez granica” svakako je skladba koja je obilježila hrvatsku popularnu glazbu. Po priznanju Miroslava Rusa, riječ je o jednoj od njegovih najboljih pjesama koja mu je jednostavno sama došla, a on je znao da je Toše idealni interpret. Ta je skladba ujedno i jedna od ključnih dijelova repertoara tragično preminulog glazbenika.
2009. “Zar više nema nas” – Neno Belan i Massimo (Nenad Belan)
Pjesma je koja je nastajala dugo vremena, a prolazila je kroz raznorazne peripetije kako bi ugledala svjetlo dana. No, vrijedilo je, jer je ova suradnja Belana i Massima postigla veliki uspjeh danas već pri objavi, 2008. godine.
2010. “Iznad oblaka” – Nola (Marijan Jelenić, Davor Bili Milovan, Gabrijela Galani Jelenić, Edi Cukerić)
Pulska skupina Nola svratila je pozornost autohtonim izrazom bliskim folku i americani. Brzo su stekli naklonost kritike, ali tek su hitom “Iznad oblaka” proširili svoje horizonte. Prošli su iznad oblaka, ali i ispod radara, tako da je daljnja karijera benda ostala tek na sporednim kolosijecima.
2011. “Dogodila se ljubav” – Lea Dekleva ft. Saša i Mladen iz TBF-a (Lea Dekleva)
Melankolija koja donosi izuzetnu toplinu i istinsku ljubav u pjesmi Lee Dekleve i Mladena iz TBF-a donosi snažne emocije na koje je nemoguće ostati ravnodušan i nakon nebrojenih puta slušanja osvojila je Porin za Pjesmu godine 2011.
2012. “Teške boje” – Goran Bare & Majke (Goran Bare, Damir Trkulja, Viktor Lipić, Mario Rašić, Zoran Čalić, Damir Šomen)
Kad je Goran Bare shvatio da jedne su Majke, s pomoću Šilje iz Gatuza odlučio je reformirati matični bend i blueserske solo-razrade implementirati u klasično rock-tkivo. Rezultat je bio i više nego odličan: Goran Bare i Majke okrenuli su novi list koji je pokazao zrelo autorstvo i bend definitivno etablirao kao vrhunsku rock-atrakciju. Naslovna pjesma priskrbila im je i mnogo nove publike.
2013. “Ulicama grada” – Neno Belan & Fiumens (feat. Ljetno kino)
Neno Belan je u jednom trenutku u karijeri odlučio da povremeno izdaje singlove koje će kasnije objediniti u regularne albume. Tako je i “Ulicama grada (Pjesma sreće)”, skladba koju je snimio s Ljetnim kinom na album zaživjela četiri godine nakon što je objavljena. Na tom putu ovjenčala se Porinom, koji je Neno Belan zaslužio i za mnoge druge skladbe.
2014. “Suze nam stale na put” – Massimo (Predrag Martinjak)
Pjesma koja je obilježila 2013. godinu zasigurno je “Suze nam stale na put“. „Pri snimanju pjesme ‘Iz jednog pogleda’ i Massimo i ja bili smo vrlo zadovoljni nakon finalizacije u studiju, ali nismo baš imali osjećaj koliko bi pjesma mogla napraviti i koliko će se svidjeti široj publici. Sa ‘Suze nam stale na put’ smo već prilikom snimanja demo snimke bili poprilično sigurni da je to ‘to’”, izjavio je Predrag Martinjak u intervjuu za HDS ZAMP nedugo nakon izlaska ovog bezvremenskog hita.
2015. “Tango” – Vatra (Ivan Dečak, Irena Celio-Cega, Mario-Robert Kasumović, Robert Kelemen, Tomislav Franjo Šušak)
Bila je to velika prekretnica za grupu Vatra koja je potvrdila da se upornost isplati. Nakon dugogodišnjeg rada, Vatra je “Tangom” otplesala na sam vrh svih domaćih top lista je krenula nizati hitove. Tko se držao za vodove na krovu četrnaestice ostao je misterij, no stihovi su vrlo dobro upamćeni.
