7 prijedloga za naredni tjedan
Ljetni tjedni - koncerti i festivali diljem zemlje
Ovotjedni glazbeni underdogs
Ljetni festivali, koncertne turneje i događanja koja se svakodnevno nude količinom (i ponekim nametanjem) znaju djelovati obeshrabrujuće, a neke zanimljivosti često prođu “ispod radara”. Ako ste među sretnicima koji umjesto o sanaciji posljedica recentnih nevremena dvoje o tome kamo ići i što poslušati – od klasike do punka, od gotovo rasprodanih do besplatnih, među manje razvikanim programima donosimo po jedan prijedlog za svaki dan iz različitih žanrova i dijelova zemlje.
Nedjelja, 23, srpnja: Mljet
Danas je druga koncertna večer festivala MARS Mljet u Babinom polju, koja donosi programski šarolik koncert ansambla Illyrica.
– Što je MARS Mljet? Tko je Ensemble Illyrica?
Jezgrovito rečeno, kako je jedna od organizatorica objasnila prije koju godinu, „MARS je prirodna idila na razmeđi umjetnosti, kulture, znanosti i održivih načina života u Babinom Polju na otoku Mljetu“.
Upravo to odražava i ovogodišnji program mljetskog festivala, a „iako je ansambl Illyrica na domaćoj kulturnoj sceni još uvijek dosta ispod radara, svojim koncertima donose prije svega tako potrebnu svježinu i neka nova, neopterećena čitanja klasičnih partitura. A oni pak upoznati i s pojedinim projektima ovih muzičara van aktivnosti samog ansambla Illyrica, neće stoga biti začuđeni s gotovo pa ekstravagantnim i hrabrim zvukom…”, mogli ste saznati u recenziji njihova zadnjeg diskografskog izdanja.
Ensemble Illyrica je međunarodni komorni ansambl koji čine flautistica Nika Bauman, violistica Hiwote Tadesse, gitarist Marko Ferlan i violončelistica Iva Casián-Lakoš.
MARS Mljet nije tek još jedna u nizu pozornica za ugodno gibanje uz glazbu, nego tijekom festivala unose i društveno relevantne te važne teme koje se ovih dana nešto jače nameću i onima koji ih radije ignoriraju. Tako su u suradnji s udrugom DEŠA i Malom otočkom bibliotekom ove godine održali dvodnevnu kreativnu radionicu Klimatski kolaž. Radionica je sudionicima približila kako djeluje klima, uzroci i posljedice klimatskih promjena te mogućnosti učinkovitog djelovanja.
U rezidenciji je na Mljetu bila i Tonota, a svoj glas u festivalskoj priči imaju i najmlađi, čija srca (pa onda i nagrade) osvajaju odabrani programi za djecu.
View this post on Instagram
Ponedjeljak, 24. srpnja: Zagreb
Ako niste na jednome od međunarodnih konceratnih gostovanja ili na jednome od festivala na kopnu ili Jadranu, a trenutna lokacija ili usputna stanica vam je Zagreb, razmislite o odlasku na ljetno izdanje Impronedjeljka, još jedan koncert iz ciklusa slobodno improvizirane glazbe koji se održava u Močvari. Ovaj put gostujući glazbenici dolaze iz SAD-a. To su saksofonist i bubnjar Kevin Murray te violončelistica Aliya Ultan.
Bubnjar, saksofonist, improvizator i organizator iz New Yorka, Kevin Murray, suosnivač je DIY etikete Subruckus Collective, a kroz Pool Improvised Music Series i 1039 Records nastavio je svoje djelovanje u NYC. Aktivno nastupa od 2012. u projektima Elaine the Singer, Strictly Missionary, Eddie Gale Inner Peace Arkestra, Kevin Murray Quartet, Percentage Bridge, Parhelion i dr. Kao improvizator zabilježio je brojne suradnje i snimke s vrsnim glazbenicima iz tog područja.
Skladateljica, improvizatorica, violončelistica, vokalistica i video umjetnica iz Brooklyna, Aliya Ultan u posljednje dvije godine nastupala je u mnogim klubovima i na festivalima u New Yorku, s umjetnicima kao što su Charmaine Lee, Anthony Coleman, David Behrman, Yasunao Tone, Anna Webber, Tyshawn Sorey, Douglas Ewart, Aaron Dilloway i dr. Članica je Yoshiko Chuma’s School of Hard Knocks i vodi tri vlastita projekta koji uključuju glazbenike iz raznih scena u Brooklynu, Harlemu i Queensu.
Utorak, 25. srpnja: Osor
Iz mahom akademski klasično formuliranog, definiranog i opisanog repertoara ljetnih festivala klasične glazbe “slušatelju namjerniku” teško je razaznati koji bi bio taj jedan koncert koji će posjetiti, a gdje će imati priliku čuti najbolji odraz onoga što je klasična glazba danas. Ako je to i vaše pitanje, a ukoliko ste u blizini srednjeg i sjevernog Jadrana, ulovite trajekt Valbiska-Merag i otiđite poslušati Kvartet Arditti na Osorskim glazbenim večerima.
