17
svi
2023
Vijesti

Nedjelja u Novinarskom domu u Zagrebu

Kvartet Papandopulo otvara prvu sezonu koncertnog ciklusa

kvartet Papandopulo, sezona, ciklus

share

Kvartet saksofona Papandopulo ove nedjelje, 21. svibnja u 19 sati u dvorani Novinarskog doma u Zagrebu (Perkovčeva 2) započinje svoj koncertni ciklus!

Kvartet Papandopulo

Kvartet Papandopulo jedan je od najistaknutijih komornih sastava u Hrvatskoj posebno prepoznat po doprinosu i izvođenju glazbe hrvatskih skladateljica i skladatelja, ali i vrhunskim izvedbama djela klasičnog repertoara u aranžmanima za kvartet saksofona te djela renomiranih svjetskih autora suvremenog repertoara.

Prva sezona njihovog koncertnog ciklusa donosi zanimljivo osmišljene programe koje će koncertno predstaviti publici u Zagrebu u svibnju, rujnu i studenom ove godine.

Ciklus su osmislili s namjerom da publici predstave publici programe koje su u protekle tri godine uspješno izveli u Hrvatskoj i inozemstvu, a uz probrani repertoar koji su već izvodili premijerno predstavljaju i novi repertoar različitih glazbenih oblika, stilova i epoha, “tematski složenih u jedinstven koncertni doživljaj”, kako sami najavljuju.

Njihov već poznat i prepoznatljiv neposredan odnos prema publici manifestira se kroz glazbu, ali i izravnu komunikaciju s publikom.

Un altro Scherzo

Naslov koji nosi prvi koncert prve sezone ciklusa aluzija je na njihov treći nosač zvuka te, kako kažu, „na sve skladbe koje bi se na njemu mogle naći u nekom drugom i drukčijem planu.”

kvartet Papandopulo, sezona, ciklus

Sav dizajn za Papandopulo potpisuje Karlo Kazinoti

Koncert otvara Perpetuum mobitel, skladba Ivana Končića koju su, uz još dvije praizvedbe (Krešimira Seletkovića i Margarete Ferek Petrić) predstavili publici u Teatru &TD 2015. godine, u sklopu festivala Izlog suvremenog zvuka. Šest krokija Borisa Papandopula zaslužno imaju svoje mjesto na programu, kako onome prvog albuma ovog kvarteta, tako i na prvome koncertu prve sezone.

Druga polovica koncerta prilika je za upoznavanje nove glazbe i novih interpretacija poznatih djela. Tako ovaj put na programu Tintamarre francuskog skladatelja Regisa Campa, skladba koju su izveli i na dodjeli Nagrade Grada Čakovca, dok su umjesto „pedeset slonova i pedeset balerina” u aranžmanu baletne glazbe Igora Stravinskog iz 1942. godine, Circus polka, glavni protagonisti – četiri saksofonista.

Carnegie memories

Drugi koncert sezone u rujnu donosi uspomene iz najpoznatije njujorške koncertne dvorane u kojoj je kvartet nastupio u srpnju prošle godine na koncertu prigodom preuzimanja osvojene prve nagrade na međunarodnom natjecanju Manhattan Classic. Koncert je to zamišljen kao “odjek toga putovanja i doživljaja koji se sada stapaju u naše opće životno iskustvo.”


Na programu kojim prevladavaju različita lica minimalističkog zvuka je saksofonski kvartet koji je glasoviti Philip Glass napisao 1995. godine, a iste je godine nastao i July Michaela Torkea. Skladba je to čiji zaglavni elementi potječu iz drugih instrumentalnih dionica  skladbi popularne glazbe. Kontrastna raspoloženja pretočena u jednostavačnu kompoziciju prenose energiju vrućine, ali i povjetarca olakšanja koji dolazi na kraju ljetnog dana.

Drugi dio koncerta donosi skladbe predstavljene na finalnom koncertu 59. Glazbene tribine u Osijeku prošle godine, dvije audiovizualne kompozicije koje su oduševile publiku Tribine. Riječ je o Politics (not according to Aristotle), skladbi jednoga od papandopulovaca, Gordana Tudora, za koju je nagrađen Slavenskim za najbolje glazbeno ostvarenje u 2022. godini.

Koncert zaključuje dojmljivo djelo iz slične medijske domene, Jesus Is Coming Jacoba ter Veldhuisa, nizozemskog skladatelja koji glazbene početke ima u rock glazbi, a sempliranje ljudskoga glasa na način na koji ga on koristi u mnogim djelima slično je pristupu nekih od minimalista, pa program ujedno nudi i zanimljiv uvid u različite poetike koje dijele slične alate.