2016. “Goli i Bosi” – Elemental (Mirela Priselac, Konrad Lovrenčić, Luka Tralić, Ivan Vodopijec, Davor Zanoški, Erol Zejnilović, Vida Manestar)
Bezbrižnost i slavlje života u pjesmi “Goli i bosi” grupe Elemental zarazio je naciju odmah po objavi i postao jedan od njihovih najvećih hitova u karijeri. Podiže raspoloženje pri svakom slušanju, a nemoguće je ostati imun i na koji prateći plesni korak.
2017. “Zaljubila sam se” – Detour (Nenad Borgudan, Gina Damjanović, Edi Grubišić, Alen Križaj, Vibor Čerić, Dominik Žagmešter)
Prvi singl grupe Detour s pjevačicom Ginom Damjanović bio je pun pogodak. Zaljubiti se u sebe uistinu je najljepše i najvažnije!
2018. “Bezimeni” – Mia Dimšić (Mia Dimšić, Damir Bačić)
Neki ljudi čak i s imenom su bezimeni, ukazivala je tada Mia Dimšić u pjesmi koju publika vrlo lako prepoznaje već pri prvom taktu, a još je uvijek sastavni dio domaćeg radijskog etera i omiljena stvar na Mijinom repertoaru uživo.
2019. “Ako te pitaju” – Petar Grašo (Tonči Huljić, Vjekoslava Huljić)
Pjesma koja slavi ljubav, uz koju se često otplešu prvi bračni koraci čime zauvijek ostaje utkana u srcima mnogih zaljubljenih. I svih onih koji će to tek postati, jer “Ako te pitaju” još uvijek odjekuje glasno i snažno, neizostavan je dio romantičnih playlista te sinonim za vječnu ljubav. Iste je godine osvojila i nagradu Cesarica za hit godine. Opravdano.
2020. “Iskra” – Urban&4 (Damir Urban, Mario Bradaschia, Sandi Bratonja, Saša Markovski, Luka Toman)
Damiru Urbanu i pratećoj četvorci uspjelo je ono što nikome nije – da osvoji dva Porina za pjesmu godine s istog albuma. “Iskra” je bila skladba koja je navijestila novi album, ali korona je spriječila izlazak. Kasnije je našla mjesto na albumu Lipanj, srpanj, kolovoz koji je iznjedrio još jedan singl ovjenčan Porinom – “Sama”
2021. “Mali krug velikih ljudi” – Massimo i Vatra (Ivan Dečak, Jura Ferina, Pavao Miholjević, Massimo Savić)
Pjesma objavljena u jeku pandemije i najtežih vremena u povijesti glazbene industrije. No, bila je dašak optimizma i snage koju smo tada pronalazili u malom krugu naših velikih ljudi s kojima smo jedino i mogli biti okruženi.
2022. “Sama” – Urban&4 (Damir Urban, Mario Bradaschia, Sandi Bratonja, Saša Markovski, Luka Toman)
Paralelno s objavljivanjem albuma Lipanj, srpanj, kolovoz Urban & 4 objavili su singl “Sama” koji je imao dovoljno komercijalnih atributa da postane hit. Pjesme godine s tog albuma nalaze se, zapravo, na drugom dijelu tog albuma, no kako je riječ o eksperimentalnijem, teatarskom pristupu, očito je kako nis u prepoznate kao favoriti za nagradu. No, “Susjed” i “Ludi Škarpa” vrhunac su Urbanova autorstva.
2023.
Ove godine u konkurenciji Pjesme godine glazbene nagrade Porin su:
“Dani koji sjaje” – Pavel feat. Sanja, Marinko i Zec (Aljoša Šerić)
“Guilty Pleasure” – Mia Dimšić (Mia Dimšić, Vjekoslav Dimter, Damir Bačić)
“Ponovo” – Parni valjak (Husein Hasanefendić Hus)đ
“Trebaš li me” – Eni Jurišić i Matija Cvek (Matija Cvek, Zvonimir Husnjak)
“Zamisli” – Massimo (Ivan Dečak, Rajko Dujmić)