TONSKA PROBA
Napad je najbolja obmana
Sve je učestaliji trend bacanja raznih predmeta na izvođače tijekom koncerta, od smartfona do vrećice s pepelom pokojne majke. Napad na izvođača postaje vrlo fancy. U Hrvatskoj je zasad mirno, jedino su Letu 3 nužne jake policijske snage, i to ne zbog provokativnih tekstova nego zbog jednoga navijačkog tvita
Na koncertu grupe The Interrupters, održanom prošlog mjeseca u Ljubljani, nakon mnogo godina zaliven sam pivom, našao sam se u pogo-vrtlogu, dobio nekim laktovima pod rebra i – fantastično se zabavio! Na ska-punk koncertima, kad je bend uvjerljiv, atmosfera je jednostavno takva – plastične čaše s pivom i vodom lete u zrak, a stampedo pred pozornicom ne jenjava.
Na punk koncertima ponegdje se zadržao tradicionalni običaj da se izvođače pljuje, zalijeva raznim tekućinama, pa i da ih se gađa kovanicama, upaljačima i manjim predmetima. Sve za eksploziju žestine, ritma i neobuzdanosti, kao i krajem sedamdesetih. No onim punk kolektivima koji su otad do danas izdržali na pozornici i nije pretjerano ugodno kad s mlađim naraštajima komuniciraju na taj način. Neki prijete da će prekinuti koncert, drugi to i čine, pa ga u svađi ponovno nastavljaju.
Mimo punk karusela, ometanje izvođača u najmanju je ruku nepristojno. I na našim pozornicama iznervirani izvođači upozoravaju publiku da ih ne zasljepljuje blicevima s mobilnih uređaja ili na druge načine ometa. Izvođač bira razinu interakcije s publikom i najmanje što mu treba jest da se izvedba ometa na glupe ili maliciozne načine. Kad nestane struje – kao u slučaju koncerata The Curea u Zagrebu na INmusic festivalu ili Simply Reda u pulskoj Areni – onda će takav prekid biti iskorišten upravo za snažnije povezivanje s publikom prigodnom unplugged sesijom.
Teško je danas i zamisliti da bi, štajaznam, Tonyja Cetinskog oduševljeni fanovi ispljuvali, da bi grupa Magazin mogla biti zalivena pivom, a da bi Severina mogla biti pogođena smartfonom u glavu. Ili ipak nije.
Bebe Rexhu muškarac je pogodio u glavu mobitelom dok je nastupala u lipnju, zbog čega je dobila modricu i morali su je šivati. Počinitelj je navodno optužen za napad i teško uznemiravanje. Incident na Rexhinom koncertu jedan je od posljednjih u nizu događaja u kojima su obožavatelji bacali predmete na pozornicu ili gađajući izvođača ili stvarajući mu neugodan osjećaj. A bilo je i šamaranja. Muškarac je skočio na pozornicu i ošamario Avu Max tijekom nastupa u Los Angelesu. Osiguranje ga je odmah iznijelo, ali nelagoda je ostala. U Švedskoj je fan bacio igračku za odrasle na Lil Nas X-a.
Pink je postalo vidljivo neugodno nakon što je obožavatelj bacio vrećicu s pepelom njegove majke na pozornicu. Drake je također dobio smartfon u glavu, a Harryju Stylesu u Beču je doletio bombončić u oko. Očito je riječ o alarmantnom trendu koji izvođače sve više dovodi u opasnost, narušavajući dramaturgiju i čaroliju koncerata. Adele se tome odlučila oduprijeti i na svojim nastupima u Las Vegasu otvoreno je zaprijetila publici.
Jer, kad se ovakve stvari događaju najkomercijalnijim izvođačima, sigurno je kako je okidač već povučen, a posljedice mogu biti nesagledive.
Neki smatraju da je koncertni bonton krenuo nizbrdo zbog dva razloga.
Prvi je posljedica hiatusa za vrijeme pandemije koronavirusa, pa su kočnice otpuštene. Kako izvještava NBC News, sve je izraženije natjecateljsko ponašanje, poput borbe za što bliži pogled, zaklanjanje pogleda mobitelima i posramljivanje drugih zbog glasnog pjevanja. Kako sam i pisao ranije, novi naraštaji koncertnih posjetitelja ne dolaze na nastupe samo uživati u glazbi, a mnogi svjesno ili nesvjesno maltretiraju druge posjetitelje koncerta.
Drugi je dominacija TikToka u svijesti mlađih posjetitelja, i oni su usredotočeni na bilježenje viralnih trenutaka, a ne na užitak u koncertu. Prema nekim mišljenjima, TikTok je samo provider mantre Andyja Warhola da će svatko na svijetu imati petnaest minuta slave. Doduše, ta mantra mu je pripisana, smislili su je organizatori njegove izložbe u Stockholmu 1968. godine.
