23
ožu
2022
Intervju

Matija Cvek: „Treba razmisliti o svemu, i o kritici i pohvali, ali treba se držati svoje ceste”

Matija Cvek

Matija Cvek /Matej Grgić

share

Matija Cvek posljednjih nekoliko mjeseci niže uspjeh za uspjehom. Nakon što je pjesmom “Ptice” u siječnju prošle godine pobijedio na Zagrebačkom festivalu te objavio album Izbirljivo i slučajno, krenuo je nizati uspjeh za uspjehom.

Trenutno najznačajniji zasigurno je onaj postignut pjesmom “Trebaš li me“, melankolični duet s Eni Jurišić koji autorski potpisuje zajedno sa Zvonimirom Husnjakom, široj javnosti poznatim kao z++. Pjesma je pri samoj objavi zasjela na vrh YouTube trendinga u Hrvatskoj, zadržala se tamo nekoliko tjedana, a zatim je stigla potvrda i sa svjetske razine. Na Billboardovoj top ljestvici najslušanijih pjesama u Hrvatskoj već je šest tjedana za redom pri samom vrhu.

„Ovo moje je samo neki pop koji je bio prije”

Uz Kuku$, 30zonu i Gršu jedini je hrvatski autor na tom popisu te ujedno zauzima i najvišu poziciju. Tako se našao u zanimljivom i dominantnom regionalnom društvu koje digitalna publika, očito, preferira: „A, dobro, sve je to pop glazba (smijeh). Jer je popularna. Ovo moje je samo neki pop koji je bio prije. Ponosni smo na to, ne mogu reći da mi ne godi da smo mi u prvih pet tjedana među prvih pet”, kaže Matija, potpuno opušteno i skromno, opet s nekom dozom uzbuđenja i razigranim sjajem u očima, što otkriva da nakon svih uspjeha još uvijek stoji s dvije noge čvrsto na zemlji:

„Nismo uopće računali da će pjesma ići u tom aranžmanu, to se slučajno dogodilo. z++ je uletio, bila je to moja potpuno nasumična ideja. Zapravo sam uvjerio Eni da bi trebala probati krenuti u tom smjeru, budući da još uvijek nema razvijen svoj neki zvuk koji je u potpunosti prepoznatljiv. Svi su se svjetovi baš dobro spojili.”

Matija Cvek

Matija Cvek/Matej Grgić

Kako je uopće došlo do spajanja svjetova, entuzijastično sam ga upitala sljedeće: „Htjeli smo izaći iz zone komfora: Eni forsira tu neku organsku mjuzu, znam što ona sluša i voli. A ja sam, opet, kompletno organski – forsiram uvijek da sve snima A lista glazbenika, imam bend koji čine vrhunski hrvatski instrumentalisti. Sada smo htjeli izaći malo izvan tih okvira i vidjeti što će se dogoditi. Ako već idemo u neku takvu avanturu, onda ćemo uzeti samo najboljeg i z++ je taj.

Pitao sam ga, pristao je, za nekoliko je dana poslao aranžman.Prilično je brzo to išlo. Od prve demo snimke pjesme prošlo je nekoliko godina, čekali smo zapravo pravi trenutak za Eni”, kaže Matija koji niže hit za hitom, a jedan je od rijetkih autora mlađe generacije koji uspješno objedinjuje svijet radijske, digitalne i koncertne publike. Ima li ‘formulu’ za predviđanje hitova?

„Ne znam… mislio sam da će pjesma ‘Probudi se’ s TBF-om biti top topova, dobro je prošla, ali nije kao na primjer ‘Visine’. Ne znam koliko će nešto biti dobro, ali osjetim. Kada je meni potpuno zadovoljavajući osjećaj, onda znam da će sve biti dobro.“

„Vremena su takva, možda je bitno ne se namjerno prilagođavati, nego plesati po liniji“

Njegovo je stvaralaštvo često opisano kao „kvalitetan pop“. Zanimalo me je, što je po njemu mjerilo kvalitete u pop glazbi: „I Beatlesi su bili u jednom trenutku pop. Pop glazba jako varira i mijenja se, a ono što je popularno je pop. Zato kažem, sve što je sada na Billboardu je pop, samo ovisi je li to nešto iz prijašnjih, melodičnih vremena ili je to nešto što je danas kul. Često kažem da pjevači više nisu kul, danas više nije kul biti veliki, ozbiljan pjevač, to klincima nije kul i to je fer.

Vremena su takva, možda je bitno ne se namjerno prilagođavati, nego plesati po liniji. Slušaj, osluškuj, na toj listi ćeš čuti mnogo toga interesantnog. To možda nije pjevački veliko, ali kao glazba jest. Danas zbog svih tih digitalnih servisa svatko ima pravo upaliti što god želi, a na nama je da dajemo ljudima sadržaj i da ispunimo digitalni prostor autorskim radom. Netko radi da bude na radiju, netko da postane zvijezda, a netko zato što ga strast to traži. Mislim da su svi smjerovi legitimni.”

