26
sij
2024
Kolumne

REZULTATI SLUŽBENE PRODAJE ULAZNICA NA KONCERTIMA

Cesarica Bestseller pokazuje: Bare i Majke, Let 3 te Urban & 4 su čista komercijala

Let 3, Cesarica 2024.

Let 3 ulazi u hrvatski mainstream / Foto: Julien Duval

share

Nije nimalo iznenađenje da je Let 3 dobio Cesaricu za najkomercijalniju pjesmu godine “Mama ŠČ”: time je napokon potvrđeno da je ponabolji hrvatski bend i službeno postao hrvatski mainstream

Gibonni i Nenad Marčec, Cesarica 2024.

Gibonni i Nenad Marčec na dodjeli Cesarica Bestsellera / Foto: Julien Duval

U raznim nagradnim kategorijama ovogodišnje Cesarice, zavukla se nagrada Cesarica Bestseller koja se dodjeljuje izvođaču koji je u 2023. godini ostvario najveću prodaju koncertnih ulaznica, po evidenciji HDS ZAMP-a za komercijalna glazbena događanja u Republici Hrvatskoj. Lani je slavodobitnik bio Petar Grašo, a ove godine to je Gibonni.

Nagrada otvara mnoga pitanja, ali daje i konkretne zaključke.

Prvo, protivno medijskoj histeriji, izvođač koji je prodao najviše koncertnih ulaznica ne mora nužno biti izvođač ili izvođačica koja je rasprodala najviše zagrebačkih Arena. Aleksandra Prijović nije na prvom mjestu regionalnih izvođača, premda je jedina rasprodala pet Arena. Dakle, kad je riječ o komercijalnim parametrima, možemo odmah ukloniti Arenu Zagreb kao osnovnoga pokazatelja uspješnosti pojedinoga izvođača.

Drugo, izvjesno je kako se nagrađuje kontinuitet, odnosno kombinacija broja nastupa, cijene ulaznice i kombinacija medijske (ne i kritičarske!) te pučke popularnosti pojedinog izvođača. Upravo je to formula koja rezultira stvarnim brojkama i Excel izlistima legalnih koncertnih poslova u Hrvatskoj.

Od deset top-izvođača u kategoriji, indikativno je da je od njih 15 čak jedanaest startalo s karijerama u osamdesetima, odnosno u bivšoj državi. A od onih preostalih četiri, dva benda imaju prvotimce koji su stasavali u bendovima tog desetljeća, kada je startao i jedan solo-izvođač. Ostao je – jedan jedini izvođač koji je karijeru gradio i izgradio u Hrvatskoj!

Tko? Pobjednik lanjske Cesarice Bestseller – Petar Grašo.

Štoviše, od 15 top izvođača, četvero je karijere razvilo u sedamdesetim godinama prošloga stoljeća!

Što nam to govori?

Prije svega da publika traži kontinuitet, provjerene vrijednosti i pjesme koje itekako dobro poznaje, bez obzira na to kada su nastale. Isto tako, izvođače koje cijeni i s kojima se može poistovjetiti. Dakako, takvi izvođači i njihovi menadžeri svjesni su svoje vrijednosti i sigurno je kako su njihove cijene nastupa prilično dobro utemeljene na dugovječnosti, kvaliteti i iskustvu.

Ono što će možda iznenaditi publiku su mjesta koja su zauzeli pojedini izvođači, kao i pitanja, kako je moguće da pojedini izvođači koji dokazano mnogo sviraju i pune dvorane nisu došli među Top 15. Na primjer, Goran Bare i Majke uspješniji su od Severine! Urban & 4 uspješniji su od Petra Graše! Let 3 je uspješniji od Zorice Kondže!

Na 4. mjestu liste je Prljavo kazalište, za koje bismo se mogli zakleti da lani uglavnom nije bilo na pozornici, s obzirom na poznati raskol. Ili su ljudi iz HDS ZAMP-a pridodali oba Kazališta jednoj isplatnoj listi. No, nisu mogli, ono Prljavije kazalište nije održalo ni jedan jedini koncert. Ali, brojke su neumoljive, viceprvakinja je Doris Dragović, koja je posljednji studijski album objavila prije 15 godina!