Danas je petnaest minuta slave očito previše, dovoljno je i deset sekundi. Kako ih priskrbiti? Pa tako da poznatom izvođaču frkneš nešto u glavu. Nekad su se fanovi hvalili da je njihov urlik zabilježen na live albumu nekog izvođača, a danas će biti zadovoljni kad na TikToku objave da su upravo oni uspjeli pogoditi iPhoneom u glavu pjevača koji se trudi na pozornici dati sve od sebe.
Zapravo, nije nemoguće da svjedočimo rađanju glazbenih huligana, tifoza poput onih na tribinama stadiona kojima je bitnije napraviti nered, pa i nauštrb showa, negoli se istinski dobro zabaviti.
Pritom dobar dio njih zapravo ne razumije da bi svojim ponašanjem mogli prouzročiti ozljede. Izvođači su za njih poput objekata u videoigri – treba ih jednostavno pogoditi i eliminirati. Game over. Ako vide da to drugi rade, radit će i oni.
Bude li se nastavio takav trend, organizatori će morati angažirati dodatne sigurnosne snage što će neumitno još i više podignuti cijenu ulaznica. No, dok danas zaštitari pretražuju posjetitelje ne nose li neko oružje, kako će se postaviti prema pronalasku uobičajenih predmeta koji se nalaze u džepovima ili torbicama: ključeva, mobitela, elektronskih cigareta? A opet, i cipela može naći put do lica izvođača.
Kako uzvratiti? Zaustavljanjem nastupa? Na taj se način kažnjavaju se svi ostali koji su kupili karte i ne dobivaju protuvrijednost za svoj novac.
Izvođač svakako može tužiti vandale, no to je post festum. Povećanje broja zaštitara doima se kao prva mjera za suzbijanje takve prakse.
Evo, tako su koncert Leta 3 u makarskom Ljetnom kinu osiguravale jake policijske snage, ali ne zbog neodgovornih pojedinaca zadojenih mogućnošću slave na TikToku, nego zato što je bendu ozbiljno zaprijetio zbor huligana koji se ne mire s nesmotrenom izjavom Zorana Prodanovića Prlje na Twitteru, a i bend je iz Rijeke, grada u kojem su neki navijači na treningu reprezentacije pokazali prijezir prema nogometnom božanstvu iz Splita, Marku Livaji. Tako je navijačko-nogometna optika postala glavni kriterij za sigurnost izvođača. Ranije je već otkazan koncert benda u Pirovcu zbog istog razloga.
Što nam to pokazuje?
Izvođači danas mogu pjevati što žele i kome žele, mogu biti dobri ili loši, mogu biti politički ili ideološki angažirani, mogu biti konvencionalni ili eksperimentalni, sve je to u redu, eventualno će se diskografska kuća ograditi od njih. No ako neka usijana glava procijeni da je izvođač taknuo u nogometnu ideologiju bilo koje provenijencije, onda tu – posve je očito – ni policija ne može ništa.
Konkretno: policija ne može jamčiti sigurnost izvođaču!
Organizator se mora potruditi da lokaciju nastupa izmjesti kako bi policija bila ipak efikasna, jer je moguće da izvođač bude napadnut na pozornici. U slučaju Leta 3, posrijedi je bio nastup na kome se okupilo nekoliko stotina posjetitelja.
U redu, riječ je o izoliranom slučaju, posljedici sraza rastuće popularnosti Leta 3 i navijačke netrpeljivosti (u ovom slučaju pripadnika Torcide i navijača Hajduka, ali pravilo vrijedi za sve navijačke skupine), kao i političke kratkovidnosti, no što će se dogoditi kad policija shvati da se protiv izvođača nisu nameračili navijanjem zadojeni mladići s dosjeom, nego budale koje su poželjele dobiti svojih trideset sekundi slave jer se to tako radi na TikToku?
Hoće li policija izmještati Joletov koncert s glavnog trga u Rabu u zatvoreni prostor lokalnog kina, hoće li Robbieja Williamsa micati iz pulske Arene u malo rimsko kazalište ili Buč Kesidi sa Šalate u dvoranu Cibona?
Hoće li zbog potencijalne prijetnje gađanja mobitelom Tomislav Tomašević odlučiti da se zabrani koncert Depeche Modea, a Zvonimir Puljak da ukine Melodije Jadrana? Filipu Zoričiću vjerojatno ne bi bilo strano da zabrani koncerte Dine Merlina i Zdravka Čolića u pulskoj Areni iz samo njemu znanih razloga, on ima tih iskustava.
Zabranama se, dakako, ništa ne postiže, ali ne smije se dopustiti nasilju da se razmaše, a svakom se izvođaču mora jamčiti stopostotna sigurnost na koncertima. U protivnom ćemo morati opet svjedočiti tužnim karantenskim online koncertima.