Uživajući zasluženu slavu, ovaj je sastav (pra)izveo zadivljujući dio repertoara za gudački kvartet i uopće komorne glazbe 20. i 21. stoljeća, od čega je dobar dio skladbi upravo njima nadahnut i za njih pisan. Irvine Arditti i njegov kvartet godinama u praksi provode ono u što vjeruju – da je komunikacija i suradnja sa živućim skladateljima ključ kvalitetnih interpretacija dobre glazbe današnjice, a svoje veliko iskustvo i nepresušno znanje dijele kroz brojne majstorske tečajeve. Na programu su djela Antona Webern, Nine Šenk, Berislava Šipuša, Iannisa Xenakisa te Györgyja Ligetija.
Crkva Uznesenja Marijina u Osoru u 21 sat otvorena je svima koji žele čuti vrhunski gudački kvartet, a više o programu pročitajte ovdje.
Srijeda, 26. srpnja: Petehovac
Ove srijede povijesni je dan za Motovun Film Festival, ali i za planinski centar Petehovac kamo se seli ne samo filmski nego, ove godine i raznolik, glazbeni program Cinehill – Motovun Film Festivala, započinjući s nastupima u Gorskom kotaru upravo u srijedu.
Led razbija nova generacija, osmogodišnji DJ Svemir koji “vrti samo vinile”, kako ističu u najavi, uživo nastupa Mile Kekin, a ulogu DJ-a prvog festivalskog partija u Petehovcu dobio je glumac, “motovunski kamper i gutač festivalskih filmova”, Filip Riđički.
Uz ekipu koja želi svjedočiti tom prvom posebnom izdanju festivala na novoj lokaciji, ljubitelje filma, glazbe i prirode, prijedlog je to i za “ljude koji pate od bronhitisa, astme, nervnih bolesti i smanjenog imuniteta”, za koje je to idelana ljetna klima i okruženje, kako kaže informativni tekstić na internetskoj stranici Planinskog centra Petehovac koji je polusatnu vožnju udaljen od opatijske rivijere pa se na osvježenje, filmove, zanimljive radionice i predavanja mogu dovesti i oni koji se odmaraju uz taj dio obale.
“Stvaramo filmsku šumu, podižemo platna i gradimo začarano filmsko selo. To je naše novo “brdo filmova” – točnije, planina. Nova lokacija spaja planinsku avanturu, povratak prirodi i filmove koje morate vidjeti.”
Glazbeni (dakako, i filmski) program ostalih dana festivala otkrijte ovdje.
Četvrtak, 27. srpnja: Martinska
Po svoju dozu kvalitetnog punka ovaj tjedan dođite na šibensku Martinsku čiji su se zrikavci i cvrčci za zvučnu bitku s pankerskim kontrama pripremaju uz gotovo neprekidne programe koji se na Martinskoj ovih tjedana odvijaju. Anti-Nowhere League, Alergija, Donkey Hot i Heihaizi u četvrtak predvode Martinska Punk meets Kanal Fest 2023., a program se nastavlja u petak i subotu.
Sve detalje potražite na stranicama festivala, gdje možete pronaći i informacije o cijenama ulaznica, ali ne i svoju opremu za kampiranje, pa o tome mislite na vrijeme.
Petak, 28. srpnja: Poreč
Koncerti u Eufrazijani 62. sezonu pozivaju stanovnike i posjetitelje Istre na raznolik niz glazbenih programa koje organizira tamošnje Pučko otvoreno učilište, a gdje se izmijenio impozantan broj hrvatskih glazbenica i glazbenika. Ovaj put na programu pijanistice Marije Grazio i violista Marka Genera glazba je Borisa Papandopula, Franza Schuberta i Arva Pärta te sonata koju je komponirala Marija Grazio.
Duo je formirala s kolegom koji dugi niz godina svira na mjestu vođe viola u Simfonijskom orkestru grada Bochuma. Rođeni Dubrovčanin, Marko Genero diplomirao je violu na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi Stefana Passaggia gdje je uskoro postao i dotada najmlađim docentom. Kao član Zagrebačkih koncertirao je na brojnim svjetskim pozornicama, a 2001. godine magistirao je u Essenu u klasi Vladimira Mendelssohna.
Subota, 29. srpnja: Osijek
Ako ste na istoku Hrvatske, kao protutežu neizvjesnostima koje nas okružuju, možete si priuštiti koncert klasične glazbe u središtu Osijeka. Dio glazbenog programa Osječkog ljeta kulture recital je pijanista Gergelyja Bogányija koji je prije deset godina oduševio publiku Dubrovačkih ljetnih igara na recitalu u Kneževom dvoru, a u subotu u 21 sat nastupit će na osječkom Trgu Vatroslava Lisinskog.
Ovaj mađarski pijanist klavir je počeo svirati s četiri godine, a glazbeno obrazovanje stjecao je u Mađarskoj, Finskoj i SAD-u. Na njegovu glazbenu osobnost snažno je utjecala Annie Fischer koja mu je ostala mentorica sve do svoje smrti. Bogány je pobjednik brojnih međunarodnih natjecanja, među kojima se ističe zlatna medalja na jednom od najprestižnijih međunarodnih pijanističkih natjecanja Franz Liszt u Budimpešti 1996. godine, a ističe se i kao interpret klavirskog opusa Frédérica Chopina.