Matija Cvek

Matija Cvek/Matej Grgić

A njegov je smjer, osim što je legitiman, izuzetno uspješan i nagrađen, osim od publike i od strane struke, stoga je ove godine zaradio četiri nominacije za nagradu Porin. Posebna je euforija zavladala kada se upravo njegovo ime pročitalo među nominiranima ove godine, prisjetili smo se tog trenutka: „Nisam očekivao, nadao sam se da će biti barem jedna nominacija. Da, prošle godine su mi se svi žalili da zašto nisam dobio nominaciju pa je to na mene prošlo.

Nigdje nisam bio nominiran, a sada sam za sve nominiran”, smije se Matija i dodaje: „Sada kada razmišljam, tada nisam imao materijala za nominaciju. Samo je bila objavljena pjesma s Matijom Dedićem ‘Nasloni se’, koja nam je napravila 2020. godinu. Dok ove godine imam album. OK, nadao sam se barem jednoj nominaciji, ali ovo me baš ugodno iznenadilo. I Zlatni studio i Večernjakova ruža i Cesarica i Porin… Baš mi je drago zbog toga.”

Koliku mu važnost predstavljaju nagrade i kakav dojam ovakvi uspjesi ostavljaju kod njegove publike, upitala sam sljedeće: „To mi je najbitnije od svega, od toga živim, realno. Radimo koncerte, prodajemo ulaznice, ljudi dolaze i pjevaju pjesme. Što drugo u životu izvođač može poželjeti, nego da dođe u grad u kojem nikada ranije nije bio i proda 300, 400, 500 ulaznica? A Zagreb: objaviš tri koncerta, treći koncert u osam navečer, u 20:45 više nema ulaznica.

To je bilo 1600 karata samo u Zagrebu! Znači, funkcionira. Ne mogu se ni na što žaliti, nego samo biti zahvalan ljudima koji dolaze i kupuju ulaznice, znaju pjevati pjesme s albuma.”

„Garantiram da trend traje koliko traje i da će se uvijek ljudi vratiti pjesmi i uvijek će se na kraju svakog tuluma otpjevati ‘Cesarica’”

No, sve ovo se nije dogodilo preko noći. Matija Cvek uživo nastupa od svoje sedamnaeste godine, a iza današnjih predivnih melodija stoji mnogo truda, rada i upornosti: „Ante Gelo mi je rekao jednu super rečenicu kad sam imao osamnaest godina: ‘Svi će ti nešto govoriti, svi će ti nešto probati… ja ću ti sad govoriti, ali nemoj ni mene slušati (smijeh).” Stvarno tako treba, ako se želiš baviti ovim poslom, tj. pozivom. Baš trebaš razviti neku ravnodušnost.

Da, zvuči pretjerano, ali treba to sve stoički podnijeti. Treba razmisliti o svemu, i o kritici i pohvali, ali treba se držati svoje ceste. To bi bila neka najbolja moguća solucija koju možeš napraviti za sebe i svoj duševni mir.”

Matija Cvek

Matija Cvek/Matej Grgić

Odjednom se ponovno spontano vraća na temu Billboardove ljestvice: „Baš smo šaka u oko na Billboardu”, smije se, na što sam ga upitala je li to znak da još uvijek postoji interes za hrvatskom pop glazbom i među najmlađom publikom: „Sigurno, uvijek će postojati. Garantiram da trend traje koliko traje i da će se uvijek ljudi vratiti pjesmi i uvijek će se na kraju svakog tuluma otpjevati ‘Cesaricu’. Došli smo od stiha ‘Sve nježne riječi svijeta’ do današnjih stihova… očito se nešto promijenilo. Nije se promijenilo samo u autorima, no, da, pjesnici su praktički prekriženi”, kaže kroz smijeh.

Nakon prošlogodišnjeg trijumfa na Zagrebačkom festivalu s pjesmom „Ptice“ Matija Cvek vraća se na mjesto zločina, no ovoga puta kao autor. U suradnji s Nenom Ninčevićem potpisuje pjesmu „Sto godina” koju će izvesti Nela: „Pjesma je velika, lijepa je. Vlaho Arbulić i Mihovil Šoštarić radili su produkciju. Pjesma je baladična, malo tužna, mislim da joj to baš i treba.

