Lačni Franz odlazi u povijest
Nakon 43 godine mariborski Lačni Franz dolazi na kraj puta. Predvođen jednim od najautentičnijih autora s ovih prostora Zoranom Predinom, bend je kroz nekoliko reinkarnacija prolazio poznatim putevima i čudnovatim stranputicama neprestano obnavljajući svoju publiku
Lačni Franz je ime dobio po liku Hungry Joea iz romana Kvaka 22 Josepha Hellera i nije čudno da je stvaralaštvo benda nerijetko povezano s različitim književnim i kulturnim referencama u istoj mjeri kao što su to i izravni socijalni komentari. Uostalom, lider benda Zoran Predin ne skriva da je bio pod izravnim utjecajem Charlesa Bukowskog, Henryja Millera, Kurta Vonneguta, Federica Garcíje Lorce, Edgara Allana Poea i Paula Verlainea. Stihovi pjesama Lačnog Franza uistinu su poezija koja funkcionira i bez glazbene nadgradnje, što su dokazale i kasniji ukoričeni radovi Zorana Predina.
Dušan Vesić u knjizi Zamisli život… smješta Lačni Franz među 14 autohtonih novovalnih bendova bivše Jugoslavije, no vrlo brzo bilo je očito da je novovalna poetika tek jedan dio glazbenih pasaža benda koji je rado koristio tradicionalne folk-obrasce, jazz i blues gotovo ravnopravno s art rockom. Predin i gitarist Oto Rimele stvorili su tako autohtoni izraz, i to na slovenskom jeziku. Početkom osamdesetih je prolaz na šire tržište slovenskim izvođačima značio da je nužno pjevanja na hrvatskom ili srpskom jeziku. Buldožer, Andrej Šifrer, Videosex i drugi tada su realizirali albume koristeći jezik koji im nije materinji, no Lačni Franz probio je republičke granice na drugi način.
Puno kasnije, Lačni Franz ipak je snimio album na hrvatskom jeziku, a o tome mi je Zoran Predin rekao:
„Poslije albuma Za šaku ljubavi, na kojem moje pjesme pjevaju najveća imena hrvatske zabavne glazbe, stekao sam potrebno samopouzdanje, da se latim pisanja na hrvatskom za sebe i za svoje hrvatske kolege. Neke sam pjesme za novi album Lačnog Franza Svako dobro napisao najprije na hrvatskom, pa sam zbog toga odlučio da snimim cijeli album hrvatskom jeziku. Mislim da sam primljen u HDS na osnovi svoga minulog a i budućeg rada, a kao novodošli član tek otkrivam različite djelatnosti društva i način rada pojedinih odbora.“
Bilo je to prije nekoliko godina, a u međuvremenu se Zoran Predin izvještio u dvojezičnom stvaranju, pa je uslijedio i njegov solo album na dva jezika, u dvije varijante.
Lačni Franz je bljesnuo 1981. godine na Omladinskom festivalu u Subotici, nakon koga je snimljen izvrstan prvijenac Ikebana koji je producirao Boris Bele iz Buldožera. Skladba “Praslovan” imala je i komercijalni potencijal što je omogućilo bendu i širi auditorij, no provokativne pjesme kao što je “Bog nima telefona” priskrbile su mu neželjenu etiketu Komisije za šund i prodaju po skupljoj cijeni.
S druge strane, etiketa je bila i putokaz mladima da bi, kao i u slučaju drugih bendova – Pankrta, Parafa i Prljavog kazališta – glazba na albumu mogla biti nekonvencionalna, razorna, zanimljiva i drukčija. Slično kao i Pankrti, dobili su nagradu Sedam sekretara SKOJ-a. Treći album Ne mi dihat za ovratnik definitivno je lansirao bend na šire tržište pokazujući svu širinu njihovoga glazbenog pristupa. Uslijedili su albumi Slišiš, školjka poje ti, Slon med porcelanom i Na svoji strani.
Nakon albuma Na svoji strani Oto Rimele prelazi u Laibach, ali se ondje kratko zadržava. Na svoji strani je zaključio inicijalno razdoblje stvaralaštva benda koje je iznjedrilo pjesme po kojima se mnogi sjećaju Lačnog Franza.
Osamdesete su zaključili albumima Sirene tulijo i Tiha voda, da bi sredinom devedesetih objavili album Zadnja večerja. Nakon toga, 1997. odlučili su okončati s radom, prestali su snimati i održavati koncerte. No, prije dvadesetak godina pokušan je neuspješan reunion na albumu V peni sprememb, kad u bendu nije bilo Zorana Predina, a vokalne dionice preuzeo je Boštjan Velkavrh.
Pravi povratak uslijedio je na albumima Ladja norcev/Svako dobro i Akustična pusa/Nova nebesa kad je pomlađeni bend uz Zorana Predina krenuo u revitalizaciju svoga nasljeđa. Predin mi je rekao:
„Mlade snage nagovorio sam na hrabru, inovativnu i snažnu svirku. Najveći genijalac u bendu je basist Anej Kočevar, koji je album snimio i producirao. Bilo je to sjajno iskustvo, sve je prošlo bezbolno i s puno humora.“
Među poznatim pjesmama iz live repertoara kao što su “Naj ti poljub nariše ustnice”, “Čakaj me” ili “Ambasadorji užitka” nalazi se i skladba “Zarjavele trombete”, veliki hit Zorana Predina koji je on napravio za sarajevski Kongres. Bilo je sasvim neobično da bosanski bend snimi skladbu na slovenskom, ali upravo je ta pjesma postala i najveći uspjeh Kongresa.
U 43-godišnjoj karijeri bend je objavio 13 studijskih albuma, dva live albuma i četiri kompilacije uključujući box-set s antologijom. Kao malo koji bend, Lačni Franz odlučio se umiroviti. Obično se bendovi tiho ili bučno raspadnu, no rijetko koji objavi datum kad završava karijeru.
Lačni Franz je upravo to napravio, a posljednje koncerte održat će u Zagrebu, u malom klubu, na način na koji je i počela njihova karijera. U klubu Hard Place rasprodali su oba nastupa 29. i 30. prosinca, i to su vjerojatno njihov uistinu posljednji koncerti. Kako je naznačio Zoran Predin, od 1. siječnja 2023. Lačni Franz postaje povijest.