Gordan Tudor, Glazbena tribina,

Kvartet Papandopulo na Glazbenoj tribini u Osijeku / Foto: Kristijan Cimer

Sve žice saksofona

Na trećem koncertu sezone u studenom kvartet predstavlja transkripcije dvaju remek-djela izvorno pisanih za žičane instrumente te praizvedbu nove skladbe Gordana Tudora – „ocean mogućnosti atake tona, njegove boje i trajanja.”

„Saksofon daje najfiniju mješavinu zvuka s kojom sam se susreo” (Gioachino Rossini)

„U samoj svojoj srži, saksofon je instrument preobilnog kapaciteta zvučnog sljubljivanja s bilo kojim instrumentom koji možete zamisliti.”(David Bruce, skladatelj)

Možda i iznenađujuće, Talijanski koncert BWV 971 Johanna Sebastiana Bacha (u obradi Katsukija Tochija) otvara posljednji ovogodišnji koncert u ciklusu, treći koncert sezone kvarteta Papandopulo, a slijedi ga praizvedba nesvakidašnja praizvedba: Kvintet za gitaru i saksofone Gordana Tudora, u kojemu se kvartetu pridružuje miljenik zagrebačke publike, gitarist Petrit Çeku.

Taj briljantan umjetnik međunarodnog ugleda i kvartet Papandopulo „zajedničkim nastupom žele iskusiti radost zajedničkog muziciranja i ujedno doprinijeti povećanju glazbene literature za ovaj instrumentalni sastav.”
Koncert i  prvu sezonu ciklusa zaokružuju vlastitom obradom 1. gudačkog kvarteta, op. 18, br. 1, Ludwiga van Beethovena.

Kvartet Papandopulo

„Najznačajniji i s punim pravom najeksponiraniji domaći komorni sastav”, kvartet Papandopulo čine četvorica hrvatskih saksofonista: Nikola Fabijanić, sopran-saksofon, Gordan Tudor, alt-saksofon, Goran Jurković, tenor-saksofon i Tomislav Žužak, bariton-saksofon.

Papandopulo kvartet u Hrvatskom domu Split / Foto: Maja Prgomet

Njihovi su koncerti redovito praćeni burnim odobravanjem publike i pohvalama kritike. Osobitu važnost pridaju promicanju suvremene glazbe hrvatskih i inozemnih autora te surađuju s mnogim istaknutim glazbenicima, ansamblima i orkestrima. Godine 2013. objavili su prvi album, Papandopulo, u izdanju Croatia Records, koji je dobio pet nominacija za nagradu Porin te osvojio nagradu za najbolju skladbu. U posljednjih nekoliko godina taj je album bio najprodavaniji album klasične glazbe u Hrvatskoj.

Kvartet je održao više od 200 koncerata na svim poznatijim festivalima i glazbenim manifestacijama u Hrvatskoj te je redovit gost na pozornicama i festivalima u Italiji, Njemačkoj, Francuskoj, Rumunjskoj, Mađarskoj, Austriji, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Srbiji. Godine 2015. ovaj je sastav objavio svoj drugi nosač zvuka, Per quattro, a 2017. i treći album, Scherzo, oba u izdanju diskografske kuće Croatia Records, kojima je opravdao očekivanja.

Godina 2019. bila je jedna od najuspješnijih godina za kvartet Papandopulo. Osim velikog broja koncerata, u lipnju iste godine godine osvojili su Diplomu Milka Trnina, a nedugo nakon toga i prvu nagradu, Grand Prix, na međunarodnom natjecanju 3rd International Berliner Music Competition, u konkurenciji čak 40 komornih sastava.

Osim prve nagrade u kategoriji profesionalnih komornih sastava, osvojili su i dodatnu nagradu njujorške koncertne agencije Manhattan Concert Artist Award. Kao pobjednici u svojoj kategoriji imali su čast nastupiti u dvorani Berlinske filharmonije.

Godine 2021. osvajaju zlatnu medalju u kategoriji komorne glazbe na natjecanju Vienna International Music Competition te posebnu nagradu koja se sastoji od objavljivanja best of albuma za izdavačku kuću Orpheus Classical Records. Iste godine osvojili su Nagradu Daniel Marušić, godišnju nagradu Osorskih glazbenih večeri za najbolji festivalski koncert.

Prošle su godine u izdanju Cantusa objavili svoj četvrti album, Scene, koji je na ovogodišnjoj dodjeli nagrade Porin, gdje su i nastupili u izravnom televizijskom prijenosu, od četiriju nominacija osvojio nagradu za najbolju skladbu klasične glazbe za istoimenu skladbu Gordana Tudora.

Moglo bi Vas zanimati