Ona je lik koji to može pjevati”, kaže Matija koji se osvrnuo na suradnju s Ninčevićem, tvorcem mnogobrojnih bezvremenskih uspješnica: „Na svakom se tulumu ili vjenčanju sviraju njegove pjesme. To je ostavština hrvatske zabavne i pop glazbe. Toliko sam toga naučio od njega, za početak, koliko je brz. Nevjerojatno mi je da čovjek tako brzo slaže stvari. Sve to ima smisla i konstantno je u procesu.”

Na Zagrebački se festival prijavio kao autor jer mu je kako kaže, bilo malo blesavo ponovno se prijaviti i kao izvođač, budući da je prošle godine odnio pobjedu: „Ali opet, htio sam da mi pjesma bude prisutna na Zagrebačkom festivalu, jer mislim da je najbolji u Hrvatskoj. Slušan je i gledan, ljudi se trude oko promocije, festivalski je bend odličan i mislim da je to najbolja platforma da se predstavi pjesma.”

“Ja sam ipak garaža, u smislu pozornice, zezancije, spontanosti…”

Još jedan aktualni festival, na svjetskoj razini, trenutno je Eurosong s kojeg Matija Cvek nosi iskustvo jer je 2017. nastupio kao prateći vokal Jacquesa Houdeka. Vidi li se kao izvođač možda na Eurosongu? „A ono… ne baš. Najiskrenije. Nije mi to. Puno je tu svih popratnih sadržaja mimo glazbe. Ja sam ipak garaža, u smislu pozornice, zezancije, spontanosti… Na Eurosongu mi se sve čini suprotno od toga, ali možda bi bilo top da dođe neki blesavi bend i da to razbijemo na neki svoj način.

Da pjesma bude, neću reći prikladna, ali da bude nešto potpuno ludo, posebno dobro i lijepo. Da idem predstaviti Hrvatsku u najboljem mogućem svjetlu, mislim da bi to išlo… ali za sada nemam apetit. To je produkcijski nešto najbolje što možeš u životu doživjeti. Stalni adrenalin, gleda te ta hrpa ljudi, predstavljamo Hrvatsku… ali to nije samo mjuza, moraš konstantno biti nasmiješen… To je više neka Instagram varijanta, sve mora biti lijepo pakirano, savršen nastup. I onda vidiš Konstraktu, totalni poremećaj i – razbije. Očito se treba opustiti oko svega toga, ne treba robovati formatu.”

Osvrnuo se i na pobjedu Mie Dimšić: „Mislim da je logično. Mia je bila tamo najeksponiranije ime, prepoznatljivo, ima svoj zvuk i put koji je već odrađen. Pjesma mi je dobra, premda bih više volio da joj se sada dogodio ‘Bezimeni’. A, opet, znam da ona pjeva i na engleskom, ali ‘Bezimeni’ bi mi bio top svemira na Eurosongu. Njena je priča, gitara, pop country, čuje se da ona to sluša. Mislim da je to bio logičan izbor, jer je bila jedna od tri osobe na Dori koje su bile autentične.”

Matija Cvek

Matija Cvek/Matej Grgić

Očito je da se s Matijom može satima pričati o mnogobrojnim segmentima samo njegove karijere, kao i domaće i svjetske glazbene industrije, no razgovor sam morala privesti kraju pitanjem – što je sljedeće?

„Meni je nedavno izašla ova pjesma s kojom smo ubili. Za naše pojmove, jednu pjevnu pop pjesmu, ovo je kraj svijeta. I opet nakon dva tjedna netko te pita što ćeš sad. Neću ništa sad, pusti me na miru (smijeh). Stalno se osjećaš kao da smo na traci i štancamo pjesme. To ne može funkcionirati.

Može, ako radiš trend mjuzu i stalno imaš inspiracije, znaš što radiš i koji je tvoj zvuk, ali ako eksperimentiraš s tom organskom mjuzom koja nije nikada ista… Stalno nešto kombiniramo, tražimo rješenje i smisao. Neku motivaciju i inspiraciju. Nije lako stalno štancati i stvarati, to ne ide. Puno mi je lakše raditi za druge. Kada nekog upoznam, znam kako razmišlja, koje su mu prednosti, vrline ili mane pa mi je to laške sročiti na papir.

Ove sam godine u petom mjesecu planirao objaviti EP. Bili smo praktički pred realizacijom, ali sam odustao zbog ove pjesme. Možda mi je dala znak da ne treba srljati u nešto što radim samo da sebe zadovoljim, jer su to pjesme koje nisu stale na album. Dat ću vremena da se malo sve još kuha.

Na ljeto ide singl s drugog albuma, na jesen također znam koju ću pjesmu objaviti. Plan je da skupimo sav demo materijal i u siječnju sljedeće godine idemo snimati drugi album”, zaključuje Matija Cvek, pred kojim je najprije nastup na svečanoj dodjeli nagrade Porin, 24. ožujka u Osijeku.

Moglo bi Vas zanimati