A i svi ostali se ne mogu baš pohvaliti nešto novijim hitovima, nego koncertni repertoar crpe na tradicijskoj baštini. No ne i na staroj slavi; rasprodani koncerti i prihodi s njih govore kako je posrijedi posve nova slava.

Pa ipak, unatoč velikoj popularnosti (tu zapažamo još jedan fenomen – više nego katastrofalna politička karijera Miroslava Škore nije odmogla njegovoj glazbenoj karizmi – nalazi se na 13. mjestu prema ovoj ljestvici), može se zaključiti da mladi ne hrle masovno na koncerte izvođača koji se nalaze u drugom poluvremenu svoga života i stvaralaštva.

Mladi, dakako, idu u klubove i na koncerte izvođača koji ipak još ne prihoduju toliko sredstava da uđu u Top 15, ali i na koncerte stranih i regionalnih izvođača. Dvoje njih uistinu su probili rekordne prihode od ulaznica – Dino Merlin i Aleksandra Prijović, a na toj ljestvici tek je Zdravko Čolić izvođač koji nije isključivo pripadnik ubro folka. Ostala dvojica u Topu 5 jesu: Aco Pejović i Aca Lukas.

Kad je riječ o inozemnim glazbenicima, prvi je Robbie Williams (očito, rasprodao je dva koncerta u Puli!), no začuđuje da na trećem mjestu nije originalni izvođač, nego cover orkestar: ABBA Symphonic Tribute Show. Popis zaokružuju Imagine Dragons (također dva koncerta), Depeche Mode i 50 Cent.

Na festivalskom popisu Ultra (Split) je uvjerljivo prva, a slijede Sea Star (Umag), Hideout (Pag), Mo:Dem (Primišlje) i Dekmantel (Tisno).

To su popisi glazbenih ukusa hrvatske publike u 2023., odnosno popisi izvođača koncerti kojih će privući publiku koja procjenjuje da će dobiti najviše za svoj novac. Neki dometi uistinu začuđuju (Zorica Kondža je u karijeri realizirala samo dva solistička albuma, ali to ne priječi publiku da u velikom broju dolaze slušati njezinu vrhunsku interpretaciju), no izbor je prilično indikativan i upućuje na to da se kao jedan od glavnih faktora za odlazak na koncert mora uzeti činjenica da je izvođač stasao u razdoblju kad je autorstvo bilo snažnije medijski i javno potencirano u odnosu na danas.

Zanimljivo je kako je na ljestvici od 15 izvođača njih šest iz Splita, dok su iz Zagreba prisutna dva rock-dinosaura koji su lani bili pred raspadom: Prljavo kazalište i Parni valjak. Iz Rijeke, očekivano dolaze dva rock-izvođača koji i nakon više od 35 godina djelovanja nose auru alternativaca: Urban & 4 i Let 3. Ne, oni nisu nikakvi alternativnci – popularni su i prihvaćeni, a to što pojedini skupštinari uzimaju za pravo tumačiti njihove umjetničke izraze daleko je od toga da začahureno žive u kakvim brvnarama i stvaraju drukčiju glazbu. Budimo realni – svi na ovoj listi su komercijala, pa i Majke, Let 3 i Urban.

Alternativa je nešto drugo, a to dokazuje nagrada Cesarica digitalni bestseller, za najveći uspjeh na streaming servisima.

Pokupio ga je, jasno, izvođač koga ne samo da nema među 15 najuspješnijih na koncertima, nego do prije par godina nije promolio nos iz anonimnosti. Posrijedi je Grše koji se prometnuo u istinsku zvijezdu, a najavljeni koncert u Domu sportova to i dokazuje. Možda nakon toga prijeđe iz alternative u mainstream pa na sljedećem dočeku Nove godine zabavlja multikulturne Zagrepčane na Trgu bana Jelačića i – mamma mia! – provocira predstavnike Gradske skupštine.

Let 3, Cesarica 2024.

Posljednji pozdrav  alternativi: Let 3 /Foto: Julien Duval

 

Moglo bi Vas zanimati